הורמונים במינון נמוך

(0)
לדרג

האם כל המינונים כיום נחשבים "נמוכים"? מה ההבדל במינונים?

מאת: האם כל המינונים כיום נחשבים "נמוכים"? מה ההבדל במינונים?

ארגון הבריאות העולמי ורשות המזון והתרופות האמריקאי הכריזו כי ישנה עדיפות ברורה להשתמש בגלולות למניעת הריון במינון הנמוך ביותר האפשרי. הסיבה המרכזית לכך טמונה בהפחתה נוספת של הסיכון, הנמוך ממילא, להופעת קרישי דם אצל נשים הלוקחות גלולות במינונים גבוהים יחסית. כבר בשנת 1978 הצטרפה רשות המזון והתרופות האמריקאי (FDA) להעדפתה להשתמש בגלולות למניעת הריון במינון הנמוך ביותר האפשרי.

למרות רמות ההורמונים הנמוכות עליהן שוקדות חברות התרופות עדין קיימים פערים בין הגלולות. הרמות הגבוהות של אסטרוגן בגלולות עומדות כיום על 30-35 מיקרו גרם לגלולה בעוד שהנמוכות ביותר עומדות על 20 מיקרו גרם לגלולה. עתה הושקה בארץ הגלולה בעלת מינון האסטרוגן הנמוך ביותר, מינס המכילה 15 מיקרו גרם בלבד ליום. כמו כן הורד בתרופה אף מינון הפרוגסטרון, למינון המינימלי הקיים היום בגלולה כלשהי. הגלולה החדשה נלקחת במשך 24 ימים לעומת 21 יום בגלולות הקודמות, יחד עם ארבעה ימים של נטילת פלסבו ובכך מושלמת נטילה של 28 יום ברציפות, עובדה המעלה את יעילות מניעת ההריון ומפחיתה את הנטייה לשכוח גלולות מידי פעם. למרות 24 ימי נטילה של גלולות הרי המינון הכללי של אסטרוגן ופרוגסטרון בחפיסת מינס נמוך יותר מאשר בכל הגלולות האחרות.

בחישוב מדוקדק של סך ההורמונים שהאישה לוקחת עם גלולות ה- 28 ימים, למרות התוספת של שלושה ימים של גלולות פעילות עדיין נמוך סך ההורמונים בהשוואה לגלולות אחרות הנלקחות 21 יום.

ד"ר משה זלוצובר מנהל המרפאה לאנדוקרינולוגיה גניקולוגית בבית החולים רמב"ם בחיפה, מומחה בשני התחומים הקריטיים הנוגעים להורמונים ורפואת נשים, מספק נקודת מבט ייחודית לנושא ההורמונים בטיפול באישה.
האם יש הבדל בין המינונים הנמוכים והנמוכים מאוד?
"בהחלט, ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא חד משמעית - להתחיל את הטיפול במינון הנמוך ביותר האפשרי, הן באסטרוגן והן בפרוגסטרון (שני המרכיבים ההורמונליים של הגלולה). הטיפול במינון נמוך שכזה מאפשר לאישה ירידה בתופעות הלוואי הנובעות מההורמונים כגון גודש בחזה, בחילות, עליה במשקל וכאבי ראש. בנוסף, אם יש תופעות לוואי הנובעות מחוסר בהורמון אחד מהשניים, ניתן במקרים מסוימים לתת לאישה תוספת של ההורמון המסוים ועדיין להישאר בטווח ההורמונלי הנמוך. הבטיחות והגמישות בטיפול מהווים יתרונות גדולים כשמדובר בטיפול בגלולות למניעת הריון.

מהו הסיכון הגדול ביותר במינונים הורמונליים גבוהים יותר?
הסיכון הגדול ביותר (אם כי הנדיר, בערך 2-3 מקרים ל10,000 מכלל המשתמשות בגלולות, בכל המינונים) הינו העלייה באפשרות להופעת קרישי דם. האסטרוגן ואפילו הפרוגסטרון במינונים גבוהים מעלים את הנטייה לקרישת יתר של הדם. לכן חשוב להוריד את מינון ההורמונים בגלולה ככל הניתן.

האם יש נכונות באמירה שגלולות משמינות למעט גלולות מסוימות?
ככלל, ברובן המכריע של המשתמשות אין כלל עליה במשקל. באחוזים בודדים מכלל המשתמשות ישנה עליה במשקל, אם מצבירת נוזלים ואם מאכילת יתר. אף כאן, ככל שנוריד את מינון ההורמונים בגלולה למניעת הריון, נפחית למעשה לחלוטין תופעת לוואי זו.

מה היתרונות בלקיחת גלולה 28 יום לעומת 21 יום?
מבחינה רפואית לקיחת גלולות במשך 28 יום (24+4 פלסבו) עדיפה מכיוון שהיא מדכאת יותר את הפעילות השחלתית, ובכך עולה יעילות מניעת ההריון. השחלות אחראיות בין השאר על ייצור ההורמון הגברי אצל האישה. הפחתת הורמונים אלו מונעת ביתר יעילות תופעות של שיעור יתר ואקנה בנשים.
בנוסף, ישנו איזון הורמונלי לאורך כל החודש ללא קפיצות בפעילות ההורמונלית של האישה. כמו כן אנו רואים, כי לקיחת גלולה מדי יום מורידה את כמות הגלולות הנשכחות בזכות שגרת נטילת הגלולות מידי יום. זהו יתרון חשוב מאוד בשמירת היעילות במניעת הריון.

ישנה טענה שמינון נמוך מגביר את התופעה של דימומים בין מחזור למחזור?
אכן ישנה עלייה מינורית ולרוב חולפת בהופעת הדימומים לעומת מינונים הורמונליים גבוהים יותר. אך חשוב לזכור שבגלל המינון ההורמונלי הנמוך ישנה אפשרות, במקרים שבהם התופעה עדיין קיימת, להעלות את מינון האסטרוגן ועדיין להישאר בטווח הנמוך.
לסיכום, הטענות כנגד הורדת המינון בגלולה עלו לאורך כל השנים מאז שהגלולה קימת וכל מספר שנים הורד המינון ,תמיד הועלו אותן טענות האם יהיו יותר דימומים והאם תרד הבטיחות .
כל הטענות הוכחו חד משמעית כלא נכונות .
בטיחות ויעילות הגלולה נשמרת בגלולות עם המינון הנמוך .

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום