עשרה דברים שלא ידעת על דיכאון

(0)
לדרג

אנשים רבים מאמינים כי מחלות נפש בכלל, ודיכאון בפרט, הינן תוצאה של "פינוק" או חוסר יכולת להתמודד עם בעיות. אולם, לא כך הוא הדבר, ובדיכאון ניתן ללקות בדיוק כפי שניתן ללקות במחלה אחרת.
ד"ר צחי בן ציון, פסיכיאטר מומחה, סגן מנהל המחלקה הפסיכיאטרית ומרכז המרפאה הסקסולוגית במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע, מספק 10 עובדות חשובות על מחלת הדיכאון:
1. דיכאון היא מחלה הנובעת מבעיה בתפקוד המוח, ולא "מחלת נפש" כפי שנהוג לחשוב. חוסר איזון בייצור ופירוק של חומרים המשמשים לתקשורת תוך-מוחית גורם למחלה.
2. דיכאון עלול לפגוע בבריאות כתוצאה מירידה בתאבון, מקשיי שינה ומהזנחה עצמית. במקרים חמורים עלולה המחלה להתבטא בניסיונות אובדניים ואף במוות. פעמים רבות יש סימנים גופניים למחלה והלוקים בה עוברים שפע בירורים וטיפולים בהם נמצא ש"הכל תקין". יש קשר בין מחלת הדיכאון להפרעות חרדתיות שונות.
3. שכיחות הדיכאון באוכלוסיה היא 10 אחוזים, אולם רק חלק קטן מהלוקים במחלה מטופלים כיאות.
4. נשים לוקות במחלה יותר מאשר גברים: שלוש מכל עשר נשים ושניים מכל עשרה גברים ילקו בדיכאון במהלך חייהם. לאירועי חיים שונים (גם משמחים כמו לידה ומעבר דירה) יש השפעה משמעותית להופעת דיכאון.
5. קיימת נטייה משפחתית ברורה לסיכוי ללקות בדיכאון, אולם גם במי שאין במשפחתו דיכאון וחרדה, יש סיכוי לא קטן ללקות במחלה.
6. שימוש בתרופות כגון תרופות ללחץ דם, גלולות למניעת הריון, סטרואידים ומשככי כאבים הניטלים באופן כרוני, יכול לגרום למחלה או לזרז את הופעתה.
7. אנשים שנוטים ללקות בדיכאון הינם לעיתים בעלי רגישות יתר, אך גם אנשים בעלי אופי חזק ונוקשה עלולים ללקות במחלה.
8. החומרים הקשורים בדיכאון הינם בעיקר סרוטונין ונוראדרנלין, שתפקידם במוח הינו איזון מצב הרוח והמתח הנפשי. טיפול תרופתי עוזר באיזון חומרים אלה, אך אינו פועל מייד ויש להתאזר בסבלנות עד תחילת השפעת הטיפול.
9. קיים קשר בין דיכאון למיניות - ישנן הוכחות לכך שהתפקוד המיני משפר את הדיכאון, ושיפור בדיכאון משפר את התפקוד המיני. כיום ישנן תרופות שפוגעות פחות במיניות, בעיקר מקבוצת ה-SNRI, כגון "איקסל", ורצוי להיוועץ ברופא לגבי טיפול שאינו פוגע במיניות.
10. כמו מחלות אחרות, דיכאון יכול לחלוף גם ללא טיפול, אולם חוסר טיפול יכול להביא לסבל, לנכות ואף למוות. בנוסף, חוסר הטיפול פוגע לא רק בחולה, אלא גם בסביבתו הקרובה - בני משפחה, חברים ואחרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום