צינתור עורק העין

(0)
לדרג

חסימת העורק המרכזי של הרשתית גורמת לעיוורון בעין. צנתור מהיר ופתיחת החסימה מהווים פריצת דרך לטיפול במחלה

מאת: ד"ר מיכאל הלפרט - מחלקת עיניים וד"ר חוסה כהן - נוירוכירורג אנדווסקולרי, הדסה עין כרם

חסימת עורק הרשתית המרכזי בעין נחשבת למחלה קשה הגורמת לעיוורון מיידי ופוגעת בעשרות אנשים מידי שנה בישראל. הגורמים השכיחים הם תסחיפים הנשלחים מהלב או מעורקי התרדמה בצוואר, טרומבוזיס עקב גורמי סיכון לטרשת כיתר לחץ דם, סוכרת, שומנים גבוהים בדם, ולעיתים נדירות משנית לדלקת ארטריטיס טמפורלית. מחקרים בקופים מלמדים כי חסימה מלאה של עורק הרשתית המרכזי מעל 100 דקות גורמת לנזקים בלתי הפיכים ברשתית ולעיוורון.

חולה הסובל מחסימת העורק המרכזי ברשתית יתלונן על אובדן חריף ומלא של הראיה בעין. בבדיקה הקלינית נמצא ירידה חדה בחדות הראיה לתנועות יד בלבד ובמקרים קשים אף לחוסר תחושת אור. האישון לא יגיב לאור, וברשתית תהיה בצקת קשה במקולה עם CHERRY RED SPOT.

הטיפולים המקובלים הם הורדת לחץ תוך עיני באופן מיידי בניסיון לשחרר את החסימה. מסאז' לעין, מתן טיפות להורדת לחץ, ואף ניקור של הלשכה הקדמית לשחרור מעט נוזל - כל אלו מומלצים בספרות, אולם לא יעילים למעשה להחזרת הראיה. טיפול במתן חומרים לפיברינוליזה דרך הווריד לא נמצא יעיל גם כן, ולמעשה המחלה נחשבה לחשוכת מרפא.

מקרה בוחן

לפני כשנה פנה חולה בן 68 למיון עיניים בהדסה עין כרם עם ירידה חדה בראיה בעינו היחידה, שהחלה 16 שעות טרם הגעתו למיון (בעינו השנייה אבדה הראיה לפני כ-10 שנים עקב גלאוקומה). בבדיקה נמצאה חסימה של העורק המרכזי של הרשתית עם בצקת קשה במקולה, וזרימת דם מקוטעת (BOX CARRING?) בעורקים ובוורידים. בוצע ניקור של הלשכה הקדמית אך ללא שיפור.

החולה הופנה מיידית לטיפול נוירוכירורג אנדווסקולרי לבצוע צנתור ופיברינוליזה סלקטיבית של עורק העין. בתוך שעה בוצע צנתור פמורלי, הצנתר הוחדר דרך עורק התרדמה ועד לתוך עורק העין. הוזרק UROKINASE ישירות לעורק העין במשך כ-20 דקות. תוך כדי ההזרקה דעווח החולה על שפור הדרגתי בראיה.

יום לאחר הצנתור הצליח החולה לקרוא מספרים גדולים והבצקת ברשתית נעלמה. זרימת הדם ברשתית חזרה להיות תקינה לאחר כיממה נוספת, ולאחר פחות משבוע חזרה חדות הראיה להיות תקינה. החולה הופנה לבירור המטולוגי מלא, והומלץ על טיפול קבוע בקומדין.

צנתור עורק העין המתואר הוא הראשון בארץ, ובספרות קיימים מאמרים בודדים עם סדרות קטנות בלבד של חולים. בסדרות אלו נמצא שאצל שליש מהחולים היתה חדות ראיה מלאה, שליש נוסף השתפר מעט והשאר נותרו ללא שינוי. מתוארים גם מקרים נדירים של סיבוכים כאירוע מוחי חולף או דימום במהלך הצנתור.

מסקנות המאמרים הם כי תוצאות טובות יותר של צנתור עורק העין יושגו במצבים הבאים:

1. ככל שחדות הראיה ההתחלתית טובה יותר.

2. חסימה לא שלימה של העורק, כגון זרימה מקוטעת בכלי הדם.

3. בצוע צנתור מוקדם ככל האפשר, ובכל מקרה לא יאוחר מ-24 שעות.

4. במצבים בהם אין עדות קלינית לתסחיף של כולסטרול בעורקי הרשתית.

לסכום, מתואר מקרה ראשון ומוצלח של צנתור ופיברינוליזה סלקטיבית של עורק העין בחולה עם אובדן ראיה חריף בשל חסימת עורק רשתית מרכזי. אבחון וצנתור מהיר יכולים להציל ראיה בחולים אלו.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מרכז רפואי הדסה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין ובפורום מחלות וטיפולים של הרשתית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום