כך תזהו התקף לב נשי

(0)
לדרג

נשים שימו לב: על-פי מחקר חדש, אתן בעלות סבירות דומה לזו של גברים לחוש בתסמינים טיפוסיים של התקף לב

מאת: מערכת zap doctors

בניגוד לדעה הרווחת, נשים הינן בעלות סבירות דומה לזו של גברים לחוש כאבים בחזה או תסמינים טיפוסיים אחרים של התקף לב. כך עולה ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-Canadian Cardiovascular Congress.

במחקר נכללו חולים (מהם 39.7% נשים, בגיל ממוצע של 64 שנים), אשר עברו צנתור כלילי שאינו דחוף, ונתבקשו להשיב לסדרת שאלות פתוחות ביחס לתחושותיהם וחוויותיהם בעוד בלון הצנתור יוצר איסכמיה הניכרת באק"ג.

דיווח על כאבים

החוקרים מצאו כי נשים וגברים היו בעלי סיכוי דומה לדווח על אי נוחות בחזה או תסמינים 'טיפוסיים' אחרים של תסמונת כלילית חריפה, וזאת ללא תלות במצב האיסכמיה. אולם, נשים היו בעלות סיכון מוגבר לדווח על אי נוחות שאיננה בחזה, כגון כאבים בצוואר, לסת וגרון. חולים מבוגרים יותר היו בעלי סבירות גבוהה יותר לדווח על אי נוחות בחזה או בגרון. בנוסף, חולים אשר עברו צנתור כלילי בעברם נטו יותר לדווח על כאבים בלסת, בעוד שאוטם לבבי קודם וגיל מבוגר הגבירו את הסבירות לדיווח על כאבים בצוואר.

לדברי החוקרים, על אף מאמציהם של ארגונים מקצועיים דוגמת ה-American Heart Association (AHA) להגברת המודעות של נשים לסיכון שלהן למחלה קרדיווסקולארית, נמשכת התפישה הרווחת לפיה התסמינים של נשים בעת התקף לב נבדלים מאלו של גברים. מחקרים רטרוספקטיביים שפורסמו לאחרונה, אשר סבלו מהטיות של Recall ומהבעיות הרגילות הקיימות במחקרים המסתמכים על גיליונות רפואיים כתובים, הציעו כי זוהי תפישה שגויה. לפיכך, ביקשו החוקרים לערוך מחקרם זה, שכן הסוגיה לדבריהם טרם יושבה.

הבנת התסמינים

על מנת לפתור את הבעיות המתודולוגיות של המחקרים הקודמים בנושא, פיתחה קבוצת החוקרים סדרת שאלות משלהם באופן שלא ישפיע על הנבדקים לדווח על תסמין זה או אחר. כך למשל, לא נמסר לנבדקים שהמחקר בוחן תסמינים של תסמונת כלילית חריפה, כי אם מתמקד בחוויותיהם הכלליות במהלך צנתור כלילי.

החוקרים טוענים כי ממצאיהם מדגישים את החשיבות של קמפיינים להגברת המודעות הציבורית המיועדים לנשים. בנוסף, מצביע המחקר הנוכחי על הצורך בפרוטוקולים וכלים חדשים אשר יסייעו לאנשי מערכת הבריאות לשפר את ההבנה של תסמיני המטופלים. לטענת החוקרים, המטופל עשוי שלא לדווח על כאבים בחזה באם כאב אחר (ממנו סובל במקביל) הינו עז יותר. לפיכך, על הצוות המטפל לשאול שאלות המביאות לתיאור מלא יותר של תסמיני החולה, וזאת במטרה להגיע לאבחנה המדויקת, מציעים החוקרים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום