התמודדות עם תופעות גיל המעבר

(0)
לדרג

חולות סרטן שד, גם אם הן עדיין בגיל הפריון, צפויות לחוות תופעות אופייניות לגיל המעבר בעקבות טיפולים כימותרפיים, טיפול בטמוקסיפן או זולדקס שהן מקבלות כטיפול במחלתן, או כריתת שחלות.

תופעות גיל המעבר מופיעות עקב ירידה ברמת הורמון המין הנשי אסטרוגן. התופעות השכיחות הן גלי חום, הזעה מוגברת (בלילה וביום), פעימות לב מואצות, שינויים קיצוניים במצב הרוח, קשיי שינה, ויובש בנרתיק. יש נשים הסובלות גם מחרדות ודיכאונות , תופעות הנובעות משילוב של קשיי ההתמודדות עם עצם האבחנה של מחלת סרטן השד והקשיים של הטיפולים ותופעות הלוואי.

איך מתמודדים ?

ההמלצות המובאות כאן הן לטכניקות בהן משתמשות נשים רבות על מנת להקל על הסימפטומים של גיל המעבר. הטכניקות המומלצות הוכיחו את עצמן במקרים רבים, גם אם לא נבדקו מדעית.

גלי חום

נשים רבות מיישמות שיטות טיפול עצמי לשיפור ההרגשה בעת הופעת גלי חום. לפעמים זה יכול להועיל לעשות מעקב באיזו תכיפות ובעקבות מה מופיעים גלי החום כך שניתן לזהות במידה וקיים דגם כלשהו בהופעתם. אם יודעים למה לצפות אפשר להיות מוכנים לכך בצורה טובה יותר.

עצות מעשיות

כדאי ללבוש בגדים העשויים מכותנה אשר סופגים את הלחות ומשמרים את חום הגוף עם חלוף גל החום. גם בגד השינה חשוב שיהיה עשוי מסיבית טבעיים.
מומלץ להתלבש בשכבות הניתנות להסרה או הוספה בהתאם לשינויי חום הגוף, וזה נכון גם לגבי בגד השינה.

- כדאי להיעזר במטליות לחות להרגעה והורדת טמפרטורת הגוף.
- מאוורר שולחן או מזגן יכולים לעזור בקירור הגוף. נשים רבות נעזרות במניפה בזמן הימצאותן בחברת אנשים נוספים.
- במידה ושנת הלילה אינה טובה רצוי להשתדל לנוח יותר במשך היום.
- רצוי להימנע משהייה בחדרים סגורים בהם האוויר דחוס. האוויר הדחוס מגביר את הסיכוי להחמרת גלי החום.

הרפיה

מצבי לחץ עלולים להגביר את מספר ועוצמת גלי החום. עצם החשש מפני בואם של גלי החום עלול להחמיר את המצב. כאשר יודעים למה לצפות ומתכוננים לכך יש תחושה של שליטה במצב מה שיפחית מעוצמת הלחץ או החרדה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית קבועה ומבוקרת יכולה מאד להקל על הסימפטומים. סוג הפעילות צריך להיות מותאם להעדפות האישיות.

תזונה

הימנעות ממאכלים ומשקאות מסוימים עשויה לשפר את ההרגשה. מדובר במאכלים חריפים ומתובלים, מאכלים המכילים קפאין, אלכוהול, סוכר, ומשקאות חמים. רצוי לא לאכול ארוחות גדולות ולשתות מה שיותר משקאות קרים. ירידה במשקל כאשר יש משקל עודף מסייעת אף היא לשיפור ההרגשה.

עישון

קיימות הוכחות כי תופעות גלי החום חזקות יותר אצל נשים מעשנות ועל כן יש בכך סיבה נוספת להפסיק לעשן.

טיפול תרופתי

לפעמים, כאשר גלי החום מופיעים בעקבות טיפול בטמוקסיפן, יתכן ופיצול הכמות היומית או שינוי מותג התרופה, עשויים להפחית את עצמת התופעה.

קיימות גם תרופות הניתנות על פי מרשם רופא אשר מטרתן להפחית את אי הנוחות של תופעת גלי החום. מידע מפורט יותר ניתן למצוא בפרק על הנושא באתר של אחת מתשע
www.onien9.org.il .

יובש בנרתיק

רמות אסטרוגן נמוכות עלולות לגרום לשינויים בנרתיק דוגמת יובש וגירויים. מומלץ ללבוש בגדים תחתונים רפויים מכותנה ולהימנע מלבישת מכנסים הדוקים (ג'ינס או אחרים) היות וזה גורם לגירוי באזור הפות.
ניתן להשתמש בנוזלי לחות וגינליים דוגמת Replens או Sensella במשך ימים אחדים. במקרים של אי נוחות בעת קיום יחסי מין ניתן להשתמש בחמרי סיכה מבוססי מים דוגמת KY Jelly או Astroglide . גם ג'ל קוטל זרע יכול להקל.

משחות מבוססות אסטרוגן משפיעות על רקמות הפות ומקלות על היובש. למרות שכמות האסטרוגן הנספגת ליתר חלקי הגוף בדרך זו נחשבת כשולית לא ניתן לאמוד אותה, ועל כן השימוש במשחות אינו מומלץ לאורך זמן. בכל מקרה מומלץ לשוחח על אפשרות השימוש במשחות עם הצוות המטפל.

תנודות במצב הרוח

תופעה מוכרת של "גיל המעבר" היא תנודות קיצוניות ובלתי צפויות במצב הרוח, ללא סיבה הנראית לעין. אם לא ניתן להתמודד עם שינויים אלו בכוחות עצמאיים כדאי לשקול פניה לקבלת סיוע מקצועי.
שימוש בטכניקות הרפייה, מדיטציה ופעולות דומות יכול להועיל לפיתוח שליטה על מצבי הרוח. דרך התמודדות טובה נוספת היא מציאת תחומי עיסוק ועניין חדשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום