ליסטריה: מורה נבוכים ופורום זמין

(0)
לדרג

לרגל היסטריית הליסטריה, דוקטורס מספק לכם את המידע הדרוש כדי להתעדכן בנושא. מומלץ גם להיעזר בפורום מחלות זיהומיות

מאת: מערכת zap doctors

חברת שטראוס הודיעה אתמול (יום ב') על תקלת איכות מקומית שארעה במהלך תהליך השטיפה והניקיון במוצרי החסה הטריים - עקב חשש להמצאות החיידק המסוכן ליסטריה. ההודעה מתייחסת אך ורק לשקיות המכילות חסה תחת המותגים שטראוס, גינה לי וסלסלט בהן התאריך האחרון המוטבע לשימוש הוא עד ה-8 בספטמבר.

חברת שטראוס מסרה כי היא פועלת "בתיאום מלא עם נציגי משרד הבריאות כדי להשלים במהירות את הטיפול בתקלה ולהשיב את מוצרי הירקות למדפים". בהודעת החברה נמסר עוד כי היא "משקיעה משאבים רבים כדי למנוע מקרים מסוג זה ומחוייבת לאיכות מוצריה".

בעקבות הדיון הציבורי בנושא, אתר דוקטורס מספק לציבור את כל המידע על החיידק, אופן ההידבקות במחלה וכן דרכי התמודדות.

ליסטריה: מידע לגולש המודאג

ליסטריוזיס היא מחלה הנגרמת על ידי החיידק ליסטריה מונוציטוגנס (Listeria Monocytogenes). מזון יכול להיות אחד המקורות של המחלה.

^^מהם סימני המחלה?^^

המחלה עלולה להופיע בסימנים דמויי שפעת (חום, עייפות, בחילה ולעתים רחוקות הופעת הקאות ושלשולים). לעתים המחלה מופיעה בצורה קשה כמו, למשל אלח דם, דלקת קרום המוח (בעיקר אצל ילדים ותינוקות), בנשים הרות - הפלות או לידות מקדמות הכרוכות בפגיעות קשות בעובר או בקשישים, וחולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת - דלקת ריאות, דלקת קרום הלב.

^^מי עלול לחלות במחלה?^^

החיידק אינו תוקף בדרך כלל אנשים בריאים, אך כשליש מהאוכלוסייה הם נשאים של החיידק. יחד עם זאת, החיידק עלול לתקוף נשים הרות, ילודים, פעוטות, קשישים
ואנשים חולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת.

^^האם זו מחלה חדשה?^^

הליסטריה ידועה כגורם מחלה בחיות מאז 1911 ובבני אדם מאז 1929. לאחרונה המחלה נמצאת במגמת עליה בארץ ובעולם. כיום בארץ, מספר החולים נמנה על כמה עשרות לשנה.

^^מה מקור החיידק ומה מיוחד בו?^^

החיידק הוא סביבתי ומצוי באדמה (בעיקר בהפרשות של חיות נגועות או השקיה במי ביוב) ובמזונות שונים. לחיידק תכונות ייחודיות המאפשרות לו להתפתח ולהתרבות בתנאי קירור - מקרר בקור של 4 מעלות צלסיוס, כמו כן במזון המכיל
ריכוזי מלח גבוהים כגון: דג מלוח או מעושן; זאת בניגוד לרוב החיידקים הפתוגנים שאינם יכולים להתפתח בתנאים אלו.

^^כיצד מועברת המחלה?^^

אחת הדרכים העיקריות להעברת המחלה היא על-ידי אכילת מזון המזוהם בחיידק. סוגי המזון שנמצאו מזוהמים בחיידק הם: מוצרי דגים ובשר בעישון קר או מוצרי בשר ודגים שעברו טיפול בחום לא מספק, מוצרי חלב שלא עברו פסטור או שעברו טיפול חום לא מספק, ירקות שלא נוקו כראוי, חומוס ומיני מזונות אחרים שזוהמו בחיידק לאחר שעברו טיפול בחום. מזון שבושל כראוי וטופל על קרש חיתוך שלא נוקה היטב לאחר שבא במגע עם מזון גולמי מזהם כמו ירקות או בשר לפני בישול.

^^כיצד ניתן לטפל במחלה?^^

כאשר המחלה מאובחנת בשלביה המוקדמים ניתן לטפל בה בעזרת טיפול אנטיביוטי.

^^מהן הדרכים למניעת העברת המחלה ממזון לבני אדם?^^

הכללים הבאים מתאימים לכל אדם ולמניעת מגוון רחב של מחלות המועברות ממזון לבני אדם:

צרכנות נבונה - המנעו מקניה וצריכה של מזונות ממקורות לא ידועים; הדבר נכון במיוחד לגבי מוצרי בשר ודגים ומוצרי חלב שלא עברו פסטור. כמו כן, מומלץ לקנות את מוצרי המזון באריזתם המקורית.

הגיינה אישית - יש לרחוץ ידיים עם מים וסבון לפני ואחרי הכנת מזון ולאחר ביקור בשירותים.

טיפול במזון - יש לרחוץ ביסודיות ירקות ופירות לפני אכילתם או אחסונם.

אם אין בכוונתכם להשתמש במזון גולמי או מבושל תוך יומיים או יותר, יש להקפיאו.

להקפיד לשמור ולחמם מוצרים בהתאם להוראות היצרן.

לפני ואחרי הטיפול במזון יש לרחוץ כל ציוד שבא במגע עם המזון הגולמי, כגון: סכינים, קרש חיתוך וכד'.

המנעו מאכילת מוצרים שעמדו זמן רב במקרר וממוצרים שפג תוקפם.

אין להשאיר מזון מבושל יותר משעתיים בטמפ' החדר.

יש לשמור על נקיון המקרר ולהקפיד על תקינותו.

בעת הפשרה או איחסון בשר ודגים גולמיים במקרר, מומלץ לאחסנם בתחתית המקרר באריזה סגורה.

רצוי לשמור על הפרדה עד כמה שניתן בין מוצרי מזון גולמיים שונים לבין מוצרי מזון מבושלים או מוכנים לאכילה, בעת קניה, הכנה, בישול ואחסון - על מנת למנוע מעבר חיידקים מהמזון הגולמי למזון המבושל (מניעת זיהום משני). יש להפריד למשל בין קרש חיתוך שמיועד למזון גולמי/לא מבושל, לבין קרש חיתוך המיועד למזון מוכן לאכילה.

^^המלצות המתייחסות לקבוצות הסיכון:^^

בישול מתאים - בשלו באופן יסודי מוצרים מהחי, כגון בשר, עוף, דגים (82 מעלות צלסיוס במרכז התבשיל למספר דקות). בבשר ועופות יש להשגיח שלא ימצא צבע אדום
לאחר הבישול, ושהמיצים לא יהיו עכורים. בדגים יש לוודא בעזרת מזלג שבשר הדג לאחר הבישול הוא רך ונמעך בקלות. מומלץ לבשל ביצים עד שהחלמון והחלבון יהיו
מוצקים.

יש להימנע מצריכת מוצרי בשר ודגים בעישון קר, כגון: לקס וחלב ומוצריו שלא עברו פיסטור.

כדי להקטין את סכנת ההידבקות במחלת הליסטריוזיס הקפידו על קניית מזון זהירה, הקפדה על היגיינה אישית, שמירה על ניקיון המזון, הכנה נכונה ואיחסון.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

לרגל הדיון הציבורי בנושא, אתר דוקטורס ממליץ להפנות שאלות לפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום