דיאטת חלבונים כמעט גרמה למוות

(0)
לדרג

גבר בן 47 התחיל דיאטת חלבונים נפוצה שכמעט גרמה למותו. פרופ' זיו בן ארי: "לולא אובחן וטופל בזמן, היה נפטר"

מאת: מערכת zap doctors

דיאטות מסוימות עלולות לפעמים להיות מסוכנות מאד: גבר בן 47 הגיע לבילינסון כשהוא סובל מבלבול ואיבוד קשר עם הסביבה מסיבה לא ברורה. בקבלתו בוצעה סדרת בדיקות מקיפה שכללה: בדיקות דם שגרתיות, CT מוח, MRI, ניקור של נוזל עמוד השדרה ובדיקת הפעילות החשמלית של המוח, שלא הובילו לאבחנה ברורה. במהרה הדרדר מצבו עד למצב של קומה (אובדן הכרה מוחלט) והגבר אושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים. בסבב בדיקות נוספות שבוצע נמצאה רמה גבוהה מאוד של אמוניה בדם, שהצביעה על בעיה בתפקוד הכבד. בדיעבד הסתבר שהבעיה נוצרה כתוצאה מדיאטה שהתחיל הגבר יומיים לפני שהגיע לבית חולים.

פרופ' זיו בן ארי, מנהלת היחידה למושתלי כבד ומומחית למחלות כבד בבילינסון: "אמוניה הוא רעלן שנוצר בגוף כתוצר של פירוק חלבונים. תפקידו של הכבד לסלק את האמוניה מהגוף. בחולים עם ליקוי בפעילות הכבד, הרעלן אינו מתפנה מהגוף, מגיע למוח וגורם להאטה בפעילותו עד אובדן הכרה ובמקרים קיצוניים, אף עלול לגרום למוות".

צוות רופאים רב-תחומי (שכלל רופאים מתחום טיפול נמרץ, כבד, נוירולוגים, מטבוליזם וכו') איבחן שהחולה סובל מפגם גנטי נדיר ביותר בכבד - חסר באנזים שאחראי על פירוק חלבונים (בסיוע בדיקה מעבדתית שבוצעה בבית חולים רמב"ם). מכיוון שהחולה לא היה מודע לפגם, אכל כמות רבה של חלבונים במסגרת דיאטה עשירה בחלבונים. חוסר היכולת של גופו לפרק כמות רבה של חלבונים גרמה להצטברות של אמוניה בגוף, שלולא טופל בזמן היה עלול להביא למותו. לאחר אשפוז במהלכו קיבל טיפול תרופתי לסילוק האמוניה מגופו וטיפולי דיאליזה, שוחרר הגבר לביתו במצב טוב.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום