סרטן שלפוחית השתן

(1)
לדרג

גידולים עשויים להיות שפירים או ממאירים: גידולים שפירים אינם מתפשטים בגוף, אולם גידולים ממאירים אשר אינם מטופלים במהירות, עלולים להתפשט לרקמות שמסביבם.

מאת: ד"ר רונן רוב

סרטן נוצר בגוף כאשר תהליך החלוקה והבקרה של התאים יוצא מכלל שליטה. גידולים עשויים להיות שפירים או ממאירים: גידולים שפירים אינם מתפשטים בגוף, אולם גידולים ממאירים אשר אינם מטופלים במהירות, עלולים להתפשט לרקמות שמסביבם. לעתים מתנתקים תאים סרטניים מן הגידול הסרטני הראשוני, ונעים בגוף, באמצעות מערכת כלי הדם או הלימפה. משהם מתמקמים מחדש, ממשיכים התאים הסרטניים להתחלק והגידול מתפשט לאזורים שונים בגוף.

שלפוחית השתן

שלפוחית השתן היא איבר חלול דמוי בלון, המצוי באגן הירכיים. בשלפוחית נאסף השתן המגיע מן הכליות דרך צינורות הקרויים שופכנים, ושם הוא נאגר עד אשר השלפוחית מתמלאת ומתרוקנת תוך כדי מתן שתן, דרך השופכה.

מידי שנה מאובחנים בארץ כ 1,000 חולי סרטן שלפוחית השתן, כ 70 אחוזים מהם גברים. הסיבה להתפתחות המחלה עדיין אינה ברורה לחלוטין, אולם עישון וחשיפה לכימיקלים מסויימים, נחשבים לגורמי סיכון.

סימנים ראשונים

הסימן השכיח ביותר לקיומו של סרטן שלפוחית השתן הנו דם בשתן, המכונה המטוריה. התופעה יכולה להופיע בפתאומיות, ולרוב היא אינה מלווה בכאב. תסמין זה עשוי להופיע לסירוגין, ואין קשר בין כמות הדם בשתן לבין השלב בו מצויה המחלה. לעתים עשויים להיווצר גם קרישי דם, הגורמים לכאב או לחסימה בזרימת השתן.

חשוב לדעת כי יש סיבות נפוצות יותר להימצאות דם בשתן מאשר סרטן שלפוחית השתן, בהן זיהום ואבנים בכליות ובמערכת השתן. עם זאת, דם בשתן הוא סימפטום חשוב דיו בכדי ללכת לבדיקה אצל אורולוג, על מנת לקבל אבחנה מהירה ואת הטיפול המתאים.

אבחנה

כדי לאבחן תלונות הקשורות לשלפוחית השתן, יש צורך בבדיקת שתן הקרויה בדיקה ציטולוגית. מטרת הבדיקה הנה איתור דמם, זיהום או נוכחות תאים סרטניים בשתן. בנוסף, יש לבצע בדיקה רפואית אורולוגית,הכוללת את בדיקת החלחולת אצל גברים, ואת בדיקת הנרתיק אצל נשים.

בהתאם לתוצאות בדיקות אלה, יוחלט באם יש צורך לבצע בדיקות נוספות בבית החולים, על מנת לקבוע אם אכן מדובר בסרטן שלפוחית השתן, ואם כן מאיזה סוג ובאיזה שלב הוא נמצא. במידה ומאובחן סרטן, האורולוג יעדכן את החולה אודות אפשרויות הטיפול, ויעזור לו לבחור את הטיפול היעיל ביותר עבורו.

בדיקות ראשוניות:

בדיקות דם: אלה יתנו לרופא מידע אודות מצבו הכללי של המטופל ורמת התפקוד של כליותיו.
בדיקות שתן ציטולוגיות: בתהליך איבחון של סרטן שלפוחית השתן נדרשות כשלוש בדיקות כאלה לאדם. התוצאה מתקבלת כ10 ימים לאחר ביצוע הבדיקה.

22NMP: הפיתוח האחרון בתחום בדיקות השתן לאיבחון סרטן השלפוחית השתן. מידת אמינותה של בדיקה זו גבוהה ביחס לבדיקה הציטולוגית השיגרתית, ויש צורך בבדיקה אחת בלבד, המזכירה בדיקת הריון. תוצאות הבדיקה מתקבלות לאחר כ30 דקות. במחקרים נמצא כי הבדיקה מאבחנת חלק ממקרי הסרטן שאינם מאובחנים באמצעות ציסטוסקופיה (ראו לעיל), וכי השילוב בינה לבין בדיקה ציסטוסקופית מעניק אמינות אבחנה הקרובה ל100 אחוזים. הבדיקה אינה מצויה בסל הבריאות וניתן לרכשה באופן פרטי.

ציסטוסקופיה: בדיקה טלסקופית חודרנית, המאפשרת לאורולוג לבחון את פנים שלפוחית השתן. במהלך הבדיקה מוחדר ציסטוסקופ (צינור דק ובקצהו מצלמה) אל תוך שלפוחית השתן, דרך השופכה. לעיתים רחוקות תעשה הבדיקה בהרדמה כללית, למשל, אם יש צורך בלקיחת דגימת תאים (ביופסיה) מדופן שלפוחית השתן.

אורוגרפיה (IVP): בדיקת רנטגן המדגימה את הכליות, את השופכנים ואת שלפוחית השתן. בעזרת הצילומים, יוכל הרופא לאבחן תהליכים גידוליים, אבנים או מומים במערכת השתן. במהלך הבדיקה מוזרק לגוף חומר ניגודי (יוד רדיואקטיבי), העשוי לגרום לתחושות של גלי חום, החולפות עד מהרה. האורוגרפיה מתבצעת במכון הרנטגן, נמשכת כשעה, ובדרך כלל משוחרר הנבדק לביתו מייד לאחריה.

בדיקות נוספות אפשריות:

טומוגרפיה ממוחשבת (CT): סוג של בדיקת רנטגן, בעזרתה ניתן לצפות בחתכים דקים של הרקמות , אשר ביחד מרכיבות מבנה תלת מימדי של האיברים הנבדקים. לעיתים הבדיקה כרוכה בשתיית חומר ניגודי, ובדרך כלל ישהה הנבדק כשעה וחצי במכון ההדמייה ולאחר מכן ישוחרר.

מיפוי עצמות רדיואקטיבי: מטרת המיפוי היא לבדוק אם קיימות גרורות של סרטן שלפוחית השתן בעצמות הגוף. כמות זעירה של נוזל רדיואקטיבי מוזרקת לווריד, והמיפוי נעשה בין שעתיים לשלוש שעות מאוחר יותר.

אולטראסאונד: בדיקה הנעשית באמצעות גלי קול, ובאמצעותה מתקבלת תמונה של איברי הבטן. על הנבדק לשתות כמויות גדולות של נוזלים, על מנת לבצע את הבדיקה בזמן שהשלפוחית מלאה. הבדיקה נמשכת כ15 דקות.

סוגים שונים של סרטן שלפוחית השתן:

גידולים שטחיים: מרבית הגידולים הממאירים של שלפוחית השתן הנם שטחיים. גידולים אלה מזכירים בצורתם כשושני ים, הם צמודים לדופן הפנימית של השלפוחית, ועשויים להופיע כגידול יחיד או כקבוצת גידולים. הטיפול בגידולים שטחיים כולל את הסרתם מדופן השלפוחית בעזרת מכשיר מיוחד, הקרוי רזקטוסקופ. לעיתים נעשה המשך טיפול הכולל שטיפה פנימית של השלפוחית בחומרים כימותרפיים. עבור רוב החולים, הדרך להחלמה תלווה בתקופה ממושכת של בדיקות מעקב תקופתיות ובמספר סדרות טיפולים.

סרטן פולשני

אם סרטן שלפוחית השתן התפשט אל מעבר לדופן שלפוחית השתן, לתוך שריר השלפוחית, הוא קרוי סרטן פולשני. התהליך הפולשני הוא נדיר יותר, אך יש בו סכנה גדולה יותר להתפתחות גרורות. הטיפול בסרטן פולשני כולל את הסרת שלפוחית השתן, ולעתים טיפול משלים על ידי קרינה, כימותרפיה, או שתיהן במשולב. מסלול הטיפול נקבע בהתחשב בגיל החולה, במצבו הבריאותי הכללי וברצונו של המטופל.

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - מחקרים קליניים בתחום האורולוגיה (פרוסטטה, סרטן שלפוחית, מחלת כליה ועוד) לחצו כאן.

ד"ר רונן רוב, אורולוג, המרכז הרפואי הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום