לדעת על "שרוול קיבה"

(0)
לדרג

ניתוח השרוול מביא לירידה של עד 60% מעודף המשקל. על הפיתרון הכירורגי האופטימלי לבעייה של השמנת יתר

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

אחד הניתוחים הלפרוסקופים החדשים לטיפול בהשמנת יתר הינו שרוול קיבה. מדובר בניתוח רסטריקטיבי (מגביל), שמקטין את הקיבה לנפח של כ-50 סמ"ק ואינו משנה את שאר מערכת העיכול, ומכאן שאין בו את חסרונות הניתוחים המשרים תת ספיגה במעי.

בניתוח שרוול קיבה מסיר המנתח כ-75% מנפח הקיבה ויוצר קיבה חדשה בצורת צינור המשכי לוושט, המבוסס על העקומה הקטנה של הקיבה.

מחקרים מעידים כי בעקבות הניתוח יורדת באופן משמעותי רמתו של הורמון הרעב גרלין שמקורו בקיבה. החולים מעידים כבר ביום שלאחר הניתוח על תחושה חדשה של שובע, ובנוסף מוגבל נפח קיבתם לארוחות של 50 סמ"ק, מה שתורם לירידה ניכרת במשקל.

קהל יעד וממצאים

בניתוח שרוול קיבה נצפית ירידה של כ-60% ויותר מעודף המשקל. ניתוח זה היווה בעבר שלב ניתוחי ראשון בחולים עם BMI מעל 50 ותחלואות נלוות קשות. לאחר שנה תוכנן השלב השני הכולל מעקף קיבה או מעקף תריסריון. התוצאות הטובות של הניתוח הביאו לכך שמנותחים רבים לא היו זקוקים כלל לשלב השני, והניתוח צבר תאוצה כאחת האלטרנטיבות הטובות לטיפול בהשמנת יתר. עם זאת, בהיותו טיפול חדשני הצטבר מידע הכולל מעקב של שנה בלבד לאחר הניתוח ויש להמתין לדיווחים עולמיים על מידת ההצלחה הנשמרת לטווח הארוך.

ניתוח שרוול קיבה, בדומה לשאר הניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, משמש כלי חשוב להתמודדות עם בעית ההשמנה. באמצעותו ניתן להגביל את צריכת הקלוריות היומית ולחנך את המטופלים לתזונה נכונה ואורח חיים בריא. מחקרים מראים שאותם חולים שמצליחים להטמיע את השינוי בכמות המזון הנצרך ומסגלים לעצמם אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית הינם אלה שהופכים לסיפור הצלחה.

ניתוח שרוול קיבה מתאים לחולים הסובלים מהשמנת יתר חולנית עם ערכי BMI של 40 ומשרת אותם באופן שאין שינוי במבנה המעי. אין בניתוח זה השקה של מעי וכך יורדים באופן משמעותי הסיכונים לדלף ולהיוצרות היצרות או כיב בהשקה.

הניתוח מתבצע באופן לפרוסקופי באמצעות חתכים מזעריים בעור כך שהתוצאה הקוסמטית יפה. כמו כן נמנעים סיבוכים של זיהום פצע ושל הופעת בקע בצלקת הניתוחית, משום שלא מבוצע חיתוך דופן הבטן. הכאבים מופחתים באופן משמעותי בהשוואה לניתוחים פתוחים ונצפית חזרה מהירה לאורח חיים רגיל ולמעגל העבודה. חולים שעברו ניתוח זה מסוגלים לאכול מגוון עשיר של מאכלים לאחריו, משום שנשמר הסוגר של הקיבה ומתאפשר תהליך עיכול רגיל. החולים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים לאחר הניתוח וכן ריפוי מלא או שיפור משמעותי בתחלואות הנוספות.

בואו לדבר על זה בפורום פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי.

המאמר פורסם במקור באתר מלב"י.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום