חזרה לשמוע אחרי 20 שנה

(0)
לדרג

צעירה בת 24 עברה ניתוח חדשני להשתלת מכשיר שמיעה בתוך הגולגולת בביה"ח כרמל וחזרה לשמוע. מכשיר השמיעה הזעיר נמצא באזור השערות בראש ומוסתר, כך שאינו נראה

מאת: מערכת zap doctors

קשה היה לעצור את דמעות ההתרגשות של חנה בת ה-24 מחיפה, אחרי 20 שנות סבל וחרשות באוזן השמאלית היא התחילה לשמוע מחדש. "חשבתי שזה חלום", אומרת חנה. "לא האמנתי שאחרי כל כך הרבה שנים של סבל אני אוכל לחזור לשמוע כמו כל בן אדם, זאת הרגשה שאי אפשר לתאר במילים. רק מי שלא שומע יכול להעריך את האפשרות לשמוע. אני מרגישה כמו בגן עדן".

כבר מגיל 3 בעקבות בעיות תורשתיות התחילה חנה לסבול מדלקות אוזניים, ובגיל 7 כבר עברה את ניתוח האוזניים הראשון. אחרי שנים של הסתבכויות ודלקות חוזרות ונשנות היא עברה ניתוח להוצאת עצמות השמע מהאוזן התיכונה עד שלבסוף איבדה את השמיעה לחלוטין באוזן השמאלית.

"הגעתי כמעט כל שבועיים למרפאה ושאבו לי את הנוזלים מהאוזן. קיבלתי כמויות גדולות של אנטיביוטיקה וכבר התייאשתי לגמרי מהסיכוי שאשמע", מספרת חנה.

מימון הניתוח מתקציב סל הבריאות

הישועה הגיעה לחנה מצוות מרפאת אף אוזן וגרון במרכז רפואי לין, שם היתה במעקב לאורך השנים, כאשר הוצע לה לעבור ניתוח חדשני להחזרת השמיעה. הניתוח בוצע בביה"ח כרמל ע"י ד"ר מרום, מומחה לאף אוזן גרון שביצע את הניתוח חדשני להשתלת מכשיר שמיעה בתוך הגולגולת של חנה - תהליך שהחזיר לה את השמיעה. מימון הניתוח החדשני שעלותו עשרות אלפי שקלים נעשה על-ידי קופ"ח כללית, לאחר שבתחילת השנה הוכלל הניתוח החדש בסל הבריאות.

"הניתוח החדשני הנקרא BAHA מורכב משני חלקים", מסבירה ד"ר אילנה דואק מנהלת מחלקת אף אוזן גרון בבית החולים כרמל: "בחלק הראשון בניתוח, השתל העשוי טיטניום מוחדר בהרדמה כללית או מקומית מעל האוזן במרחק של כ-5 ס"מ לתוך הקרקפת ועובר תהליך של השתלבות בעצם כמו בשתלים ברפואת שיניים. בחלק השני של הטיפול מרכיבים על השתל את מכשיר השמיעה זעיר ובכך מסתיים הטיפול".

"השתל החדש מרעיד את הגולגולת בצורה ישירה ומעביר את הקולות ישר למוח לעצב השמיעה", מסביר ד"ר מרום, שייבא את שיטת הניתוח משבדיה לישראל והשתלם בנושא בבית החולים האונברסיטאי שבגטנבורג.

שתל הטיטניום בתוך הגולגולת הופך עם הזמן לחלק מהגוף ואין כמעט מקרים של דחייה. יתרה מכך, מכשיר השמיעה הזעיר נמצא באזור השערות בראש ומוסתר, כך שאינו נראה לעין כמו במכשירים הרגילים שמורכבים מאחורי האוזן.

"השתל החדשני הוא בהחלט בשורה חדשה ומיועד לאנשים הסובלים מליקוי שמיעה הולכתי כבד, שאינם יכולים להרכיב מכשיר שמיעה קונבציונאלי מאחורי האוזן, אבל עצב השמיעה שלהם תקין", מסבירה ד"ר דואק.

"מרגישה כמו אדם חדש"

המכשיר עוקף את האוזן התיכונה, ולכן גם במקרים של דלקות חוזרות באוזן התיכונה השמיעה באמצעות המכשיר לא תופרע, מאחר והשמיעה עוברת בעצם דרך הגולגולת ישירות לאוזן הפנימית ולא עובדת דרך האוזן התיכונה.

חנה היא המנותחת הראשונה שעברה את הניתוח בהצלחה בביה"ח כרמל. אדם נוסף כבר ממתין לניתוח החדש בשבועות הקרובים.

"החיים שלי פשוט השתנו, זה החזיר לי את הביטחון העצמי, חיי החברה שלי השתנו ואני מרגישה כמו אדם חדש", אומרת חנה.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום