הגנטיקה של הצרבת

(0)
לדרג

צרבת נובעת לא רק מבירה או קארי, אלא גם מסיבות גנטיות

מאת: צרבת נובעת לא רק מבירה או קארי, אלא גם מסיבות גנטיות

מדענים בחנו את הסיבות לצרבת, המוכרת בעיקר כריפלקס חומצי או GORD מחלת הריפלקס הגסטרו אזופגלי.
המצב הזה נקשר בדרך כלל לאורח חיים לא בריא ולתזונה לקויה.
ואולם נמצא שהגנים שלנו ממלאים תפקיד משמעותי בקביעת הסבירות להתפתחות המצב הזה שהוא אחת מהפרעות העיכול המוכרות ביותר בעולם המפותח.
נהוג להניח ש- 20% מהאוכלוסיה סובלים מתסמינים של המצב הזה בכל שבוע. הצרבת נגרמת מכמויות קטנות של חומצה מהקיבה שעולות לכיוון הוושט.
הוושט, בניגוד לקיבה, לא מרופד ברקמות הגנה. כאשר היא נחשפת לחומצה, היא הופכת למודלקת ורגישה, ובעקבות זאת מגיעה התחושה שאנו מכנים צרבת.
ואולם למרות שצרבת היא התסמין המוכר ביותר של הריפלקס החומצי, הוא לא מהווה את הבעיה היחידה. הסובלים הקבועים נמצאים גם בסיכון מוגבר לסרטן הוושט.
מקרים חדשים של צורה זו של סרטן מתגלים יותר ויותר בהשוואה לכל סרטן אחר במהלך שלושים השנים האחרונות.
המחקר האחרון מבוסס על נתונים מ- 2000 זוגות של תאומים זהים ולא זהים.
ככלל, 18% מהמשתתפים במחקר הראו סימפטומים של ריפלוקס חומצי.
ואולם בקרב התאומים הזהים נראתה התאמה גבוהה פי 1.5 בהשוואה להתאמה בין תאומים לא זהים, של התאום המקביל הסובל מאותו ריפלקס.
לאחר שנלקחו בחשבון גורמי הסיכון, החוקרים מעריכים ש 43% מהסיכוי לפיתוח ריפלוקס חומצי נובעים מגנטיקה.

תגובה חיסונית
ראש המחקר, ד"ר נייג'ל טרודג'יל מבית החולים סנדוויל בברומוויץ' המערבית, אומר שלא ברור אם אנשים נוטים לפתח ריפלקס חומצי בגלל חולשה מבנית בשרירים המפרידים בין הקיבה לוושט, או משום שהם רגישים יותר להשפעות חומצת הקיבה לאחר שהתחמקה החוצה.
יש אנשים שהמערך הגנטי שלהם מחליש את היכולת של התאים בוושט להגן על עצמם מפני החומצה בקיבה, הוא אומר.
לחילופין, יכול להיות שהתגובה הדלקתית מוגברת מהמקובל.
ד"ר טרודג'יל מדגיש גם את הגורמים הסביבתיים, כמו תזונה לקויה, ואת חשיבותם.
יש אנשים שנוטים לריפלקס חומצי לא משנה מה יעשו, אבל עבור מרבית האנשים, למרות שהגנטיקה יכולה להיות חשובה, הגורמים הסביבתיים חשובים לא פחות, ואולי אפילו יותר.
אנשים שסובלים מתסמינים של ריפלוקס חומצי צריכים להיזהר יותר לגבי מה שהם אוכלים, או שיאלצו לשלם את המחיר ואף להגיע למצב של סרטן.
ד"ר מרטין סרנר, מזכיר קרן הפרעות העיכול אומר, שבמקרים בהם נקשר ריפלקס חומצי להפרעה מבנית, אין זה מפתיע שמדובר בגורמים גנטיים. יחד עם זאת, הוא אומר שאין ספק שהתסמינים יחמירו אם תשכב במצב מאוזן עם בטן מלאה במזון ובנוזלים, ולכן כדאי גם לשים לב לא ללכת לישון מיד לאחר הארוחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום