"הפצצה האמיתית - מע' הבריאות"

(0)
לדרג

כך מזהיר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הסתדרות הרופאים, בכנס מיוחד של ראשי מערכת הבריאות: "הפעם דורשים בריאות בקלפי, לפני שיהיה מאוחר מדי!"

מאת: מערכת zap doctors

"אם היה מתפרסם היום דו"ח מבקר המדינה על הבריאות הוא היה חמור יותר מהדו"ח על מערכת הדיור", כך פתח היום (א') ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית את קואליציית הבריאות - כינוס מיוחד של שחקנים מרכזיים במערכת הבריאות בישראל במטרה למנוע את התמוטטותה.

לדבריו "ישנה פצצה, פצצה אמתית, המאיימת על כל אזרח במדינה. הפצצה היא מצבה של מערכת הבריאות. היא מתפוצצת מתחת לרגליהם של יותר ויותר אנשים במדינה. ברגעים הכי קשים שלהם. אף אחד איננו חסין.

אני פונה אל מי שדווקא לא נמצאים בחדר הפוליטיקאים. פוליטיקאים נכבדים, אני מאשים אתכם. אני מאשים אתכם בכך שבמשך 20 השנה האחרונות שחקתם את תקציב הבריאות של מדינת ישראל. הזנחתם את הקופות ואת בתי החולים. הפקרתם את החולים והצוותים הרפואיים כאחד. שכחתם את ציבור הבוחרים ברגע של חולי, חולשה וסבל".

מנתונים מדאיגים ומוכרים שהציג ד"ר אידלמן עולה כי ההשקעה לבריאות בישראל ביחס לכל תושב היא מהנמוכות במדינות המערביות המתקדמות. בעוד שבישראל ההשקעה בבריאות לנפש עומדת על כ-2,300$, במדינות ה-OECD היא עומדת על כ-3,500$ ובארה"ב קרוב ל-8,700$. ממשלות ישראל לדורותיהן יצרו בור של למעלה מתשעה מיליארד ¤ בתקציב הבריאות.

גם שיעור מיטות האשפוז בישראל הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD, ועומד על כ-1.9 מיטה לאלף נפש לעומת ממוצע של כ-3.3 מיטות לאלף נפש. "זוהי הסיבה למראות הקשים של קשישים במסדרונות, לתמותה של כ-5,000 חולים בגלל זיהומים בכל שנה" מסביר ד"ר אידלמן.

בישראל חסרים אלפי אחים ואחיות בבתי החולים ובמרפאות הקהילה. "בשנים הקרובות יורגש מחסור קריטי ברופאים ורופאות. כבר כיום אנשים מחכים בתור לניתוח חודשים רבים, ובפריפריה אפילו שנה שלמה! אי-השוויון בין המרכז לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית מתעצם. אנשים עניים חיים פחות במדינת ישראל. לתושבים בצפון ובדרום אין נגישות ראויה לשירותי בריאות. תושב אילת שזקוק לצינתור צריך לנסוע עד לבאר-שבע כדי לקבל טיפול!!" אומר ד"ר אידלמן.

קואליציית הבריאות (צילום: דוברות הר"י)
קואליציית הבריאות (צילום: דוברות הר"י)

סקר: הבריאות חשובה לציבור, לפוליטיקאים פחות

מסקר שנערך על ידי הסתדרות הרופאים עולה ל-78% מהציבור חשוב מאוד שהפוליטיקאים יטפלו בבעיות הבריאות. אבל למרבה הצער 96% השיבו כי הם יודעים שנושא הבריאות לא מצוי בעדיפות עליונה בקרב הפוליטיקאים.

ד"ר אידלמן מסביר את תסמונת בת היענה שלדבריו הפוליטיקאים לוקים בה: "לפעמים אני שומע קולות של פוליטיקאים או אנשי אוצר שאומרים לי 'אבל יש לנו מערכת בריאות נהדרת, הנתונים מעולים, אנשים בישראל חיים הרבה שנים. ממה אתה כל כך מודאג?'

"חובתי כרופא וכיו"ר ההסתדרות הרפואית לנצל ימים אלה של תקופת בחירות ולדרוש מהפוליטיקאים הציגו בפני הציבור תוכנית להצלת מערכת הבריאות בישראל. התחייבו במפורש להחזיר למערכת הבריאות הציבורית את הכסף שנלקח ממנה. עליכם להגדיל את סל שירותי הבריאות ולהתאים אותו לגידול באוכלוסייה והזדקנותה, כמו גם להתאים את תקציבו להתפתחויות טכנולוגיות. התחייבו להגדיל במהרה את מספר המיטות בבתי החולים, להגדיל את מספר האחיות והרופאים. הכינו תוכנית ריאלית לקיצור התורים בבתי החולים ובקהילה והתעקשו להכליל אותה בהסכמים הקואליציוניים. יש לשנות את סדרי העדיפויות ולהביא להשקעה מסיבית בבריאות. הפעם דורשים בריאות בקלפי, לפני שיהיה מאוחר מדי!"

משלבים ידיים להצלת מערכת הבריאות

מר רן סער, מנכ"ל, מכבי שירותי בריאות: "אני מברך את הר"י על היוזמה, יש לנו אינטרס מרכזי אחד וזה להעניק את הטיפול הכי טוב. המחסור ברופאים פוגע בחולים שלנו ופגע בכולנו - הקיצוץ בתקציב הבריאות פוגע בכולנו. אני חושב שצריך להפסיק להשתמש בביטוי "הוצאה בבריאות" אלא להגיד "השקעה בבריאות". אנחנו צריכים להסביר למדינה שאת ה-9 מיליארד שקלים שהם גנבו מהחולים הם פגעו בחיי אדם. אני פונה מכאן למועמדים לכנסת הקרובה - אני מצפה מהם להשקיע בבריאות החולים שלנו. חברי הכנסת החדשים צריכים לדעת שהחיים של החולים תלויים בהם".

ד"ר מיכאל שרף, סמנכ"ל, שרותי בריאות כללית: דיבר על מספר נושאים חשובים שיש לתת עליהם את הדעת: "הנושא הראשון זה אורכי התורים לניתוחים, אני אומר לכם כמנהל, הייתי עד לכך שחדרי ניתוח מודרניים וצוותים מקצועיים עומדים ריקים אחר הצהריים, כשאפשר להשתמש בתשתיות האלה לקיצור תורים. ניתן לנצל יותר את המערכת הציבורית. הנושא השני זה עדכון סל הבריאות - אנחנו מדברים על שחיקה שגורמת לאורכי תורים, פגיעה בקהילה ובבתי החולים. הסל מתעדכן בהתאם למדד יוקר הבריאות שלא כוללים את הוצאות האשפוז שמשלמים קופות החולים. בנוסף, הזדקנות האוכלוסייה, מחסור במיטות, מחסור במקומות התמחות לרופאים ואחיות. צריך להגדיל את מספר המיטות וחשוב לדאוג להכשרת כוח אדם בקהילה כי בעתיד אנחנו צפויים למחסור קשה. אני מומחה ברפואת משפחה, אני אומר לכם צריך לחזק את הקהילה כדי שזה יוריד את העומס מבתי החולים".

גב' אילנה כהן, יו"ר, הסתדרות האחים והאחיות: "כשאדם מגיע לבית החולים אין לו זהות פוליטית, אני הייתי חברת כנסת אם מישהו חושב שמה שאנחנו אומרים כאן מזיז להם אתם טועים. תראו כמו אנשים רוצים להיות שרי אוצר או במשרד הפנים אבל אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות. החולים לא יקומו להצביע, כשהיה מאבק על הקוטג' כולם קמו - רבותיי תמיד אומרים שבחורף המיטות בבתי החולים מלאות, אבל זה שטויות גם בקיץ זה כך. אחרי ה-17 במרץ צריכה להיות פעולה שנמשיך אותה, להגיד רבותיי אנחנו לא מוכנים יותר לתת שירות בצורה הזו. מגיע לחולים לתת טיפול כפי שהם צריכים, אז נגיד שאנחנו בסדר. נפסיק להיות פראיירים"

מר שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה: "אני אתחיל מהנושא הכי גרוע - אנשים מתים, מבקר המדינה טוען שבין 4000-6000 אנשים מתים מזיהומים. לא משקיעים מספיק במערכת הבריאות, תורי ההמתנה הולכים וגדלים ובמצבים כאלה הולכים למערכת הפרטית שצומחת. המדינה מובילה אותנו למערכת הפרטית - היא עושת זאת בכוונה. איפה המפלגות החברתיות? מי שאין לו כסף לא יכול ללכת למערכת הפרטית. רק פוליטיקאי אחד אמר שהתנאי שלנו למשא ומתן קואליציוני זה נושא סיעודי, ליצמן כשר בריאות הוכיח שמי שרוצה יכול לשנות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום