הרטבת לילה בקרב ילדים

(0)
לדרג

מה מונע מהורים ומילדים לטפל בבעית הרטבת הלילה? למה חשוב להיבדק על ידי רופא ואיך מטפלים?

מאת: הרטבת לילה - אחת התופעות השכיחות של תקופת הילדות. הבושה וחוסר הידע מונעים מהורים ומבני נוער לטפל בבעיה. רק רופא מוסמך לערוך אבחנה ולהמליץ על דרכי הטיפול הרטבת לילה ניתנת לפתרון רפואי בעל הצלחות מוכחות.
היכן מטפלים ולמה חשוב לטפל בזמן? מאת: ציפי רבינוביץ

הרטבת לילה הינה איבוד שתן לא רצוני המתרחש בלילה, תוך כדי שינה. התופעה מוגדרת כבעיה בילדים מגיל 5 ומעלה, אשר מרטיבים לפחות פעמיים בשבוע (לאחר שנשללה בעיה אורגנית כגון זיהום בדרכי השתן ובעיות אורגניות נוספות).

הרטבת לילה היא אחת התופעות השכיחות ביותר בתקופת הילדות. בגילאי 5-6 כ- 20 אחוזים מהילדים מרטיבים בזמן השינה. השכיחות הולכת ופוחתת ככל שעולים בגיל, אולם ידוע כי בגיל 18 עדיין כ- 20 אחוזים מרטיבים.

רופאים ומומחים מציינים כי חוסר המודעות וחוסר הידיעה על הסיבות הפזיולוגיות להרטבת לילה גורמים לכך שהורים רבים אינם פונים לקבלת עזרה או פונים לעיתים לגורמים שאינם מוסמכים לטפל בבעיה.

להרטבת לילה שאינה מטופלת נכון עלולות להיות השלכות לא נעימות על ההתפתחות, ועיצוב האישיות של הילד. מחקרים מעידים על קשיי הסתגלות, הפסקת לימודים, חוסר יכולת ליצור קשר, דימוי עצמי נמוך אובדן הבטחון העצמי, דכאונות ועוד.

יש תרופה

אחד הגורמים הפיזיולוגיים בהרטבת לילה הוא חוסר יחסי בהפרשת ההורמון ADH (הורמון נוגד השתנה). חוסר יחסי זה גורם לכך שילדים מרטיבים מייצרים בלילה כמות שתן גדולה יותר מקיבולת שלפוחית השתן- תופעה הגורמת בסופו של דבר להרטבה.

התרופה מינירין מהווה פתרון לבעיה זו. מינירין מפחית את הפרשת השתן באופן דומה לזה המתרחש בגוף על ידי ההורמון הטבעי (הורמון ADH). השפעת התרופה ניכרת כבר לאחר שניים שלושה לילות והמטופלים קמים יבשים.
במקרים אחרים מבחינים בירידה משמעותית במספר הלילות הרטובים. ההשפעה המהירה תורמת מאד לבטחון העצמי של הילד מגבירה אצלו את המוטיבציה להמשיך בטיפול ולהצליח. מינירין נמצא גם יעיל בקרב ילדים שלא אובחן אצלם חוסר בהורמון ADH כפי שהוכח במחקרים שנערכו בארץ ובעולם.

היכן מטפלים?

לקבלת טיפול בהרטבת לילה חשוב מאד וחיוני לפנות למרפאת הרטבה, אך ורק כאלה, המנוהלות על ידי רופא, המומחה לטפל בבעיה. במרפאות רפואיות אלה פועל צוות רפואי משולב עם עובדים סוציאליים ופסיכלוגים.

רופא המרפאה עורך בירור מקיף על מנת לאבחן את הסיבה להרטבת הלילה, ועל מנת להתאים לילד את הטיפול המתאים ביותר.

הטיפולים הקיימים כוללים טיפולים תרופתיים לצד טיפולים התנהגותיים. הטיפולים התרופתיים כוללים בעיקר שימוש במינירין, ובנוסף קיימים גם טיפולים התנהגותיים (שימוש ב"פעמונית", אימון השלפוחית ועוד..)

הטיפול המשולב - הטיפול היעיל ביותר

הגישה הרווחת היום בין הרופאים המומחים לטפל בהרטבת לילה בארץ ובעולם היא שיטת הטיפול המשולב. גישה זו משלבת טיפול התנהגותי עם טיפול תרופתי, שיחות מוטיבציה שיחות מעקב ועוד. במחקרים נמצא כי הטיפול המשולב מניב את התוצאות האופטימליות והוא מסתמן כטיפול היעיל ביותר.

מידע נוסף

בואו לדבר על זה בפורום הרטבת לילה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום