זהירות! השמש חוזרת

(0)
לדרג

חופי הרחצה גדושי המשתזפים אולי אינם מצביעים על כך, אך משנה לשנה מתרבים המחקרים המצביעים על חומרתם של נזקי השמש. נזקי עור מופיעים בעקבות חשיפה מצטברת ומתמשכת לקרני השמש, הגורמת להאצת תהליך הזדקנות העור. בתהליך זה העור מתקמט, מאבד מגמישותו, הופך לנפול ומחוספס, ומופיעים בו כתמים, נימי דם עוריים והכי מסוכן - גידולים סרטניים. מחקרים מצביעים על כך שחשיפה מצטברת לקרניים העל-סגוליות של השמש גורמת לעור נזק בלתי הפיך, במיוחד לאור הפגיעה המתמשכת בשכבת האוזון שמגבירה את רמת הקרינה.
ד"ר ברוך קפלן, מומחה למחלות עור מבית החולים אסותא, מציג מדריך לנזקי עור נפוצים בקיץ, בטווח הקצר והארוך, והמלצות למניעה ולטיפול:

בטווח הקצר חשיפה לשמש עלולה לגרום לכוויות, המתבטאות באדמומיות וצריבה של העור. במקרים קשים מופיעה תגובה חריפה המלווה ברגישות ניכרת של העור, כאבים, נפיחות ושלפוחיות, ובמצבים קיצוניים היא תלווה בחום גבוה, צמרמורת ואף איבוד ההכרה. קיימים טיפולים שמטרתם להרגיע את העור כמו הרטבות מקומיות, אמבטיות קרות ומשככי כאבים.

תופעות אחרות אשר עלולות להופיע בטווח הקצר הן רגישות, או תגובה אלרגית לשמש המתפתחות מסיבה לא ברורה. רגישות זו מתבטאת באודם וגרד, בעיקר באזורים החשופים לשמש. קיימים תכשירים מקומיים ותרופות הניטלות דרך הפה, אשר שילוב השימוש בהם יחד עם החשיפה לשמש יכולים לגרום לתופעת רגישות היתר. תרופות אלו כוללות סוגים שונים של אנטיביוטיקה, תרופות להורדת לחץ דם, לטיפול בסכרת ועוד. החשיפה לשמש יכולה לגרום גם להחמרה או התפרצות של מחלות עור שונות החל מפצעים על רקע נגיף ההרפס סביב השפתיים וכלה במחלות נדירות, תורשתיות ומטבוליות, שמחמירות בעקבות החשיפה לשמש.


קיימים 3 סוגים עיקריים של סרטן עור:
1.סרטן העור השכיח הוא סרטן עור מתאי בסיס (basal cell carcinoma) אשר מופיע בדרך כלל באנשים בהירי עור. הגידול מופיע כגבשושית קטנה, מבריקה ולעיתים בעלת מראה פנינתי עם כלי דם קטנים. הגידול מתפתח בקצב איטי, ויש לאבחנו ולטפל בו כבר בשלבים המוקדמים באחת השיטות המקובלות, כמו כריתה כירורגית, צריבה, גירוד, הקרנה, על פי המאפיינים הקליניים הספציפיים. כיום ניתן להיעזר גם בטכניקה ניתוחית מדויקת בה נעזרים בבדיקה מיקרוסקופית בו במקום. השיטה נקראת MOHS והיא מבטיחה אחוזי ריפוי גבוהים.

2.סרטן עור מתאי קשקש (squamous cell carcinoma), אשר מופיע אף הוא במקומות החשופים באנשים בהירי עור- פנים, אוזניים, שפתיים. הגידול מופיע כרובד אדום המכוסה בקשקשת, והוא בעל פוטנציאל התפשטות. טיפול מוקדם של הגידול מביא לריפוי מלא.

3. הגידול הממאיר ביותר הוא מלנומה, הנראית ככתם כהה בעור בצבע שחור או חום, או צבעים אחרים. המלנומה יכולה להיות שטוחה או מורמת. קבוצות אשר נמצאות בסיכון גבוה: אנשים בהירי עור, בעלי שומות אטיפיות מרובות ובעלי סיפור משפחתי של מלנומה. גם במקרה זה לאבחון המוקדם יש חשיבות ממדרגה ראשונה.
ניתן לאבחן מלנומה על-פי מספר סימנים, ולהבדיל אותה משומה שפירה:
- כתם עם גבולות לא ברורים ולא מוגדרים
-כתם בעל צורה לא סימטרית
-גוונים שונים בנגע עצמו
-שומה שקוטרה עולה על חצי ס"מ
-כל שומה או נגע בעור אשר גדלו, או שינו צורתם


איך להתגונן מפני קרני המשמ המסוכנות
למעשה כל שיזוף כרוך בנזק לעור, אך שיזוף הדרגתי יגרום ליצירת פיגמנט וכן להתעבות השכבה החיצונית של העור, שמהווה הגנה חלקית מפני הקרניים העל סגוליות.
-יש להימנע מחשיפה ושהייה ממושכת בשמש בשעות הקריטיות 10:00-15:00.
-יש להפחית את אזורי העור החשופים לשמש באמצעות ביגוד מתאים- שרוולים ארוכים, כובע רחב שוליים ומשקפי שמש.
-שימוש במסנן קרינה עם מקדם הגנה מתאים- קיימים תכשירים מיוחדים לבעלי עור רגיש, שומני וכו'- מומלץ להתייעץ עם רופא העור על מנת להתאים את התכשיר.
-מומלץ למרוח את תכשיר ההגנה כחצי שעה לפני החשיפה לשמש. כמו כן, יש להתמרח שוב לאחר הרחצה במים.
-מומלץ להשתמש בקרם לחות לאחר החשיפה לשמש עקב התייבשות העור.

במזג אוויר חם ולח קיימת נטייה להתפתחות של פריחות המלוות לעיתים בגרד או צריבה באזורים של קפלי עור כגון המפשעה, בית השחי ועוד. לעיתים מתפתחות גם פטריות עור. יש לדאוג לאוורור וייבוש אזורי הקפלים. במקרים מסוימים יש להשתמש בתכשירים שונים על פי המלצת הרופא.
בעיה נוספת היא פריחה עקב סתימה של בלוטות זיעה מקומיות בעור. גם במקרה זה יש חשיבות לייבוש העור. תופעה נוספת נקראת "פטריית שמש", השוכנת באופן קבוע על העור ומובלטת בעקבות החשיפה לשמש. ניתן לטפל בפטרייה באמצעים פשוטים וקלים בהם קרמים, תמיסות, שמפו או כדורים על פי המלצת הרופא. מדובר בתכשירים אנטי פטריתיים. לפטרייה זו יש נטייה לחזור באופן כרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום