תקווה חדשה לחולי סכיזופרניה

(1)
לדרג

תקווה חדשה לחולי סכיזופרניה - הגאודון התרופה מהדור החדש, יעילות התרופה ובטיחותה מגבירות את היענות החולים להתמיד בטיפול, זוהי התרופה הראשונה מהדור החדש לטיפול בסכיזופרניה שאושרה למתן בזריקה בעת התקף, בנוסף לטיפול בכדורים.

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

גאודון תרופה אנטי פסיכוטית מדור חדש לטיפול בסכיזופרניה, אושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות למתן בזריקה בעת התקף. בכך הורחבו אפשרויות הטיפול בגאודון והיא ניתנת הן בקפסולה והן בהזרקה. גאודון אושרה על ידי ה FDA בעקבות ניסויים קליניים נרחבים שנערכו בעולם, לרבות 4 מרכזים ישראליים, בהם הוכחה כיעילה מאוד בטיפול בתסמינים הפסיכוטיים.

"גאודון משפרת באופן ניכר את מצבו הפסיכולוגי ותפקודו החברתי של החולה", מסבירפרופ' משה קוטלר, מנהל המרכז לבריאות הנפש, באר יעקב. "בהשוואה לטיפולים המקובלים בסכיזופרניה, לגאודון פרופיל בטיחות טוב. היא אינה גורמת לעלייה במשקל ולמחלות מטבוליות (סוכרת סוג 2). כתוצאה מכך, לחולים סיכוי טוב יותר לנהל חיים מלאים ומועילים", מוסיף קוטלר.

הטיפול בגאודון בארץ

הגאודון ניתנת היום במסגרת סל התרופות של קופות חולים מכבי מאוחדת ולאומית וכן למטופלי משרד הביטחון.

אודות המחלה

סכיזופרניה הינה מחלת נפש מגבילה, יקרה וקשה לטיפול. על פי נתוני עמותת "אנוש" המחלה תוקפת כ - 1% מהאוכלוסייה ומופיעה, בדרך כלל, בגיל ההתבגרות והבגרות הצעירה. בישראל חיים כ- 40,000 חולי סכיזופרניה. רוב החולים יזדקקו לטיפול תרופתי מאזן למשך כל חייהם.

הבעייתיות הנעוצה בטיפול בחולי סכיזופרניה:
פרופ' משה קוטלר, מנהל המרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב: "לטיפולים האנטי פסיכוטיים המקובלים כיום תופעות לוואי המקשות על החולים לתפקד כחלק מהחברה.

בעקבות זאת רבים מהם מסרבים ליטול את התרופות, וכך חלה התדרדרות במצבם הגורמת להתפרצות מחודשת של המחלה. בניגוד לטיפולים אלו תופעות הלוואי של גאודון אינן גורמות להשמנת יתר או לירידה בתפקוד המיני ואינן פוגעות בהיענות החולים לטיפול".

גאודון תקווה חדשה

"גאודון מטפלת בטווח רחב של תסמיני המחלה, יעילה בטיפול בתסמינים החיוביים (מראות וקולות שאין להם אחיזה במציאות) ותופעות הלוואי שלה מועטות", אומר פרופ' קוטלר, על בסיס ניסיונו בטיפול בתרופה. פרופ' קוטלר מסביר, כי "המפגש הראשון של חולה סכיזופרניה עם הטיפול התרופתי, כשהמחלה פורצת, הוא קריטי להצלחת הטיפול בעתיד. החולה מכיר בפעם הראשונה בצורך לקחת תרופות על בסיס קבוע. תופעות הלוואי החמורות (תנועות גוף אופייניות לפרקינסון והבעת פנים אפטית), מרעות את מצבו הגופני, יוצרות לו תעודת זהות של חולה ומקשות על השתלבותו בחברה. במקרה זה הוא יימנע מלקחת אותה והמחלה עלולה לפרוץ שוב. בתרופה כמו גאודון הסיכוי להתפרצות מחודשת של המחלה פחות".

פרופ' קוטלר מוסיף כי "עם כניסת גאודון לשוק נוסף לאנשי המקצוע כלי מבטיח לטיפול בסכיזופרניה, אולם יש צורך לצבור ניסיון רב יותר בשימוש בה".

בניסויים קליניים שנערכו בעולם, בקרב 4500 חולים, הודגם כי גאודון מטפלת ביעילות בסכיזופרניה ובקשת רחבה של סימפטומים אופייניים למחלה. יש לציין שגאודון היא התרופה האנטי פסיכוטית הראשונה והיחידה, שבה נערכו ניסויים קליניים, בהיקף דומה טרום השקתה. בישראל הניסויים נעשו בבתי החולים גהה, סורוקה, תל השומר ואברבנל. התרופה אושרה לשימוש ב 31 מדינות בעולם. עד היום טופלו בגאודון, בארה"ב בלבד, כ 200,000 חולים, שחלקם נוטלים אותה למעלה מ - 7 שנים.

גאודון בזריקה לטיפול במצבי חירום

התקף חריף של אי שקט אצל חולי סכיזופרניה הוא אחד ממקרי החירום הפסיכיאטריים הדורשים התערבות מיידית וטיפול מהיר לשיפור מצב החולה. מצב זה מאופיין, בדרך כלל, בהתנהגות אלימה של החולה והיעדר שיתוף פעולה מצדו.

גאודון היא התרופה האנטי פסיכוטית הראשונה מדור חדש, שאושרה על ידי ה FDA ומשרד הבריאות למתן בהזרקה לשריר. זוהי התקדמות משמעותית בטיפול בסכיזופרניה במצבי חירום, מאחר והתרופה מאזנת במהירות את אי השקט שהחולה מצוי בו ומשחררת את הרופאים מהצורך להשתמש באינטנסיביות בתרופות מרגיעות. תרופות אלה מוסיפות לבלבול שבו שרויים החולים, מגבירות חרדתם ומקשות על הרופאים להעריך את מצבם ולטפל בהם ביעילות.

בשני ניסויים קליניים שנערכו בזריקה, בהשתתפות יותר מ- 175 חולים, הוכחה יעילותה וההשפעה המהירה (כבר לאחר 30 דקות) על התסמינים הפסיכוטיים. לגאודון בזריקה, השפעה מעטה מאוד על הפרעות תנועתיות. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו נדודי שינה, בחילה וכאבי ראש. ההשפעה המיטיבה של גאודון ניכרה גם לאחר המעבר לקפסולות.

גאודון לחולי לב

חשוב לציין, כי בדומה לתרופות אנטי פסיכוטיות אחרות, גאודון גורם להארכת מרווח QT בא.ק.ג. השימוש בגאודון אסור לחולים הסובלים מהארכת מרווח QT וכן לחולים הסובלים מסינדרום QT מוארך מולד. כמו כן, השימוש אסור לחולים שעברו התקף לב לאחרונה, חולים שסובלים מאי ספיקת לב לא מאוזנת, וחולים המטופלים בתרופות להפרעת קצב המאריכות את מרווח ה QT בתרשים הא.ק.ג.

חברת פייזר

פייזר הינה חברת הפרמצבטיקה הגדולה בעולם, בעלת היקף מכירות שנתי של קרוב ל- 30 מיליארד דולר. החברה, שהשקיעה השנה מעל 5 מיליארד דולר במחקר ופיתוח, מגלה, מפתחת, מייצרת ומשווקת תרופות מרשם מובילות לבני אדם ובעלי חיים, ורבים ממוצרי הצריכה המוכרים בעולם. ברחבי העולם ובישראל משווקת החברה את תרופת הויאגרה לטיפול בהפרעות בזיקפה, נורווסק לטיפול ביתר לחץ דם , רילרט, לטיפול במיגרנות, אזניל, תרופה אנטיביוטית המובילה בארה"ב לטיפול בדלקות בדרכי הנשימה, טריקאן, התרופה הראשונה במתן דרך הפה לטיפול בפטרת בנרתיק ועוד.

Pfizer Neuroscience הינה חטיבה בחברת פייזר, המחויבת לפיתוח טיפולים חדשניים להפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. החטיבה צברה ידע וניסיון רב במציאת פתרונות טיפוליים יעילים בדיכאון, חרדה, סכיזופרניה, אלצהיימר ואפילפסיה. החברה משקיעה בתחום זה כמיליארד דולר, 20% מתוך תקציב המחקר והפיתוח של החברה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום