על המר והמתוק

(0)
לדרג

כמה דברים שלא ידענו על פרות ט"ו בשבט, תופעות לוואי מאכילת פירות יבשים ורגישות תזונתית למזונות

- תהליך ייבוש הפרות הוא תהליך עתיק יומין. הייתה זו הדרך לשמר פירות לתקופות הקור הארוכות, בהן לא היו כמעט פירות. כיום משתמשים לרוב בשיטות ייבוש תעשייתיות המערבות טיפול בפרות בתנורי חום גבוה מאד ובכימיקלים שמונעים את איבוד הצבע וקלקול הפרות.

- תופעות לוואי אשר מופיעות כתוצאה מאכילת פירות יבשים ומזונות אליהם יש רגישות תזונתית סמויה: משקל עודף, כאבי ראש, אקנה, עצירות, צורך בשינה לאחר ארוחה, עייפות כרונית, כאבי פרקים, נפיחויות, צרבת, שינויים תכופים במצב הרוח, גזים, כאבי שרירים, רגזנות, גיהוקים, התגברות דופק לאחר ארוחה ועוד.

- בתהליך הייבוש מופחתת כמות הנוזלים שבפרי מ- 90%-80% לכ-25% בלבד, מה שמעלה באופן יחסי את ריכוז הפחמימות, החלבונים, השומנים והסיבים שבפרי. כמו כן עולה ריכוז ויטמיני B ו-E שבפרות, אך כמות ויטמין C פוחתת.

- בין הפירות ששיעור הרגישות אליהם גבוה בקרב הפירות היבשים הם בננה, תאנה, ענבים, שקדים, בוטנים, קשיו ועוד. הפרי שהתגלה כאלרגני ביותר הנו האננס. (בכ-30% מהנבדקים נמצאו בעלי רגישות לאננס). בין הפיצוחים, כ-25% מהנבדקים נמצאו בעלי רגישות לאגוזי קשיו, כ-15-20% נמצאו רגישים לבוטנים וכ-10-15% נמצאו רגישים לשקדים.

(בסיוע דר' אלכס שטרנהרץ, מרכז "נובו מדיס")

נזקים לשיניים ולחניכיים

אכילת פירות יבשים עלולה לגרום נזקים לשיניים ולחניכיים
איגוד המומחים לשיקום הפה מזהיר כי אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט עלולה לעודד את מחלת העששת. מומלץ לאכול את הפירות היבשים כקינוח לסיום הארוחה ולהקפיד על ניקוי השיניים מיד לאחר מכן.

אין ספק שאכילת פירות יבשים היא פעולה עריבה לחיך, אך מסתבר כי היא טומנת בחובה גם סכנות רציניות מאוד לבריאות השיניים. אחת מהבעיות של הפירות היבשים היא תכולת הסוכרים הגבוהה שבהם ודביקותם הרבה. סוכרים אלה משתחררים מהפירות היבשים ומהווים מצע לחיידקים שניזונים מהם.

בנוסף, הפירות היבשים מותירים שיירים בין השיניים, בצורה שקשה לניקוי, ואלו מהווים פוטנציאל לריקבון בהמשך בהיותם הדלק שמזין את החידקים. לפירות היבשים כאמור, נטייה להידבק לשיניים, במיוחד לכתרים ולשחזורים (סתימות) שמהווים מקום מסתור אידיאלי לחיידקים. החרצנים של חלק מהפירות היבשים, כמו תמרים למשל, עלולים לגרום לשברים של שיניים, כתרים ושחזורים. "תוצרי הלוואי" של החיידקים הם החומצות שהם מפרישים בעקבות המזון עם תכולת הסוכר הגבוהה העשירה, הגורמות להתפוררות אמייל השן ולמחלת העששת, וכן להאצת תהליך של העששת הקיימת.

מספר דרכים למזעור הנזקים

- מומלץ לאכול פירות יבשים פעם אחת במשך היום ובמרוכז ובצמוד לסיום ארוחה ולא במשך כל היום.

- רצוי לאכול את הפירות היבשים במשולב עם שתיית מים.

- מומלץ לצחצח לאחר האכילה, לנקות את השיניים באמצעות חוט דנטלי או מברשות מיוחדות וכן ניתן להשתמש בקיסמים דנטלים. למי שיש גשרים בשיניים, מומלץ להשתמש בעזרי הניקוי המיוחדים לשם כך ונפוצים בנקודות המכירה השונות.

(בסיוע ד"ר עמי שמידט - מומחה וחבר באיגוד הישראלי לשיקום הפה)

בואו לדבר על כך בפורום תזונה נבונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום