צליאקס: לשלילה פשוטה של צליאק

(0)
לדרג

בדיקה חדשה המתבססת על דגימת רוק מאפשרת לשלול צליאק, גם ללא קיום התסמינים. הערכה מיועדת למי שבסיכון לחלות במחלה ונדרשת הפניית רופא. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

צליאקס (CeliaX), בדיקת רוק חדשנית להתאמה גנטית לשלילת מחלת הצליאק, ברמת ודאות של למעלה מ-95%, הושקה בישראל. הבדיקה הפשוטה ניתנת לביצוע בבית בכל גיל, לרבות בתינוקות וילדים. הבדיקה, פרי הפיתוח של חברת התרופות כצט (CTS) בשיתוף עם מעבדות פרונטו דיאגנוסטיקה מיועדת למי שבסיכון לפתח את המחלה, לרבות קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חולים בצליאק, גם אם אינם סובלים מתסמינים של המחלה.

יש להבהיר שמי שנמצא כשלילי בבדיקה הגנטית, אינו צריך להמשיך ולהיבדק בבדיקות נוספות לצליאק, כמו בדיקת דם תקופתית לגילוי נוגדנים.

בין תסמיניה הבולטים של מחלת הצליאק: כאבי בטן, עוויתות, שלשולים, תחושת נפיחות, אנמיה, עיכוב בגדילה, צפיפות עצם נמוכה ועוד. עם זאת, חלק גדול מהחולים בצליאק לא יחוו כל תסמיני מחלה ועל כן, קיים קושי רב באבחונה. על פי הערכות רק 10%-30% מהחולים בארץ ובעולם מאובחנים. שכיחות המחלה באוכלוסיה הכללית בישראל מוערכת בכ-1:157 אך כאמור יתכן שהמספרים גדולים בהרבה. בקרב אוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה לחלות בצליאק שכיחות המחלה היא 1:22.

מחלת צליאק שאינה מאובחנת: סיכון לסרטן המעי הדק

לאחר אבחון המחלה על החולים להפסיק לצרוך גלוטן ושאר חלבוני דגנים. חולי צליאק הממשיכים לצרוך גלוטן עלולים לפתח תחלואות רבות, כגון: בריחת סידן, נשירת שיער, נזק לשיניים, נזק נוירולוגי ואפילו גידולים סרטניים. כך למשל, מחלת צליאק שאינה מאובחנת מובילה לסיכון גבוה פי 40-100 לסרטן המעי הדק אך אבחון, ובעקבותיו, דיאטה נטולת גלוטן יפחיתו את הסיכון בצורה משמעותית כבר לאחר חמש שנים.

כיום, תחום המחקר הגנטי המתפתח, מאפשר לזהות רצף של גנים שקיומם מעיד על הסתברות גבוהה להתפתחות מחלת הצליאק. ניתן להציע את הבדיקה הגנטית כבדיקת סקר ראשונה לאוכלוסייה בסיכון לחלות בצליאק כגון קרובי משפחה מדרגה ראשונה.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

ניתן לקבל את ערכת CeliaX באמצעות שליח אישי וכאמור, לבצע את הבדיקה בבית, או לחילופין לבצע את הבדיקה במעבדות חברת פרונטו דיאגנוסטיקה בתל-אביב בתיאום מראש.

הבדיקה מחויבת בהפניית רופא וחתימה על טופס הסכמה מדעת (שני הטפסים מצורפים לערכה), ללא מילוי הטפסים הדגימה לא תפוענח. מחיר הבדיקה למטופל היא 850 ¤ או 750 ש"ח כאשר הבדיקה מתבצעת במעבדות בתל-אביב.

בואו לדבר על זה בפורום צליאק וקרוהן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום