ניתוח להזעת יתר: הגיל קובע

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: ביצוע ניתוח למניעת הזעת יתר בכפות הידיים יעיל יותר ככל שגיל המטופל צעיר יותר

מאת: מערכת zap doctors

כ-70,000 איש במדינת ישראל שהם כ-1% מכלל האוכלוסייה סובלים מבעיה של הזעת יתר בכפות הידיים. מדובר בהשלכות חברתיות ניכרות ובהשלכות על תפקודו היומיומי של האדם. התופעה גורמת למצבים לא נעימים, כמו לחיצת ידיים פשוטה שמסתיימת ביד לחה ואף רטובה לגמרי של הלוחץ והנלחץ גם יחד ויד שמחליקה מאחיזה במחבט טניס או בעכבר המחשב ומפריעה לעבודה שוטפת ולחיים היומיומיים. למרות זאת, רבים נמנעים או דוחים ביצועו של ניתוח אשר מונע את התופעה, בשל הפחד מתופעות הלוואי האפשריות והנגיעה שיש לניתוח באזורי עצבים עדינים בגוף.

קשה למבוגרים

מחקר חדש מגלה, כי ביצוע ניתוח למניעת הזעת יתר בכפות הידיים יעיל יותר ככל שגיל המטופל צעיר יותר. המחקר, שבוצע על ידי ד"ר צבי שטיינר, מנהל היחידה לכירורגית ילדים במרכז הרפואי הלל יפה, גילה כי דווקא ביצוע הניתוח בגיל צעיר יעיל יותר ובעל תופעות לוואי מעטות יחסית מאשר בגיל בגרות.

מטרתו הראשונית של המחקר הייתה לבדוק האם יש הבדל בשביעות הרצון של המטופלים שעברו את הניתוח בגילאים השונים. הפרמטרים שנבדקו הם תופעות לוואי שאירעו לאחר הניתוח וחומרתן, מידת שביעות הרצון מביצוע ההליך והשיפור באיכות חיי המטופל לאורך זמן.

במחקר השתתפו 325 נבדקים בגילאי 8-40 שעברו את הניתוח בטווח של לפני שנתיים ויותר במרכזים הרפואיים הלל יפה, בני ציון וסורוקה. תוצאות המחקר הראו, כי אצל מבוגרים אחוז הופעת תופעות לוואי על דרגותיהן השונות לאחר הניתוח עמד על כ-90%, ואילו אצל הצעירים הופיעו אלה רק בקרב פחות מ-70% מהמנותחים. בנוסף, מתוך אלו שסבלו מתופעות הלוואי, חומרת התופעות הייתה קשה במידה משמעותית אצל האוכלוסייה בוגרת וקלה יותר אצל האוכלוסייה הצעירה (60% הזעת יתר בינונית וקשה אצל מבוגרים לעומת 45% אצל הצעירים).

השפעת ההזעה

כאשר נשאלו הנבדקים האם היו מבצעים בדיעבד את הניתוח, 92% מהצעירים הודו שהיו מבצעים אותו לעומת רק 68% בקבוצת הגיל המבוגרת יותר. לדברי ד"ר שטיינר, "הקבוצה הצעירה הראתה ממצאים טובים יותר מזו הבוגרת, מה שבהכרח מביא אותנו למסקנה שככל שנקדים לבצע את הניתוח, כך יטיב הדבר עם איכות חיי המטופל. עם זאת, אין זה אומר שיש לבצע את הניתוח בכל מקרה בגיל צעיר. השיקול לביצוע הניתוח צריך לבוא מתוך בדיקה אמיתית של מידת ההשפעה שיש להזעה בכפות הידיים על חייו של המטופל בכל ההיבטים".

ניתוח למניעת הזעת יתר בכפות הידיים הינו ניתוח הנעשה בשיטה זעיר פולשנית, בו נעשה ניתוק של השרשרת העצבית הסימפתטית שנמצאת לצידי עמוד השדרה. הכניסה לאזור המנותח נעשית דרך בית השחי ובאמצעות מצלמה ומכשיר ניתוח זעיר המוחדרים דרך חתך קטנטן אחד (1 ס"מ). מדובר בניתוח עם אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד (96%) וההחלמה מהירה וקלה, למרות שברוב המקרים מופיעה הזעת-יתר מפצה במקומות אחרים בגוף; הזעה זו עלולה להיות קלה באופייה (בשליש מהמקרים), אך גם עלולה להיות טורדנית יותר ובדרגה בינוניות (שליש) וגבוהות (שליש). הסיבה לתופעת לוואי זו אינה ברורה; עם זאת, הרוב המכריע של המנותחים מעדיף את ההזעה המפצה במקומות כמו גב או כפות הרגליים על פני הזעת היתר בכפות הידיים מסיבות שעיקרן חברתיות ומעשיות המשפיעות ישירות על איכות חייהם.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום