בטן נפוחה: איפוק או תגובה?

(12)
לדרג

מדוע אנו חשים נפיחות גדולה בבטן, ומה הקשר לנפיחות? על תפיחות הבטן, ריבוי גזים ומה שביניהם

מאת: ד"ר יהודית אסולין-דיין

אם הבטן שלכם תופחת לאחר האוכל למימדים מפחידים, או אם יש לכם מלתחה של "מכנסיים רחבים עם גומי" לשעות הערב, יתכן שאתם סובלים מתפיחות הבטן. תפיחות הבטן הינה תסמין (תלונה) מאוד שכיח הקיים בקרב 10%-30% מהאוכלוסייה. התסמין יכול להיות חלק מתסמונת המעי הרגיש (תמ"ר), או להופיע כתסמין בודד. למרות שכיחות התופעה והעובדה שההסבר המקובל עד כה היה "ריבוי גזים", הרי שברור היום שמדובר בתופעה מאוד מורכבת שהגורמים לה רבים ואין לה פתרון קסם.

היקף הבטן גדל

תפיחות הבטן היא תחושה של מלאות או נפיחות בבטן המזכירה את זו שאנו חווים לאחר ארוחה "כבדה", אך ייחודה הוא בכך שהתחושה יכולה להופיע בלי קשר לסוג או כמות המזון. בחלק מהלוקים בתסמונת קיימת הרחבה נראית לעין של הבטן והגדלת היקף הבטן, אך בקרב אחרים קיימת תחושת תפיחות שאינה מלווה בשינוי בהיקף הבטן. מבחינה פיזיולוגית היקף הבטן גדל לאורך היום, ולכן רבים מהסובלים מתפיחות הבטן ידווחו על החמרה בעיקר בשעות הערב עד כדי צורך להחליף לבגד נוח יותר. כמו כן הם יתארו "בטן שטוחה" בשעות הבוקר וחוזר חלילה.

הגורמים לתופעה

חלק מהגורמים לתפיחות הבטן ידועים, והם כוללים תחושה מוגברת של מתח או אי נוחות המועברים אל המוח מהמעי או מדופן הבטן. סיבה נוספת היא "כליאה של גזים" במעי הדק ומעבר איטי שלהם במורד המעי. כלומר, כמות הגזים תקינה אך הם נותרים במעי הדק זמן רב יותר ואינם מתקדמים ביעילות. לעתים הגזים מגיעים לאיזור החלחולת הקרוב לפי הטבעת אך בגלל קושי בפינויים הם מצטברים שם וגורמים לאי נוחות. מנגנון נוסף קשור לתפקוד לא תקין של שרירי דופן הבטן, דהיינו, במעבר משכיבה לעמידה דופן הבטן עוברת הרפיה במקום כיווץ ומכאן ההגדלה של היקף הבטן.

כמות הגזים

למרות הדעה הרווחת בין רופאים ומטופלים שתפיחות הבטן פירושה ריבוי גזים, פעמים רבות אין הדבר כך. יתירה מכך, כמות הגזים במעי של אנשים הסובלים מתפיחות נמדדה ולרוב נמצאו כמות והרכב גז תקינים לחלוטין. מרבית האנשים יופתעו לגלות שפליטת גזים (נפיחה) עד 15 פעמים ביום הינה נורמלית לחלוטין, והיא תוצר תקין של תהליך העיכול. מכאן שלמרבית האנשים המתלוננים על ריבוי גזים יש כמות גזים תקינה, אך מחוסר ידע או עקב אי נוחות בעיקר חברתית הם מפרשים זאת כריבוי גזים.

כאמור, תפיחות הבטן יכולה להוות חלק מתמ"ר הכוללת כאבי בטן ושינויים בצאיות. גם בקבוצת חולים זו נבדקה כמות הגזים במעי ונמצאה תקינה. הבעיה בקבוצה זו היא שתחושת אי הנוחות המתלווה לתפיחות הבטן חמורה יותר בגלל רגישות מוגברת לכאב. כלומר, הצטברות גזים במרכז הבטן או בסמוך לפי הטבעת, גם אם כמותם תקינה, תגרום לאי נוחות או כאב גדולים יותר בלוקים בתמ"ר בגלל סף רגישות נמוך יותר לכאבים שמקורם במעי.

הטיפול

אנשים השייכים לקבוצה הסובלת מריבוי גזים (נפיחנות) צריכים לפנות לייעוץ דיאטנית, על מנת להימנע ממאכלים עתירי גז (כגון: קטניות וממתיקים מלאכותיים). בנוסף, עליהם להימנע ממשקאות מוגזים, עישון ולעיסת מסטיק המגבירים בליעת אוויר. סיבים תזונתיים חשובים לבריאותנו הכללית ולמשק השומנים, אך הם מגבירים יצור גז במעי ואם צורכים אותם יש לקחת בחשבון את "מחיר הגז" שיש לשלם.

^^הימנעות ממוצרי חלב^^

אי סבילות ללקטוז אינה שכיחה יותר בקרב הסובלים מתפיחות הבטן או בקרב הסובלים מתמ"ר, אך כאשר היא קיימת היא עלולה לגרום לאי נוחות רבה יותר בגלל סילוק פחות יעיל של הגז ורגישות יתר לכאבים. מסיבה זו מומלץ לבדוק האם קיימת אי סבילות ללקטוז.

^^תרופות^^

קיימים תכשירים הניתנים לרכישה ללא מרשם ועשויים להקל כגון: סופחי גז (פחם פעיל), סימטיקון ופרוביוטיקה. בנוסף, קיימות תרופות מרשם היכולות להקל על המשתמש, ביניהן - זלמק (טגסרוד) שהוכח כי היא מקלה על תפיחות הבטן בקרב הלוקים בתמ"ר.

^^היפנוזה^^

נמצאה יעילה בחולים עם תמ"ר ותפיחות הבטן. במטופלים העוברים היפנוזה בזמן שהבטן תפוחה ניתן לראות השטחה מהירה של הבטן תוך כדי הטיפול.

ד"ר יהודית אסולין-דיין היא רופאה בכירה במכון הגסטרואנטרולוגי מרכז רפואי שיבא, תל השומר.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול ובפורום המעי הרגיש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום