כאבי הקיץ

(0)
לדרג

לא רק בחורף: כאבים עונתיים מושפעים ממזג האוויר ומהפעילויות האופייניות לתקופה. דוקטורס מציג את המדריך למניעת כאבים בעונה החמה

מאת: ד"ר רקפת בכרך

רבים מאיתנו מתכוננים היטב למחלות החורף - מרעננים את מלאי התרופות, בודקים שיש תכשירים נגד חום, כאב גרון, נזלת ושיעול וממתינים למחלה שתדפוק בדלת; אך מעטים יודעים שגם לקיץ יש כמה שפנים בכובע - אחד מהם הוא צרור של כאבי קיץ עונתיים שמושפעים ממזג האוויר, מהפעילויות האופייניות לתקופה ובעיקר מחוסר מודעות.

אז מהם כאבי הקיץ האופייניים, מה ניתן לעשות על מנת להימנע מהם ואיך לטפל בהם ביעילות?

^^כאבי ראש:^^

כאבי הראש בקיץ נובעים ממספר סיבות ובראשן ההתייבשות, כשרבים מאיתנו שוכחים לשתות את כמות המים שהגוף זקוק לה. לנשים מומלץ לשתות על 10-8 כוסות מים ביום ולגברים מומלץ לשתות 10-12 כוסות מים. כאשר שתיית נוזלים לא מפחיתה באופן מיידי את כאב הראש, מומלץ להשתמש במשככי כאבים.

^^כוויות כתוצאה מחשיפה לשמש:^^

ישראלים אוהבים את חוף הים, אולם התוצאות במקרים רבים הן כוויות בדרגות שונות, שעלולות אף להביא אותנו לפתחו של חדר המיון. חשוב להדגיש כי חובה להשתמש בקרם הגנה כנגד השמש בכל מקרה של חשיפה לשמש ורצוי לצאת לשמש רק אחרי השעות החמות ביותר. במידה והכוויה כבר נגרמה, ברוב המקרים ניתן לטפל בה על ידי מריחת ג'ל אלוורה, קרם ביאפין וקירור המקום.

^^כאבי אוזניים:^^

דלקות אוזניים של האוזן התיכונה אופייניות יותר לחורף ובקיץ אנו נתקלים בתופעה הקרויה "אוזן שחיינים". מדובר בכאבי אוזניים בשל דלקת בתעלת האוזן החיצונית המתרחשים כתוצאה משחיה או שהייה ארוכה בבריכה. על פי מחקרים, בארה"ב לבדה נתקלים הרופאים בכשישה מיליון מקרים של אוזן שחיינים מדי שנה.

התופעה מתרחשת כתוצאה מבקטריה המצויה במים, החודרת לתעלת האוזן ומתרבה שם, והתוצאה - כאבי אוזניים חזקים. כיצד מונעים זאת? ראשית, על מנת למנוע מראש את כניסת המים לאוזניים, כדאי להצטייד באטמי אוזניים בזמן ששוחים, או למרוח משחה שומנית סביב תעלת האוזן, דבר שיגרום "להחלקת טיפות המים" מתעלת האוזן, ועקב כך תהיה חשיפה מועטה בהרבה של עור התעלה לחיידק הזה. לאחר היציאה מן המים מומלץ לייבש את האוזניים היטב, בתנועות ספיגה, באמצעות מגבת. אין להשתמש במקלוני אוזניים. אם בכל זאת מתפתח כאב, מומלץ לטפל בו באמצעות משככי כאבים ולגשת לרופא.

^^כאבי גב ורגליים:^^

כאבי גב תוקפים בכל העונות, אך בקיץ ישנה סיבה נוספת להופעתם - הכפכפים. לא רבים מודעים לסכנה הכרוכה בכפכפי האצבע, שהפכו עם השנים לנעל הליכה יומיומית. כאבי הגב והרגליים נגרמים כתוצאה מהעקב הנמוך של הכפכפים, חוסר התמיכה מספקת ברגל ומשטח דריכה קשה. על פי מחקרים, גורמים הכפכפים לעליה של עשרות אחוזים בכאבי גב, גיד האכילס וכפות הרגליים במהלך חודשי הקיץ. הפתרון הטוב ביותר הוא שימוש בנעליים\סנדלים אורטופדיות יותר והימנעות מהליכה ארוכה בכפכף פשוט וזול. במידה והופיע כאב גב, יש להיעזר בתרופות נגד כאבים, כמו פרצטמול, נורופן או אדוויל ובמקרים חמורים יש לפנות לרופא.

^^צינון מזגנים:^^

קיץ ישראלי הוא העונה החזקה של המזגנים שנאלצים לעבוד במלוא המרץ כדי לצנן אותנו. בארץ לחה כמו שלנו, רבים כמעט לא זזים מהמזגן שבמשרד או בבית. במצבים כאלו יש סיכון גבוה להתקרר ולחטוף צינון ממש כמו בתקופת החורף כולל כל התסמינים הנלווים, וכן כאבי גב. על כן, חשוב להקפיד לא לקרר את הבית ייתר על המידה ולכוון את המזגן על טמפרטורה סבירה. במידה והצטננתם מומלץ לטפל בעזרת תכשיר המבוסס על פסאודופדרין. במקרה של צינון המלווה בכאבי גרון מומלץ ליטול סטרפסילס או קלגרון.

^^עור יבש:^^

עם חום הקיץ מגיע גם היובש ובישראל הוא עלול להיות מעיק במיוחד. יובש עלול להוביל במקרים קלים לעור מחספוס ולא נעים למגע ובמקרים קיצוניים יותר לאדמומיות של ממש ולכאב. בנוסף, הסדקים הנוצרים בעור כתוצאה מהיובש גורמים גם לתחושת גירוד. על כן, חשוב לשמור על לחות תמידית בתקופת הקיץ על-ידי התכשירים השונים המקנים לחות שאינם רוויים בשומן. כדאי לדאוג לשטיפת פנים לפני השינה במים פושרים. לנשים רצוי להקפיד להסיר את האיפור בסוף היום ולעשות זאת ללא תכשירים שיש בהם אלכוהול. האלכוהול פוגע בלחות הטבעית של הפנים וגורם לחיזוק היובש.

^^פטרת הציפורניים:^^

פטרת ציפורניים היא תופעה שכיחה בתקופה החמה. זיהום בפטרת הציפורניים עלול לא רק לגרום לנזק אסתטי של סדקים והתפוררות הציפורן, אלא גם לכאבים עזים עד כדי פגיעה ביכולת ההליכה. פטרת ציפורניים פוגעת לא רק באנשים עם נטייה גנטית, או חולי סוכרת עם הפרעות במחזור הדם, אלא גם באלו העוסקים בפעילות גופנית המאמצת את כפות הרגליים כמו ספורטאים, חיילים ועוד.

התעלמות מהתופעה עלולה רק להחמיר אותה ולגרום להתפשטות הפטרת לציפורניים נוספות. על כן יש לדאוג לאוורור קבוע של כף הרגל ורחיצתה לעיתים קרובות. במקביל יש להשתמש בתכשיר חיצוני המיועדים להשמדת הפטרייה או טיפול בכדורים. כמו כן מומלץ להשתמש בגרבי כותנה ולנעול כפכפים או סנדלים מאווררות.

^^עקיצות יתוש:^^

הקיץ הוא חגיגה ליתושים שמגלים תיאבון רב בעונה זו. עקיצת יתוש מובילה לגירודים, התנפחות העור ובמקרים קיצוניים גם לכאב של ממש. כמובן שמניעת העקיצה היא האפשרות האידיאלית וניתן לעשות זאת על-ידי שימוש בחומרים דוחי יתושים, שימוש ברשתות לחלונות הבית ואמצעי מיגון נוספים. אך במידה והעקיצה כבר התרחשה, מומלץ לקרר את המקום במשחות הרגעה. ניתן להניח פד גזה ספוג במים חמים על העקיצה, דבר המרגיע את העור ומעכב גירוד. במקרים קיצוניים של עקיצות מרובות ואגרסיביות ניתן להשתמש בתרופות נוגדות אלרגיה וזאת רק באישור הרופא.

ד"ר רקפת בכרך היא רופאת משפחה בכירה בקופ"ח כללית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום