נערכים לשפעת

(0)
לדרג

כיצד נערך העולם להתמודדות מול מגיפה אפשרית? כיצד נערכת לכך חברת התרופות יצרנית טמיפלו?

מאת: מערכת zap doctors
הכנות בעולם

כבר בשנה שעברה, הודיע שר הבריאות הקנדי, אוג'ל דוסאנג' כי הממשלה תקדיש 24 מיליון דולר ליוזמה חדשה שנועדה להגן על אזרחי קנדה מפני מגפת שפעת כלל עולמית. תרומות שיגויסו ברמה הפדרלית, המחוזית והאזורית ישמשו למימון תוכנית לאגירת תרופות אנטי-נגיפיות בקנדה למקרה של מגפה.

"קנדה ידועה בהיותה המובילה בעולם במוכנות למגפות, הקמת מאגר תרופות נגד נגיפים ממחישה את מחויבותו של הממשל הפדרלי לשמירת בריאותם ובטיחותם של אזרחי קנדה ואת גישתנו מרובת הפנים להתכוננות למגפת שפעת או מגפות של מחלות מידבקות אחרות."
המאגר, אשר יכיל תרופות אנטי-ויראליות בשווי של 9.6 מיליון דולר המוכרות בשם טמיפלו המיוצרות על ידי חברת "רוש" יהיה גדול מספיק כדי לטפל ב-960,000 קנדים.
הממשלה הגיעה להסדר עם יצרנית תרופות ליצירת חיסון עבור 32 מיליון מאזרחי המדינה.

"מגפות שפעת הן ארועים חוזרים שאיש אינו יכול לחזות מתי והיכן יתרחשו. ואולם, אנו יכולים לנקוט בצעדים סבירים כדי להיות מוכנים," אמרה קרוליין בנט, השרה האחראית לבריאות הציבור.
"יידרש זמן להכין חיסון נגד זן נגיף השפעת ועד שהחיסון יהיה זמין, תרופות אנטי-ויראליות הן חלק חשוב בתגובתנו למגפה."

הפחד העיקרי הוא מהתפשטות הנגיף ומהשתנותו לנגיף היכול לפגוע ולהמית גם בני אדם, בשיעור תמותה של עד 50% (כרגע, כאמור, הנגיף עדיין לא עבר את השינוי שממנו חוששים, ובשל כך אינו פוגע בדרך כלל בבני אדם) פקידי ארגון הבריאות העולמי אמרו שהתפשטות המגפה תהיה חמורה יותר ממגפת ה-SARS ועלולה להביא למותם של עד 7 מיליון בני אדם בעולם.


התעניינות מוגברת - התכוננות מוגברת

חברת התרופות רוש מודעת לעובדה שהתענינות מוגברת בשפעת העופות במהלך השבועות האחרונים גרמה לדרישה מוגברת לטמיפלו, גם מצד אנשים פרטיים וגם מצד מוסדות שונים.
בראש סדר העדיפויות של רוש, נמצאת המטרה להבטיח את התרופה לשימוש עונתי זמין לחולים במחלה, בנוסף - נערכת החברה לאספקה מיידית להזמנות הממשלות למקרי פנדמיה (מגיפת שפעת).
לכן, במהלך השבועות הקרובים יהיו זמינים מלאים מוגבלים של טמיפלו בחלק מהמדינות, זאת על מנת לוודא את זמינות התרופה לכשנזדקק לה, כשתתחיל עונת השפעת.

חשוב לציין, כרגע אין מגיפה, נגיף שפעת העופות עוד לא עבר את השינוי ממנו חוששים כולם ואיום הפנדמיה עדיין לא התממש, אין צורך להיתפס לפאניקה מיידית, אולם הכנה מושכלת של המדינה וארגוני הבריאות תבטיח כי במקרה חירום אכן תהיינה תרופות זמינות.

מהי תרופת הטמפילו? ובמה ייחודה?

טמיפלו הינה תרופה אנטי ויראלית היעילה כנגד כל סוגי השפעת וזמינה בצורת כמוסות או סירופ לילדים מגיל שנה.
עד היום טופלו בעולם למעלה מ- 33 מיליון איש בטמיפלו.
ביפן בלבד השתמשו 6 מליון איש בטמיפלו בשנה שעברה (מתוך 16 מליון מקרי שפעת בסך הכל), ייחודה של התרופה הוא ביכולתה (באם נלקחה בזמן) למנוע את התפשטות הוירוס בגוף, ולמנוע את הריסת התאים על ידי הוירוס המשתכפל.

טמיפלו הוכחה כיעילה גם בטיפול וגם במניעה של שפעת מכל הסוגים במבוגרים ובילדים.

תהליך הייצור של טמיפלו מורכב מסובך וממושך ויכול להימשך למעלה משנה, בהתאם להערכות ועל מנת לעמוד בצרכים - תגדיל רוש את היקף הייצור פי 10 עד אמצע 2006.

תהליך הייצור מורכב במיוחד, ודורש מיכשור מיוחד והערכות מתקדמת. חלקים מתהליך הייצור משחררים רעלים וחלקם אף מעמיד את המיכשור בסכנת פיצוץ, ולפיכך חייבים המפעלים המייצרים להיות ערוכים לתהליך המיוחד, למפעלים שאינם ערוכים יש צורך בשינויים והכנה מיוחדת, העלולה לקחת בן שנה לשלוש שנים.

רוש מבטיחה (בהסתמך על נסיון שנים עברו) כי יש מספיק טמיפלו לעונת השפעת הקרובה, ובנוסף - כל ההזמנות לעונה לכ -40 מדינות סופקו או מסופקות בימים אלה.
אספקת התרופה לממשלות לצרכי הערכות לפנדמיה נעשית בהתאם ולפי סדר ההזמנות, לכן חשוב מאוד להזמין את הכמות המתאימה מוקדם ככל האפשר, זמן ההמתנה כשנה.
הכמות הממוצעת המומלצת להזמנה למדינה היא לכיסוי 25% מהאוכלוסיה (בארצות הברית 50%).

על התרופה מספר דר' דוד גולינסקי - המנהל הראשי של "רוש" בישראל, וחבר הצוות המפתח של התרופה; העונה כעת על שאלות בנושא טמפילו בפורום החירום המיוחד "התרופה משמשת בעיקר לטיפול ומניעה של מחלת השפעת הרגילה המתפרצת בכל חורף. לוירוס השפעת 2 זנים עיקריים היכולים לגרום מחלה בבני אדם - A ו B והם הוירוסים הגורמים להתפרצות מחלת השפעת בכל שנה. התרופה טמיפלו יעילה כנגד שני סוגי הוירוסים. הוירוס המכונה "שפעת העופות" (H5N1) שייך למשפחת נגיפי השפעת מסוג A ומאחר והתרופה יעילה כנגד כל סוגי השפעת במשפחה זו,הרי שניתן לצפות שתהיה יעילה גם כנגד וירוס "שפעת העופות". התרופה שונה מכל תרופה אחרת מאחר והיא פותחה במיוחד כדי לפגוע ביכולת וירוס השפעת להתרבות ובך מונעת את פעולתו".

שימוש בטמיפלו לטיפול ולמניעת שפעת יעזור בהפחתת עומס המחלה ויתרום להכרתה בקרב המשתמשים והרופאים.
זמן המדף של טמיפלו 5 שנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום