פיגמנטציה: נקודות למחשבה

(0)
לדרג

מהם הגורמים לכתמי הפיגמנטציה המופיעים על עורנו? האם יש בהם סכנה? מתי חובה לטפל בהם והאם אפשר להעלימם?

רופא עור ומין
050-3886668

הופעה של פיגמנטים (צ?ב?ע?נ?ים בעברית), המכונים "מלנין", על פני העור יוצרת כתמים כהים בצורות שונות ונקראת פיגמנטציה. הפיגמנטציה עשויה להופיע בגלל נטייה גנטית, כתגובה לחשיפה לקרינה אולטרה סגולה של השמש, כגירוי הורמונאלי כמו זה הנוצר בתקופת ההריון או כתוצאה מטראומה של העור.

חומצת האמינו טירוזין הנמצאת בתא הופכת למלנין בהתרחש גירוי חיצוני המשפיע על העור, ורדיקלים חופשיים מאיצים את היווצרותו. בדרך כלל נשים סובלות יותר מהיווצרות כתמים, ולא רק מאלו הנוצרים בתקופת ההריון. ככל הנראה הם נגרמים בשל המרכיב ההורמונאלי בגופן המעודד פיגמנטציה.

אף כי פיגמנטציה כשלעצמה אינה מסוכנת ומדובר רק בבעיה אסתטית, יש לגשת לאבחון כדי לשלול מלנומה: כשנקודת חן קיימת משנה את צבעה או גודלה, או כשמופיעה על העור נקודה כהה חדשה שמתפתחת וגדלה בצורה בולטת ולא שווה (לא עגולה), או כשפיגמנט כהה הופיע לפתע בציפורניים.

פיגמנטציה
פיגמנטציה

הסיבות להיווצרות הכתמים

חשיפה לשמש - יתר חשיפה מגביר את יצירת מלנין בתאי העור.

תורשה - יש אנשים ואוכלוסיות שלמות עם נטייה מוגברת להיווצרות הפיגמנטים, אך מאחר שהסיבות לא תמיד ידועות מייחסים אותן לגנטיקה. דווקא אצל אוכלוסיות כהות עור או מלוכסני עיניים, כמו תושבי המזרח הרחוק, התופעה בולטת ומתחזקת ככל שהם נחשפים יותר לשמש.

הריון - יוצר גירוי הורמונאלי הבא לידי ביטוי בכתמים הנעלמים בדרך כלל לאחר הלידה. בהיריונות יש לפיגמנטציה פיזור אופייני, המכונה "מלזמה". גם נטילת גלולות נגד הריון עשויה לעורר פיגמנטציה בשל ההורמונים שהן מכילות.

טיפול בחומרים פעילים - טיפול בחומרים פעילים או קילוף של העור, כגון פילינג כימי, עשויים להשאיר אדמומיות המעידה על תהליך דלקתי. לעיתים, לאחר היעלמות האדמומיות, נותרים כתמי פיגמנטציה. על כן, בקרב אוכלוסיות בעלות נטייה לפיגמנטציה נעשה שימוש בקרמים המונעים את היווצרות המלנין.

חבלה - חבורות שנוצרות בעור בעקבות מכה, כוויה וכדומה, עלולות לגרום להופעת כתמים כתגובה לטראומה, ממש כמו שטפי דם. אלא שבניגוד לשטפי דם שנעלמים אחרי כמה ימים, הכתמים עשויים להישאר.

אקנה - לעיתים לאחר רגיעת התהליך הדלקתי של האקנה תופיע פיגמנטציה כהה באזור.

תרופות וקרמים - כתמים על העור עלולים להופיע כתופעת לוואי לאחר לקיחת תרופות מסוימות ואף כתוצאה מגירוי או רגישות לקרמים או לבשמים.

נקודות להבהרה

נקודות חן ושומות - אין המדובר בפיגמנטציה אלא בנקודות מולדות, או כאלה שנוצרות בגיל הילדות וההתבגרות, כתוצאה מהצטברות תאים ולא רק מלנין.

סנייל-לנטיגו - אלו כתמי הזקנה הנוצרים בעור בגילאים מבוגרים בשל תהליכי הזדקנות (מהמילה סינייל הסתיידות). בדרך כלל ניתן לזהותם ככתמים חומים בגדלים שונים על גב כף היד.

סולר לנטיגו - כתמים "סולאריים", הנוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש. צבעם חום והם מופיעים בגדלים שונים ובמרקם שונה, שטוחים ונראים ככתם צבע על העור.

איך מטפלים?

אבחון - ראשית יש לאבחן את המקור לכתם: האם אלה כתמי ילדות, הריון, חשיפה לשמש, כתמי זקנה או נגע אחר. לאחר האבחון הרופא מעניק למטופל את הקרמים המתאימים לו בהתאם למצב העור.

קרמים - הקרמים המבוססים על ויטמין E או ויטמין C, רטין A, הידרוקינון, חומצה קוג'ית וכדומה, עוצרים את התפשטות ואת ייצור המלנין ומבהירים את העור. קרמים המכילים אנטי אוקסידנטים נלחמים ברדיקלים החופשיים וגורמים להבהרה של העור.

לייזר או קרן אור - מכשירים ששולחים גלים באורכים שונים אל התא. הגל נקלט במלנין עצמו, והאנרגיה התרמית המחממת את הפיגמנט, גורמת לקילופו, להבהרה ולעיתים אף להעלמה מוחלטת של הכתם. בדרך כלל מדובר ביותר מאשר טיפול אחד. זכרו: לא כל הכתמים ייעלמו לחלוטין, בחלק מהמקרים הם יובהרו עד 80%.

פילינג קל ובינוני - מטפל בפנים, בכפות הידיים, באזור החזה וכדומה. מדובר בחומרים הגורמים לקילוף והסרה עדינה של תאי העור ובכלל זה גם הכתמים, זאת באמצעות חומצה אלפא ובטא הידרוקסית, תמיסה חומצית טריכלורואצטיק אסיד בריכוזים נמוכים, או ערבוב של כמה חומצות בריכוזים נמוכים.

הימנעות - הכי פשוט וקל להימנע מחשיפה מוגברת לשמש. יוצאים החוצה? מרחו מדי שעתיים קרם עם מקדם הגנה בגובה 30 SPF לפחות. זכרו: גם ביום מעונן הקרינה רבה וכך גם ימים חורפיים בהם נדמה כי השמש אינה קורנת. לנשים הרות מומלץ להיוועץ ברופא המטפל לגבי הקרמים המותרים להן לשימוש.

דברים שכדאי לדעת

בעור כהה קשה יותר לטפל - עור כהה נוטה ליתר ייצור מלנין, ועל כן הקפידו להגן על עצמכם בשמש. אם אתם משתמשים בקרמים כלשהם, היוועצו ברופא כדי לוודא שאין בהם מרכיבים המעודדים היווצרות מלנין.

חושבים לעבור פילינג או הסרת שיער? אם אתם כהי עור או רגישים לאדמומיות, כדאי להיוועץ ברופא עור. סביר להניח שהוא יציע לכם להשתמש בקרם מדכא מונוציטים (סוג של תאים) היוצרים את המלנין.

זה עלול לחזור הבשורה הפחות נעימה היא שגם לאחר טיפול, הפיגמנטציה עשויה לחזור באותו מקום ואף להופיע במקומות אחרים בגוף. הבשורה הטובה היא שאפשר לשוב ולטפל בכתמים ושהטיפול אינו מסובך ואינו פולשני.

ד"ר מיכאל שוחט הוא מומחה לרפואת עור, מנהל תחום רפואת עור אסתטית ברשת מרפאות כללית אסתטיקה

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור אסתטית
פורום סרטן העור ונקודות חן (שומות)
פורום פיגמנטציה - כתמי עור

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום