צרכנות רפואית מדור מס' 33

(0)
לדרג

תרופות חדשות לטיפול בסרטן; והתפתחות מוטורית של ילדים. כל זאת ועוד במדור הצרכנות השבועי של דוקטורס

מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר את סוטנטTM תרופה חדשה, כטיפול חדש בסרטן מערכת העיכול ובסרטן הכליות

מינהל המזון והתרופות האמריקני FDA אישר את סוטנטTM כטיפול תרופתי אנטי-סרטני מוכוון מטרה חדש, לטיפול בחולים עם Gastrointestinal stromal tumors GIST סרטן של רקמות החיבור במערכת העיכול, וכטיפול בסרטן מתקדם של הכליות Renal Cell Cancer.

זו הפעם הראשונה שה-FDA מאשר בו זמנית מוצר אונקולוגי לטיפול בשתי התוויות. חברת פייזר (Pfizer) תפעל לרישום התרופה בישראל בהקדם האפשרי על מנת לאפשר נגישות של החולים בישראל לטיפול בסוטנטTM.

סוטנט - שקיבל עדיפות ואושר בתוך פחות משישה חודשים, הוא תרופה הפועלת על מס' אתרים בתא הסרטני, מעכבת את האנזים tyrosine kinase, ובכך מונעת מהגידול הסרטני אספקת דם ומזון החיוניים להתפתחותו.

"האישור היום הוא צעד עצום קדימה בהפיכת טיפולים פורצי דרך לזמינים עבור חולים עם צורות נדירות וקשות לטיפול של סרטן", אמר דר' סטיבן גאלסון, מנהל המרכז להערכת תרופות ומחקר ב-FDA. "תרופות חדשות כמו סוטנטTM (SutentTM) עוזרות ל-FDA להרחיב את אפשרויות הטיפול במחלות בהן האלטרנטיבות מצומצמות".

לפי האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן (American Cancer Society), כ- 32,000 מקרים חדשים של סרטן כליות מתקדם וכ-5,000 מקרים של GIST מאובחנים מדי שנה בארה"ב.

הטיפול בתרופה הכימותרפית "נבלבין" אושר מעתה גם לטיפול בסרטן בלוטת הערמונית

משרד הבריאות אישר בימים אלה הרחבת ההתוויה של התרופה הכימותרפית "נבלבין" גם לטיפול בסרטן בלוטת הערמונית(פרוסטטה) בשלב של (HRPC) Hormone Refractory Prostate Cancer. עד כה כללה ההתוויה טיפול בסרטן ריאה מסוג NSCLC וסרטן שד מתקדם (Advanced breast cancer).
הרחבת ההתוויה אושרה ע"י משרד הבריאות, זאת בעקבות מחקר שנערך במרכזים רפואיים במספר מדינות וכלל 414 גברים הסובלים מסרטן הפרוסטטה.
המחקר כלל קבוצת חולים שטופלה בנבלבין בשילוב טיפול הורמונלי וקבוצת חולים שטופלה בטיפול הורמונלי בלבד. הטיפול כלל לפחות 3 מחזורי טיפול (במשך 9 שבועות).
תוצאות המחקר הראו כי בקרב החולים שקיבלו טיפול משולב נרשם שיעור גבוה יותר של הישרדות ללא התקדמות במחלה (במשך 6 חודשים) בהשוואה לקבוצה שטופלה רק בטיפול הורמונלי- 33% לעומת 22%, הבדל הנחשב למשמעותי מבחינה סטטיסטית.
בנוסף, המחקר הראה הבדל משמעותי במדד היעילות הקלינית (לבחינת גידולים נוספים, כאב ושיפור במדד ה-PSA ) 30.6% בקרב אלו אשר קיבלו טיפול משולב לעומת 19.2% בקרב אלה אשר טופלו רק בטיפול ההורמונלי.

התרופה "נבלבין" הינה התרופה הכימותרפית הראשונה המוצעת גם בקפסולות, עובדה התורמת לשיפור איכות חיי החולה האונקולוגי וחוסכת את ההגעה לטיפול שיגרתי בבית החולים לקבלת עירוי תוך ורידי, הכרוך במתח, כאב, אדמומיות ונפיחות. קפסולות "נבלבין" מוצעות ב- 2 מינונים: 20 מ"ג ו- 30 מ"ג קפסולה.

נבלבין בקפסולות, המיוצרת על ידי חברת התרופות הצרפתית "פייר פאברה", משווקת בישראל ע"י חברת התרופות "מדיליין", נציגתה בישראל.

בבילינסון פועלים לקידום ההתפתחות המוטורית של ילודים

שירות חדש וייחודי ליולדות ותינוקות בני יומם נפתח לאחרונה בבית החולים לנשים ע"ש הלן שניידר, בילינסון. בנוסף לליווי במהלך הלידה ולאחריה, מלמד הצוות הרפואי את היולדות הטריות גם כיצד לעסות את תינוקם עוד במהלך האשפוז.

עיסוי תינוקות הוכח כמקדם התפתחות מוטורית,כמחזק את הקשר בין התינוק להוריו, מקל על בעיות גזים, נשימה ועוד.
ההדרכה מתבצעת פעמיים בשבוע על ידי אחיות אשר עברו הכשרה מיוחדת לכך והן מדגימות את העיסוי על בובה.
ההדרכה מתקיימת במחלקת יילודים ביחד עם התינוקות הרכים שזה עתה נולדו, כאשר בן הזוג או בני משפחה אחרים מוזמנים גם הם להצטרף.

עופרה רבינוביץ, אחות ממחלקת ילודים אשר הגתה את הרעיון: "מטרת ההדרכה היא לחבר בין האם והתינוק ולהדגיש שאין לפחד לגעת בתינוק ולעסות אותו אלא להיפך.
בתום ההדרכה הנשים יודעות כיצד ניתן לטפל בבעיות גזים, עצירויות, הצטננויות וכאבי בטן בעזרת עיסוי. כמו כן ניתן להיעזר בהדרכה זו לעיסוי בן הזוג או היולדת אשר זקוקה מאוד לעזרה ותמיכה".

סיגל כהן, אחות אחראית מחלקת ילודים: "קיימנו את ההדרכה מספר פעמים והייתה היענות מאוד יפה מצד היולדות ובני משפחתן. בזכות ההדרכה נוצרת בין האם לתינוקה ובין היולדות לצוות תקשורת מאוד מיוחדת "

לאחר השחרור בני הזוג מוזמנים להצטרף לסדנא לעיסוי תינוקות במרפאות הקהילה .


בילינסון: קבוצת תמיכה ייחודית לחולי סרטן הגרון שיכולת הדיבור שלהם נפגעה

בבי"ח בילינסון מתקיימת קבוצת תמיכה ייעודית לחולים שיכולת הדיבור שלהם נפגעה בעקבות סרטן הגרון (כתוצאה מכריתת גרון). מטרת הסדנה לקיים מפגש חברתי ורפואי, במהלכו מועבר מידע למטופלים ובין המטופלים לבין עצמם.
בכל סדנה ניתנות הרצאות רפואיות בנושאים שונים למטופלים ולבני משפחותיהם.
במפגש האחרון הרצה ד"ר ניר ברק, מומחה לתזונה קלינית בבי"ח בילינסון, בנושא תזונה נכונה לחולים לאחר ניתוח זה.
בכל סדנה משתתף צוות רפואי שעונה על שאלות המטופלים, הכולל רופא אף אוזן גרון, קלינאית תקשורת, עובדת סוציאלית ואונקולוג.
הסדנה מיועדת גם לחולים שמטופלים בבתי-חולים אחרים.

ד"ר יעקב שבירו, רופא בכיר במערך אף אוזן גרון בבי"ח בילינסון: "אנו עושים את מירב המאמצים בכדי שחולי סרטן הגרון (שיכולת הדיבור שלהם נפגעה) יחזרו לחיים החברתיים והתעסוקתיים בהקדם האפשרי.
חשוב לנו מאוד שהחולים יבינו שהניתוח הוא רק שלב בחיים.
הסדנה היא חלק מהותי בליווי הצמוד שאנו מעניקים לכל חולה. הליווי מתחיל לפני הניתוח בהדרכה על הצפוי לו, וממשיך בכל שלבי השיקום מהניתוח, בהדרכה רפואית וסיעודית. הליווי ניתן ע"י קלינאית התקשורת שרי מרקס, האחראית על הטיפול בחולים אלו בביה"ח וע"י מנותח שעבר את הניתוח ויכול לייעץ מניסיונו. מפגש עם חולים שהשתקמו מעודד את החולים החדשים ואף נותן להם יתרון של עצות מעשיות מחבריהם 'הוותיקים'".

אנה בן ארויה, מנהלת המרפאה לשיקום הקול והדיבור בבי"ח בילינסון: "היתרון המשמעותי בסדנה הוא ההיכרות של החולים עם חולים נוספים שנמצאים במצבם, דבר אשר מחזק מאוד את השיקום לאחר הניתוח.
יש חשיבות מרובה במפגש החברתי עם חולים נוספים שעברו את הניתוח, ושיכולים לספר מניסיונם על ההתמודדויות היומיומיות ולתת טיפים מעשיים בכל תחום רלבנטי".

בואו לדבר על כך במערכת הפורומים של דוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום