צרכנות רפואית מדור מס' 22

(0)
לדרג

תרופה לאלרגיה ללא מרשם, תרופה לפרקינסון עם מרשם (וגם עם מימון!) הטבות ותמיכה בחולי סרטן ועצם ירך אחת..

טיפול בנזלת אלרגית אפשרי גם ללא מרשם רופא

עלייה של יותר מ-10% נרשמה בחודשים האחרונים ברכישות של לורתרים סירופ, של מפעל התרופות תרימה, המהווה חלופה גנרית ללורסטין סירופ וללורטידין הוותיקים. הסירופ הוא בעל פעילות מהירה, אנטי-היסטמין שאינו מרדים ואינו משפיע על פעילות קוגניטיבית בילדים. מספיקה נטילת התרופה פעם אחת ביום, כפית עד שתיים (בהתאם למשקל הגוף) על קיבה ריקה.

איתן בלומנטל, מנהל השיווק של חברת תרימה מסביר, כי "לורתרים סירופ היא תרופת OTC ומשמעות הדבר הוא שניתן להשיג אותה בכל בית מרקחת בארץ, ללא מרשם רופא. למרות זאת, חלק גדול מאלפי היחידות שנמכרו בישראל בחודשים הראשונים לשיווק "הלורתרים סירופ" היה על סמך מרשמים של רופאים, בייחוד מקופות החולים כללית ומכבי.

תופעה דומה ראינו גם בהיסטזין, שהיא תרופה נוספת שאנו משווקים כבר כמה שנים לנזלת אלרגית. הן להיסטזין בטבליות והן לסירופ ששניהם אינם דורשים מרשם רופא יש כיום יותר מכירות במרשמים מאשר ללא מרשמים. מדובר בתרופות לא יקרות יחסית ותופעה זו מצביעה, לדעתי, על חוסר מודעות מספקת של הצבור הרחב, כי גם ללא מרשם רופא, ניתן להשיג בכל בית מרקחת את התרופות האלה".

נזלת אלרגית היא תופעה נפוצה אשר ממנה סובלים כ- 20% מהאוכלוסייה, בייחוד בחודשי האביב והסתיו ("עונות המעבר"). בין הגורמים העיקריים לנזלת האלרגית: פרחי בר שונים, קרדית אבק הבית, דשא, פרוות, עצי זית ואורן, מאכלים שונים ועוד. מדענים עדיין עורכים בכל העולם מחקרים בנושא אלרגיות, מנסים למצוא את הסיבות המדויקות שגורמות להן. רופאים מגדירים, בדרך כלל, אלרגיה כמצב של רגישות חריגה של בן אדם מסוים לחומר אחד או יותר, שאולי לא יגרמו שום נזק לאדם אחר.

במחקר שערך ד"ר פרנק דליאו מהמכון הלאומי האמריקני לחקר האלרגיה ואשר פורסם בינואר 2003 עולה, כי שכיחות האלרגיות גבוהה במיוחד בילדים בני 5 עד 14 וחוסר טיפול תרופתי מתאים, עלול לגרום לסיבוכים קשים בגילים האלה.

ד"ר דוד מרקוס שעמד בראש צוות הפיתוח של הלורתרים סירופ בחברת תרימה בחר לסירופ החדש טעם מתוק במיוחד, כדי שילדים בכל הגילים, ייקחו אותו באהבה. משרד הבריאות אישר את השימוש בלורתרים סירופ לילדים מגיל שנתיים, אך גם מבוגרים, אשר מעדיפים טעם מתוק על פני תרופות מרירות, יעדיפו שימוש בסירופ המתוק הזה נגד תופעות של נזלת אלרגית.

לורתרים סירופ ניתן להשיג בכל בתי המרקחת והפארמים, ללא מרשם רופא. במחיר של 19.15 ש"ח לאריזה של 120 מ"ל.

אזילקט של טבע לטיפול בחולי פרקינסון תמומן בחמישים אחוז בקופות החולים מכבי ומאוחדת

בשורה לחולי הפרקינסון: מכבי שירותי בריאות וקופת חולים מאוחדת יממנו חמישים אחוז מהעלות של תרופת אזילקט של חברת טבע. קופת חולים לאומית תממן 30 אחוז מעלותה של התרופה. המימון של קופות החולים לתרופה הוא החל מתחילת חודש אוקטובר. מחיר חודש טיפול בתרופה למבוטח במכבי ומאוחדת יהיה כ-500 שקל ולמבוטח בלאומית כ-700 שקל.

אזילקט ((Azilect של טבע, היא מוצר חדשני, פרי של שיתוף פעולה בין המחקר האקדמי הישראלי בטכניון לבין חטיבת המחקר ופיתוח היחודי בחברת טבע, כולל יחידת המחקרים הקליניים. התרופה משווקת בישראל וברבות ממדינות אירופה, ובכלל זה אנגליה, גרמניה ועוד. השימוש בתרופה הוא באמצעות כדור הנלקח פעם ביום והיא מאופיינת בפרופיל תופעות לוואי נמוך.

בחברת טבע מקווים כי התרופה תיכלל בסל התרופות הבא, אשר צפוי להיות מעודכן בעוד מספר חודשים. הכללת התרופה בסל התרופות, תאפשר לחולים רבים, אשר אינם יכולים לעמוד בעלות של התרופה, גם בהוזלה של קופות החולים, לקבל את הטיפול.

אזילקט מהווה בשורה חדשה בטיפול במחלת פרקינסון ופותח בפני החולים את האפשרות לטיפול יעיל ובטוח במחלה על כל שלביה. התכשיר אזילקט הינו דור חדש של מעכבי MAO-B, בעל פוטנטיות גבוהה וסלקטיביות מירבית.

אזילקט משפר משמעותית את תסמיני המחלה על כל שלביה: כמונותרפיה במחלה מוקדמת אזילקט משפר משמעותית את התסמינים המוטוריים ואת איכות חייהם של החולים. כטיפול משולב ללבודופה למחלה מתקדמת, אזילקט משפר משמעותית את מאזן ה-OFF/ON (מוריד את משך הזמן ביום שבו למרות טיפול תרופתי יכולת התנועה של החולה מוגבלת מאוד), ומגביר את יכולת התפקוד של החולה.


אחת משש נשים תסבול במהלך חייה משבר בעצם הירך

"אחת מ-6 נשים תסבול במהלך חייה, ברוב המקרים לאחר גיל 50, משבר בעצם הירך. כמעט כל השברים באזור הזה דורשים התערבות ניתוחית, על מנת שהחולה יוכל לחזור לרמת תיפקוד מירבית. הבעיה היא שכמעט 10 אחוזים מהניתוחים האלה נכשלים. הבורג שהושתל בתוך העצם השבורה, פורץ החוצה, דבר שמוביל את הפציינט לניתוחים נוספים, הגבלה בתנועה, אובדן העצמאות ולפגיעה קשה באיכות חייו", אומר נמרוד מלר (Nimrod Meller), 31, מהנדס מכונות ומנכ"ל חברת OrthoMechanics (אורתומכניקס) העוסקת בפיתוח פתרונות מכניים לקיבוע שברים.
חברת OrthoMechanics (www.orthomechanics.com) הוקמה בשנת 2003 ופועלת בחממה הטכנולוגית משגב. החברה הוקמה סביב סדרת מוצרים רפואיים לקיבוע שברים. המוצר המוביל נקרא: Spatial Hip Screw (SHS) שכבר נרשם והתקבל כפטנט בינלאומי.
,
"אני מאמין שמצאנו תשובה לקיבוע אמין של שברים. פיתחנו פין חדשני שמוחדר אל תוך ראש העצם השבורה וננעל על דפנות העצם באמצעות תפסנים מכניים שנפתחים עם סיום פעולת ההחדרה. אנחנו מציגים מוצר שבא להחליף את הבורג, לשפר באופן משמעותי את הביצועים שלו ולמנוע מצב בו פורץ הבורג את העצם", מסביר מלר.

שכיחות שברי הירך ובעיקר שברי אזור צוואר הירך, הדורשים ניתוח קיבועי (Fixation), נמצאים בעלייה מתמדת בעולם המערבי, בעיקר כתוצאה ממחלת האוסטואפורוזיס- היתדלדלות מסת העצם. בארה"ב לבדה מדווחים בכל שנה על 300,000 ניתוחים של שברי צוואר הירך, רובם אצל נשים. בעולם כולו מספר זה מכפיל את עצמו. המומחים מעריכים כי המספרים האלה יוכפלו עד שנת 2050 כתוצאה מהעלייה בתוחלת החיים.
מהחברה נמסר כי הטיפול המקובל בשברים בצוואר עצם הירך הינו ניתוחי ונחלק לשני סוגים בהתאם לסוג השבר. בחלק מהמקרים מוחלף ראש עצם הירך במישתל מתכתי, אך ביותר ממחצית המקרים מבוצע שיחזור וקיבוע של השבר על ידי מסמרים וברגים. הרעיון הוא פשוט לכאורה: מקבעים את חלקי העצם השבורה לעמדה המקורית שלהם וממתינים עד שהגוף ירפא את השבר. הבעיה היא שתהליך הריפוי נמשך חודשים ארוכים ובאחוזים גבוהים, כעשרה אחוז, הקיבוע נכשל עד כדי התמוטטות השבר, מצב המחייב ניתוחים חוזרים ומסובכים.
בOrthomechanics מסבירים שהסיבה לכשלונות טמונה במסמר עצמו. נמרוד מלר מסביר:"הבורג שהוכנס אל תוך העצם פורץ החוצה אל תוך מפרק הירך מאחר ואינו מסוגל להחזיק את עצמו בפנים. העצם גם כך חלשה מאוד והיא לא מצליחה להחזיק את הפיגום. המוצר שלנו בא למנוע את המצב המתואר. בזכות המנגנון המכני של הפין שפיתחנו, התפסנים ננעלים בחלל העצם הספוגי, מקטינים את התנועה היחסית בין הפיגום לעצם ומונעים את הפריצה החוצה. ולכן, תכונה ייחודית נוספת של המוצר היא יכולת ההתנגדות שלו לרוטציה", מסביר נמרוד מלר.

אברהם שקלים, ממציא המוצר, וממציא סידרתי בזכות עצמו שבאמתחתו כבר 15 פטנטים שהתקבלו ועוד מספר דומה בתהליך של רישום, מספר:"בקריירה המקצועית שלי נתקלתי הרבה מאוד בבעיות של קיבוע שברים. אנחנו יודעים שמדובר במשימה מורכבת. איתרנו תחום ספציפי והחלטנו לפתח עבורו פתרון. אני חושב שנולד כאן מוצר טוב עם פוטנציאל להגיע לשוק ולשפר משמעותית את איכות חייהם של חולים רבים".

וכשמדברים על השוק חשוב לציין ששוק קיבועי השברים (Fixation) מגלגל בארה"ב בלבד, למעלה מ-1.6 מיליארד דולר בשנה (!). המוצרים של החברה מתחרים בשני פלחים עיקריים: טראומה (19%) וירך (33%). יצויין כי מדובר בשוק פוטנציאלי של עשרות מיליוני דולרים בשנה.
נתון נוסף שמסייע ל-OrthoMechanics בדרכה אל השוק הוא אופק מכירות קרוב. מאחר שמדובר במוצר רפואי שעונה על בעיות ספציפיות של מוצרים קיימים, הדרך לקבלת אישור FDA, קצרה יותר (יחסית לשתל) וכך גם מתקרב הזמן בו אפשר להתחיל במכירות. החברה צופה תחילת מכירות בסוף שנת 2006.


כולן מנצחות (למען נשים המתמודדות עם סרטן השד)

מחזיקת גביע המדינה לנשים בכדורסל אנדה רמת השרון, הנושאת את שמה של אנדה זימנד ז"ל , שנפטרה לפני כשנתיים מסרטן השד, תקיים שיתוף פעולה עם חברת התרופות רוש פרמצבטיקה למען נשים חולות סרטן שד ובמסגרתו תוקם קרן " כולן מנצחות" לפעילויות לרווחת הנשים החולות.

זהו שיתוף פעולה ראשון מסוגו בישראל והוא יתבסס על תרומות תמורת נקודות שתקלענה שחקניות קבוצת אנדה רמת השרון בכל משחק ומשחק. סכום כסף על הנקודות למלכת הסלים בכל משחק ומשחק יוכפל ב-10 ע"י הקלעית המצטיינת וחברת רוש תכפיל את הסכום ב-18 מספר המסמל את האותיות-ח"י .

אבי דנציגר, מנכ"ל רוש פרמצבטיקה מסר במסיבת העיתונאים כי: "חברת התרופות רוש מקבוצת הופמן לה רוש העולמית, העוסקת בפיתוח ומתן פתרונות רפואיים בתחום האונקולוגיה בכלל וסרטן שד בפרט, בחרה בפרוייקט משותף עם מחזיקת גביע המדינה בכדורסל נשים- אנדה רמת השרון.

" עיתוי תחילת שיתוף הפעולה אינו מקרי", ציין אבי דנציגר, "זהו חודש המודעות לסרטן השד בישראל ובעולם, ורוש גאה לקחת חלק פעיל בנושא זה במסגרת פעילותה למען רווחת החולים בכלל וחולות סרטן השד בפרט."

"קבוצת הנשים בספורט לא נבחרה בכדי: היא מייצגת מבחינתנו את רוח המאבק ורוח הנצחון של נשים, בספורט ונשים המתמודדות עם מחלת סרטן השד.
החיבור בין הגורמים נראה נכון גם בהקשר של שמה של קבוצת הספורט המנציחה את אנדה, אשתו ז"ל של מר הנרי זימנד, הספונסר הראשי של הקבוצה, אשר הלכה לעולמה לאחר התמודדות קשה עם מחלת סרטן השד."

אומרת אורנה אוסטפלד , מאמנת אנדה רמת השרון:
"ישנו קשר אמיץ בנושא המאבק והתמודדות היומיומית: כפי שבספורט מתמודדים מידי יום עם משברים, עם נצחונות וכשלונות, כך גם אותן נשים העוברות התמודדות יומיומית עם מחלת הסרטן.

נופש למשפחות של ילדים חולי סרטן

האגודה למלחמה בסרטן השקיעה כ 400 אלף שקלים במימון פרויקט נופש ייחודי למשפחות בהן ילד חולה סרטן שיתקיים בשפיים. לנופש שיחל ב20.10 במסגרתו תגענה כ- 150 משפחות של ילדים, ביחד עם כל בני המשפחה שלהם, האחים וההורים, מכל רחבי הארץ, משפחות של יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, עולים חדשים וילידי הארץ, רבות מהן משפחות ברוכות ילדים.

המשפחות ישתתפו בבילוי בפארק המים ובפארק המוטורי, ייסעו לביקור בספארי שנתרם באופן מיוחד על ידי שני ילדים בריאים מגן ורדים שהחליטו להקדיש לכך את מתנת בר המצווה שלהם. כמו כן יהנו הילדים ההורים והאחים, מתכנית אמנותית ומלינה וכלכלה מלאה במלון שפיים למשך 4 ימים, מיום חמישי 20 באוקטובר ועד יום ראשון 23 באוקטובר.

בנופש של האגודה למלחמה בסרטן, מתארחים אומנים, בדרנים וכן נערכות מגוון פעילויות לילדים ולבני משפחתם לאורך כל היום, המאורגנות בהתנדבות על ידי מוטי וגנר, מנהל הרווחה של ועד עובדי חברת החשמל במחוז צפון, בסיוע המפיק אהר'לה גלעדי.

במהלך הנופש מקבלים הילדים החולים, ההורים ואף האחים והאחיות מגוון רחב של מתנות אשר נתרמו לפרויקט באדיבות: מפעל הפיס, שטראוס עלית, אגיס הפצה, מי עדן, תשר בע"מ, סליק רוד סלסלות קש, חלבלין קוסמטיקה, גייד קוסמטיקה, לומדיה מערכות בע"מ, אקספרס אריזות, וקסמן ממתקים וחברת אינטרקוסמא.

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: "נופש זה מהווה הזדמנות מיוחדת למשפחות בהן ילד חולה סרטן לקחת פסק - זמן מהמאבק במחלה, המתח והחרדה הנלווים לטיפולים הקשים, והזדמנות לבלות יחד כמשפחה. חולה סרטן במשפחה, במיוחד אם הינו ילד, זקוק למרבית הכוחות של הוריו. כל מערכות החיים מתרכזות סביב המחלה, ושאר המרכיבים של חיי המשפחה נדחקים הצידה ולעיתים אף מוזנחים. האחים הבריאים במשפחה סובלים, ומצוקת ההורים גדולה. האגודה שמה לה למטרה לדאוג לילד החולה ולמשפחתו המתמודדת עמו, לאפשר להם פסק זמן מהמחלה והטיפולים, ולהעניק למשפחה כולה מספר ימי נופש ביחד. פרויקט זה, מתאפשר בזכות תרומות הציבור לאגודה למלחמה בסרטן, הנאספות במבצע "הקש בדלת" וביוזמות התרמה נוספות בעזרתן אנו יכולים לתמוך כספית בחולי סרטן נזקקים, לסייע לילדים חולים בהשלמת חומר הלימודים, לפעול לעידכון ושיפור דרכי הטיפול והשיקום ועוד ".

בואו לדבר על כך בפורום רוקחות ותרופות
בפורום רפואת משפחה
בפורום תמיכה לבני נוער חולי סרטן
ובפורום אוסטריאופרוזיס וגיל המעבר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום