להרעיב את לחץ הדם - חלק שלישי ואחרון

(3)
לדרג

שיטה חדשנית לטיפול ביתר לחץ דם באמצעות היגיינה טבעית, תזונה טבעית וצום בהשוואה לטיפול התרופתי

מאת: ד"ר ערן אשחר, נטורולוג - M.P.H מוסמך לבריאות הציבור ומדעי הרפואה (מהאוניברסיטה העברית י-ם, הפקולטה לרפואה, הדסה)

לחלק הראשון של הכתבה
לחלק השני של הכתבה

ממצאים מרשימים

במחקר נמצא שעל ידי צום שנעשה תחת השגחה, בסביבה רגועה לחה"ד ירד במהירות. למעשה מטופלים רבים שהתחילו את הצום עם תרופות להורדת יל"ד נדרשו להפסיק את התרופות במהירות כדי שלחץ הדם שלהם לא יפול לערכים נמוכים מידי. 174 מטופלים שאובחנו כסובלים מ- יל"ד "גבוה-במקצת" עד "גבוה-מאוד" טופלו במרכז באמצעות צום. הטיפול כלל כ- 10.6 ימי צום בממוצע לאדם ואח"כ שבוע של תזונה מבוקרת תחת השגחה. התוצאות של מחקר זה מוצגות בתרשים מספר 2.

בסוף שהותם של המטופלים במרכז ירדו ערכי לחה"ד של כל המטופלים לרמות שאיפשרו את הפסקת השימוש בתרופות לחלוטין על פי המדדים הקונבנציונאליים וזאת ללא קשר לחומרת מצבם בהגיעם למרכז.

סקירה של תרשים 2 מראה שהתוצאות המרשימות ביותר נצפו במקרים החמורים ביותר. ב- יל"ד "בינוני" עד "גבוה-מאוד" ( לח"ד 174/93 ומעלה) הירידה הממוצעת בסיום הטיפול הייתה 46/15 ( 46 נקודות בערך הסיסטולי ו- 15 נקודות בערך הדיאסטולי). למקרים אלה שלהם מומלץ טיפול תרופתי לכל החיים לחה"ד הממוצע בשיחרור היה 128/78 ללא שימוש בתרופות.

לתוצאות של הצום יש "תופעות לוואי" חיוביות: ירידה במשקל והרגשה טובה של המטופלים.

אולם במחקרו של ד"ר אשחר, היחיד מסוגו ובתוצאותיו בישראל, נצפו שינויים מרשימים גם במספר קטן יותר של ימי צום בממוצע לאדם באוכלוסיית המחקר. להלן ההשפעה של תוכנית תזונתית וצום על מים על לחץ הדם הסיסטולי.

דיון בתוצאות, וסיכום:

ניתן לראות בבירור השפעה חזקה ביותר של הטיפול על הורדת ערכי לחץ הדם הסיסטולי בכלל בקבוצת הטיפול. ההתפלגות לאחר הטיפול סטתה באופן מובהק לכיוון מטה, שמאלה. להלן כמה השוואות הממחישות את המסקנה הנ"ל.

א. ממוצעים: לחץ הדם הסיסטולי הממוצע לפני הטיפול היה 138.4 ולאחר הטיפול 100.1 מ"מ כספית. הממצאים מראים שהירידה בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע גבוהה ביותר.

ב. החציון לפני הטיפול עמד על 136 ואחרי הטיפול ירד ל- 97.

ג. לפני הטיפול 27% מהמטופלים היו בעלי לח"ד גבוה מ- 141 ממ"כ. אחרי הטיפול 0%.

ד. לפני הטיפול 47% מהמטופלים היו בעלי לח"ד שבין 131-140 ממ"כ, אחרי הטיפול רק 2%.

ה. לפני הטיפול 25% מהמטופלים היו בעלי לח"ד שבין 121-130 ממ"כ, אחרי הטיפול רק 4%.

ו. לפני הטיפול 0% מהמטופלים היו בעלי לח"ד 120 ממ"כ ומטה, אחרי הטיפול 94%

ז. לפני הטיפול 0% היו בעלי לח"ד 110 ממ"כ ומטה, אחרי הטיפול 86%.

ח. לפני הטיפול 0% היו בעלי לח"ד 100 ממ"כ ומטה, אחרי הטיפול 55%.

ט. מבחן T לבדיקת שונות של ההתפלגויות הצביע על ערך t=26.85 ברמת מובהקות של אלפא = 1/100 אחוז. כלומר ההבדלים בין ההתפלגויות, בין התוצאות לפני ואחרי הטיפול,
גדולים ומובהקים ביותר. ההפרש בין ממוצעי ההתפלגויות עמד על 38.2.

היתרון העצום בסוג זה של הטיפול התגלה במחקרו של ד"ר אשחר. יחד עם הירידה שחלה בלחץ הדם דווחו שינויים חיוביים משמעותיים במספר רב של מדדים המשקפים את הבריאות הכללית של המטופלים. כלומר בניגוד למצב הבריאות הירוד הקודם, הרבה פעמים עם התרופות ובגללן, אחרי הטיפול השתפרו כל מדדי הבריאות (בגלל קוצר המקום לא הובאו כאן התרשימים והטבלאות). משמע שהטיפול בהיגיינה טבעית איננו טיפול נקודתי, אלא טיפול רב מערכתי כולל המטפל בגוף כולו ולא רק במחלה הספציפית.

לסיכום - שמירה על התוצאות להמשך החיים :

במחקרים הנ"ל הוכח שמטופלים שדבקו בתזונה ההיגייניסטית ובאורח החיים שהומלץ להם שמרו על התוצאות המרשימות שהושגו במהלך הטיפול והצום. אולם כפי שכולנו יודעים, לצערנו, להרבה מאוד אנשים קשה לדבוק לאורך זמן בהרגלי בריאות לאורך זמן. לכן אין מנוס לדעתנו מלפעול בשני מישורים באופן קבוע:

1. להקדיש את הזמן והמאמץ ללמידה יסודית של העקרונות של ההיגיינה הטבעית, התזונה ואורח החיים בריא שמוכחים כמובילים לשיפור מתמיד בבריאות כלי הדם. על פי נסיוננו, אין תחליף ללמידה יסודית שמעלה את רמת המודעות להתנהגויות שמקדמות בריאות ומחזקות את היכולת הרגשית והמנטלית להתמיד בהן. סדנה בת כ- 30 שעות יכולה לתת כלים מעשיים לכל החיים, לנפץ תפיסות שגויות ולהעצים ידע חיוני ואף קריטי במקרים רבים.

2. להקדיש בכל שנה פרק זמן לעשיית צום על מים ממושך דיו כדי לתקן הרבה מה"חטאים" כלפי הגוף שלנו. רופאי
ההיגיינה הטבעית מציינים שעל פי נסיונם על כל שנת חיים יש לבצע 3-4 ימי צום כדי לנקות את הפסולת של אותה השנה ולתקן את הנזקים שנגרמו לגוף. כלומר, על פי תחשיב זה, אדם בגיל 40, שלא עשה צום מעולם, צריך לצום בסך הכל בין 120- 160 יום כדי לנקות את הפסולת שצבר. לא ניתן כמובן לעשות צום כזה ברציפות ולכן יש לעשות מספר צומות עד לכיסוי "החוב".

אין ספק שאורח חיים היגייניסטי הוא הביטחון הגדול ביותר בפני עלייה של לחץ הדם, אולם יתכנו מקרים חריגים שיחייבו צום כדי להוריד את הערכים לתקינים. צום טיפולי או מניעתי כזה יגרום לניקוי של כלי הדם מטרשת העורקים ויוביל לירידה עקבית של ערכי לחה"ד מצום לצום, גם אם המטופל איננו מצליח להקפיד על כל כללי ההיגיינה הטבעית לאורך כל ימות השנה.

אין לשכוח שצומות קבועים יובילו בסופו של דבר גם להחלמה ממגוון רחב של מחלות שאותן לא הזכרנו כאן,
לשיפור ברמת האנרגיה ולתחושה של בריאות שאולי לא חשתם מעודכם.

אל לנו להפריח את הביטוי הישראלי הנפוץ - "העיקר הבריאות" בחלל האויר, כסיסמא ריקה מתוכן, ללא עשיית צעדים משמעותיים בכיוון הנכון. ניסיוננו האישי והטיפולי מראה שאם ניקח אחריות על הבריאות שלנו ונפעל בכיוון של אימוץ אורח חיים מבריא ומקדם בריאות הכולל התייחסות לכל האמצעים שההיגיינה הטבעית מציעה כולל צומות סדירים נגיע לחופש מוחלט ממחלות ובעיות בריאות מכל הסוגים.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה
ובפורום רפואה משלימה

מקורות:

1. ד"ר אשחר .ע: השפעת "ההיגיינה הטבעית", התזונה הטבעונית ותקופות של "צום על מים" על הפחתת ערכי לחץ-דם בקרב חולי יתר לחץ דם בשנים 2001-2004 בישראל. המרכז להיגיינה טבעית מדעי הבריאות והתזונה, 2005.

2. Goldhamer A, Lisle D: Telling the Truth about High Blood Pressure, in: Health Science, Jur of
American Natural Hygiene Society, July 2000, p. 10.

3. Goldhamer A, Lisle D, Parpia B, Anderson SV, Campbell T.C: Medically Supervised Water-only Fasting
in the Treatment of Hypertension, Journal of Manipulative ad Physiological Therapeutics, Vol 24, Num
5, June 2001.

4. Goldhamer A: High Blood Pressure Learning to Live Without It, in: Health Science, Jur of American Natural Hygiene Society, fall 2002, p.18.

הערה: מאות מקורות נוספים יועברו לכל דורש במייל.

* ד"ר אשחר ערן הקים ומנהל את המרכז ללימודי היגיינה טבעית ומדעי הבריאות והתזונה.
מוסמך לבריאות הציבור ( M.P.H ) ומדעי הרפואה מהאוניברסיטה העברית י-ם, הפקולטה לרפואה, הדסה וד"ר לנטורולוגיה (רפואה היגייניסטית) מטעם אוניברסיטת Bernadean בארה"ב.
ד"ר אשחר מטפל בכל סוגי המחלות הפנימיות באמצעות גישה זו

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום