כואב, אבל פחות (?)

(0)
לדרג

כמה זמן השקעתם במחשבה על העגלה לתינוק החדש? למה שלא תקדישו זמן מחשבה דומה גם לברית המילה שהיא ניתוח לכל דבר? לא חותכים עניין

מאת: הספירה לאחור מתחילה קצת אחרי הלידה, ומשאירה לכם מקסימום שמונה ימים לארגן את ברית המילה לתינוק החדש שלכם, אולי כדאי להתחיל להתכונן לפני כן? כיוון שמדובר על ניתוח לכל דבר, יש להיערך אליו בקפידה.
נולד לכם בן ? מזל טוב רק בלי היסטריה

נולד לכם בן? מזל טוב, וסליחה שאנחנו מפריעים דווקא כשאתם בשיא ההיסטריה לקראת ברית המילה, כשיש לכם מקסימום שמונה ימים למצוא את המקום המתאים לאירוע, לבחור את התקליטן, להתקשר למוזמנים ולסגור עסקה עם הקייטרינג... רגע, לא שכחתם משהו? מה עם המוהל? ורגע, לא שכחתם משוה? אולי היה כדאי להתחיל להערך קודם לכן? הרי שמונה תשעה חודשים התלבטתם בכל הקשור להורות העדיתית שלכם ולאושרו של ילדיכם, קניתם עגלה, ישדה ומצעים תואמים, רכשתם מנוי לעיתון על ילדים, דמיינתם את הריח, את התחושה.. אז למה דווקא איפה שבאמת יש נגיעה (תרתי משמע) בגופו של התינוק מותירים לרגע האחרון?

בין אם אתם עומדים בפני ברית ראשונה או שכבר עברתם את האירוע עם הבנים הגדולים, יש כמה כללים בסיסיים שכדאי לזכור בקשר לברית המילה, כדי שאתם ותינוקכם תוכלו לעבור את העניין בשלום, ללא טראומות מעבר למה שכבר ייגרם כתוצאה מהטקס.
ד', מוהל מבני ברק בעל ותק של 20 שנה, מדגיש שברית המילה היא ניתוח לכל דבר, ולכן יש צורך להסביר להורים בדיוק מה עומד להתרחש במהלכה. "כמו בכל ניתוח אחר,
להורים יש זכות מלאה לברר את כל הפרטים ולשאול את המוהל כל שאלה שנוגעת לנושא", אומר ד'. "אין אנשים רבים שיסכימו להכניס את ילדם לחדר ניתוח מבלי לדעת על מה מדובר, החל בסוג האלחוש שבו ישתמש המנתח, וכלה במשך הזמן הדרוש להתאוששות".

אם אתם חילוניים, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: להזמין מוהל דתי או לבצע את הברית בבית החולים, על ידי רופא מנתח. אם החלטתם להזמין מוהל דתי, יש כמה שיקולים שאתם חייבים לקחת בחשבון עוד לפני שאתם מוודאים אם המוהל שרציתם פנוי ביום הנכון.

המו"מ עם המוהל

הורים רבים אינם מרגישים בנוח לברר עם המוהל מה בדיוק כולל השירות שהוא מציע, אך זהו שלב שלא כדאי לוותר עליו. למשל, רצוי מאוד שהמוהל יראה את התינוק יום-יומיים לפני הברית, כדי שיוכל ליצור קשר אישי יותר איתכם ועם תינוקכם ולא לתת לכם הרגשה של חלקים בסרט נע.

בנוסף, המוהל חייב לראות את מסמכי השחרור של התינוק מבית החולים. הורים רבים אינם קוראים את המסמכים הללו או מפרשים אותם בצורה שגויה, וכך קורה שפרטים חשובים עלולים לא להגיע לידיעת המוהל. למשל: האם התינוק נולד בזמן, האם שהה באינקובטור, האם הוא חולה בצהבת או במחלה אחרת?

ד' נתקל במקרים רבים שבהם עיון קפדני במסמכי השחרור מנע צרות צרורות. "הוזמנתי לעשות ברית לתינוק ששוחרר מבית החולים במשקל 2.3 ק"ג. אמו ידעה שכדי לבצע ברית התינוק צריך לשקול לפחות 2.6 ק"ג ועשתה בעצמה את החישוב שהברית צריכה להתבצע כעבור חמישה ימים. רק כשראיתי את מסמכי השחרור הבנתי שהתאריך שהיא קבעה היה שגוי".

אם יש עניינים בריאותיים אחרים שנראה לכם שלמוהל כדאי לדעת, אל תחסכו ממנו את הפרטים. ד' מספר על משפחה שהזמינה אותו לבצע ברית, ובביקור המוקדם הכל נראה תקין. במסמכי השחרור לא הופיע שום פרט יוצא דופן, אבל תוך שיחה עם האם היא הזכירה במקרה את העובדה שבמשפחתה יש חולי המופיליה (חוסר קרישת דם). כשד' שאל אם גם התינוק סובל מהמחלה היא לא ידעה להשיב.
בירור נוסף העלה שהתינוק אכן לוקה במחלה והברית נדחתה בשנה וחצי, עד שהוא יהיה כשיר לעבור אותה. לו הברית היתה מתבצעת במועד המקורי, העניין היה עלול להיגמר ברע.

מוהלים בעלי ניסיון יודעים להבחין, למשל, אם התינוק חולה בצהבת עוד לפני שהסימנים הראשונים נראים לעין כל. ד' מספר על זוג הורים שנאלץ לבטל את הטקס יומיים לפני המועד, למרות שתינוקם שוחרר מבית החולים בלי סימני צהבת. למזלם, האבחנה המוקדמת של המוהל חסכה מהם את המבוכה שבביטול האירוע אחרי שכל המוזמנים כבר הגיעו לאולם. במקרים שבהם מתגלה ברגע האחרון בעיה שמונעת מהתינוק לעבור את הברית, אין מקום לשיקולים חברתיים: צריך לבטל בלי היסוס.

יש מוהלים שמבצעים שלוש עד שש בריתות ביום. כמובן שבמקרים כאלה, כשהמוהל עייף מהבריתות שכבר ביצע היום או חושב על הבריתות שעוד נותרו לו לבצע, יהיה לו פחות זמן להקדיש לתינוק שלכם. אם לא תקפידו לסכם זאת מראש, הוא עלול להיפרד מכם חמש דקות אחרי הטקס ולהשאיר אתכם מודאגים כדי להמשיך לטקס הבא. "מוהל שעוזב את המקום דקות ספורות אחרי הברית, מועל בתפקידו", מדגיש ד'. "הנוכחות שלו חשובה לא רק כדי להרגיע את ההורים, אלא כדי שיהיה איש מקצוע בסביבה למקרה שתצוץ בעיה או שהתינוק יזדקק לטיפול רפואי נוסף".

לעיתים נראה שהפקת האירוע משכיחה את החששות, אבל אז, ברגע האחרון, הם שוב צפים על פני השטח ובמיוחד אצל האם, שחוויית הלידה עדיין טרייה במוחה. כדי להרגיע את החרדות עדיף לקיים את הפגישה הראשונה עם המוהל בביתכם, שם אתם מרגישים בנוח ויכולים לשאול כל שאלה שמטרידה אתכם, מענייני דת ועד רפואה.

פעמים רבות נהוג להעביר את התינוק מיד ליד לפני הטקס, כדי לעשות כבוד לאנשים מסוימים: סבים, דודים וכו'. אם אתם מתכוונים לעשות זאת, כדאי להודיע על כך למוהל ולחסוך מבוכה מיותרת לאנשים שאותם רוצים לכבד, כדאי מאוד לשקול את כל עניין המהומה סביב התינוק הנימול, היות והוא עבר בזה הרגע התנסות ניתוחית קשה ואולי מוטב להניח לו להתאושש ממנה כפי שהייתם מצפים שיתנו לכם לתאושש מניתוח או מפציעה.

תרגעו?

אם אתם עורכים את הטקס באולם ואתם מעוניינים במוהל ספציפי, תאמו איתו את מועד ביצוע הברית לפני שאתם מזמינים מקום. אם כבר הזמנתם אולם ורק אז גיליתם שהמוהל עסוק, אתם עלולים לגלות שהוא מתכוון לשלוח מישהו אחר מטעמו, ולהתאכזב. ברוב בתי החולים יש רשימה של מוהלים מוסמכים מטעם משרד הבריאות, ודאו, ודאו ושוב ודאו כי המוהל שבחרתם הוא מוהל מוסמך, העדיפו מוהל ש"ראיתם" תוצאה של ברית שערך ובררו בכל מקום אפשרי אודות המוהל הנבחר (פורומים באינטרנט משרד הבריאות הם מקום מצויין להתחיל בו)

כדי לא להיכנס ללחץ מיותר, אל תקבעו עם המוהל שעה מדויקת, אלא טווח זמנים של כחצי שעה שבו הוא אמור להגיע. למשל, אם האירוע אמור להתחיל ב -14:00, תוכלו לקבוע עם המוהל ל- 14:30 עד 15:00, כדי שאם המוהל יתעכב בדרך מסיבה כלשהי לא תיאלצו להסתכל כל הזמן בשעון.





מה דוחה את ברית המילה:

צהבת פיזיולוגית (צהבת ילודים).
דלקת בעיניים.
משקל נמוך שמתחת ל- 2.5 ק"ג.
בעיות בתגובות הרפלקס של התינוק.
מחלות מולדות ומומים

מה עושים אחרי הברית

יש לבדוק את התינוק מדי 10-15 דקות, לוודא שהוא נותן שתן כרגיל ושהחבישה לא הדוקה מדי.
חשוב לרחוץ את התינוק כרגיל ולא להימנע מאמבטיות מחשש שיכאב לו. המקום חייב להיות סטרילי עד כמה שאפשר, כדי למנוע זיהומים, אסור להותיר את החבישה על כנה מבלי לבדוק, כברהיו מקרים של נמק באיבר שנחבש באופן הדוק מדי.

מקובל לקבוע עם המוהל בדיקה נוספת של התינוק יום אחרי הברית, אל תוותרו על בדיקה זו - אדמומית באזור המילה היא טבעית לחלוטין ונמשכת בדרך כלל כמה ימים.

אל תחששו לנהוג בתינוק כרגיל: לחבק אותו, לרחוץ או להאכיל אותו. אפשר גם להשכיב אותו על הבטן (בעיקר בשעות היום, ובלי שום קשר לברית).

עיקר הדברים:

לפני שמזמינים מוהל כדאי להבהיר כמה עניינים.
א. מי המוהל שאותו רוצים להזמין: האם הוא מוכר למשפחה, האם פגשנו אותו באופן אישי, או שמא לא ידוע לנו דבר עליו?
ב .כמה בריתות עומד המוהל לבצע באותו יום, בנוסף לברית של בנכם?
ג. האם המוהל נוהג לבקר את המשפחה לפני טקס הברית?
ד. האם אתם מרגישים בנוח לשאול אותו שאלות מטרידות?
ה. האם הוא מתכוון להישאר לצידכם גם אחרי הטקס, או לעזוב את המקום כעבור כמה דקות?

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום