חשד לנגיף פוליו בפעוטה

(0)
לדרג

ילדה בת שנתיים אושפזה בביה"ח רמב"ם בחשד לנשיאת הנגיף. מאז סוף שנת 1988 לא היו בארץ מקרי פוליו

מאת: מערכת zap doctors

האם נגיף הפוליו חזר? ילדה בת שנתיים מקריית ביאליק אושפזה בביה"ח רמב"ם לפני מספר ימים עקב שלשולים קשים. המחולל שבודד מצואת הילדה היה החיידק הידוע סלמונלה. בנוסף, בין בדיקות הצואה האחרות שנעשו בבי"ח בודד נגיף החשוד כנגיף פוליו. החומר המעבדתי יועבר היום למעבדת נגיפים בתל-השומר, על-מנת לקבל אבחנה סופית אם מדובר בנגיף פוליו.

יצוין כי הילדה לא חלתה במחלה שיתוקית כלשהי, וכבר חזרה לביתה. היא קיבלה חיסונים כנגד פוליו כחלק משגרת החיסונים בישראל.

על-מנת לחקור אם נגיף פוליו נמצא בסביבת הילדה, לשכת בריאות חיפה נוטלת דגימות צואה מהורי הילדה ומהילדים המבקרים באותו מעון יום. כמו כן, לשכת הבריאות החלה לבדוק את פנקסי החיסונים של מגעי הילדה ומציעה השלמת חיסון נגד פוליו למי שלא חוסן בשלמות עד כה.

משרד הבריאות מבצע פעולות אלה כאמצעי יתר-זהירות כי, כאמור, אין עדיין אישור סופי שמדובר בנגיף פוליו, ואישור זה לא יגיע עד לתחילת השבוע הבא.

חשוב להדגיש כי לא היו בארץ מקרי פוליו מאז סוף שנת 1988. ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם, החופשיות מהמחלה כתוצאה מתוכנית חיסונים מקיפה. משרד הבריאות ביקש מכל ההורים לדאוג לחסן את ילדיהם על-פי תוכנית החיסונים השגרתית.

מהי מחלת הפוליו ומהם סימניה?

קיימים כמה סוגים של המחלה. הראשונה, המכונה "המחלה הסמויה", נוטה להופיע בקיץ. ברוב המקרים סימני המחלה סמויים: אין לה כל סימנים או שסימניה קלים ולא ייחודיים. החולה סובל ממחלה קלה המתבטאת בחום, כאב ראש, כאב בטן, כאב גרון, בחילה והקאות. לא כל הסימנים הללו יופיעו יחד אצל אותו חולה ואפשר שלא יהיו סימפטומים כלל. ההחלמה צפויה תוך ימים ספורים.

בצורה השנייה, הלא שיתוקית, הסימפטומים מופיעים בעוצמה גדולה יותר ובנוסף מופיע קשיון עורף וכאב בעורף ובצוואר. המחלה נמשכת מספר ימים וההחלמה מלאה.

הצורה השלישית היא השיתוקית, ורק נגדה ניתנים החיסונים. תחילה מופיעים סימנים הדומים לשתי הצורות הראשונות. אצל חלק מהחולים, בעיקר ילדים, מופיעה אחר כך תקופה של הרגשה טובה למספר ימים, ובעקבותיה שיתוק של האיבר שנפגע עם כאב חזק בשריר שעלול להימשך שבועות. לעתים מופיעות עוויתות בשריר הפגוע.

השיתוק נובע מפגיעת הנגיף בעצבים המוטוריים המעצבבים את השרירים, ובמיוחד בעצבים הנמצאים במוח השדרה. עוצמת השיתוק מותנית במספר תאי עצב שנפגעו והוא מתקדם כל עוד נמשך החום. לרוב השיתוק לא סימטרי - הגפיים התחתונות נפגעות יותר מהעליונות, אבל ידוע גם על שיתוק בארבע הגפיים. קושי בנשימה נגרם עקב פגיעה בעצבים התנועתיים המעצבבים את שרירי הנשימה, או עקב פגיעה בעצבים המוחיים המפקחים על הנשימה. במקרים אלה יש הכרח להנשים את החולה עד לשיפור במצב. לאחר ירידת החום מתרחשת בדרך כלל הטבה איטית שנמשכת חודשים ואף שנים, ובדרך כלל נותר שיתוק מסוים באיבר שנפגע.

איך נדבקים בפוליו?

ההעברה היא מהצואה לפה, כולל מגע בידיים לא נקיות בחפצים, אכילה ושתיית מים. הנגיף חודר בבליעה, מתיישב בריריות הלוע והמעיים ומתרבה בהן. בהמשך הוא עובר לבלוטות הלימפה ומהן מתפזר לתוך מערכת הלימפה ולאחר כמה ימים נראה גם בדם. כשהתנאים מאפשרים זאת, הוא חודר לנוזל עמוד השדרה ולמערכת העצבים, כנראה באמצעות הדם.

צורת הטיפול במחלה

בצורה הראשונה והשנייה של המחלה אין צורך באשפוז ואין טיפול מיוחד. טיפול תרופתי בבית להורדת חום ולשיכוך כאבים יכול להועיל. הטיפול בצורה השיתוקית מורכב ומבוצע באשפוז, כולל שיקום פיזיותרפי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום