שוק חשמלי לשיחזור הליכה

(1)
לדרג

משותקים חלקית, לומדים ללכת מחדש.

מאת: משותקים חלקית, לומדים ללכת מחדש.

אדם משותק חלקית הגיע לחנויות בסיוע של שוקים חשמליים לעמוד השדרה שלו, כך, באמצעות תרגול, מקווים הרופאים לסייע למשותקי רגליים ללכת שוב.
ריצ'ארד הרמן ועמיתיו סייעו לנכה בכיסא גלגלים להגיע לקצב הליכה על מסילה נעה. הוא צעד 50 מטר באיטיות, אבל המאמץ היה מתיש.
שוקים חשמליים לעמוד השדרה בזמן ההליכה האיצו את קצב ההליכה. הצוות שתל 10 אלקטרודות ברוחב עט בגב התחתון ונתנו לו גירוי חשמלי נמוך. "הוא התחיל ללכת 100, 200 מטר" אומר הרמן, באוניברסיטת אריזונה.
לאחר חודשי אימונים החולה יכול היום ללכת קילומטר. כ 230000 אנשים סובלים מפגיעה בעמוד השדרה בארצות הברית. הרמן מקווה שהטכניקה תאפשר לעד 35% מהם לנהל חיים נורמליים יחסית בבית ובקהילה.
"זה מעודד, כי היום זה ניתן לביצוע" אומר אדגר גרסייה ריל מאוניברסיטת ארקנזס. בשונה ממרבית המחקר הספקולטיבי לגבי טיפולים בשיתוק, שיטת ה"לואו-טק" של הרמן יכולה להיות מיושמת בצורה מיידית עבור אלה הסובלים מפגיעה חלקית בחוט השדרה.
ואולם חולים בעלי שיתוק מלא עשויים שלא להינות מהשיטה, שכן אינם יכולים לעמוד מלכתחילה.
בחזרה למקורות
חוט שדרה פגוע מידרדר למצב הדומה לזה של תינוק, מאמין גרסיה ריל, שבחן את שיטת הגרוי בחיות. כמו זאטוטים, מספר משותקים יכולים ללמוד ללכת שוב. זה דורש הפעלה מחדש של תכנת ההליכה בחוט השדרה ותיאום בין פעולת השרירים ורצף הרגליים שמאל ימין.
גרוי מתון ועקבי של עמוד השדרה מעורר את הזרם, ומגביר את הלמידה אומר הרמן. כך גם מופחתת האנרגיה הנדרשת להליכה. גירוי ואימון מקבילים לריצה יומית, הם מכריחים את השרירים להגיע למצב יעיל יותר מבחינת ניצול האנרגיה, כך הראה הצוות מארקנזס.
תרופות יכולות להחליף את שדרי העצבים שנפגעו בחוט השדרה, וגם זאת נבדק בניסויים קליניים. שילוב הגורמים הללו בטכניקה של הרמן יהפוך ככל הנראה לטיפול היעיל ביותר, כך צופה היו ברבאו, שבוחן שיטות שיקום באוניברסיטת מקגיל בקנדה. "זה תמים לחשוב ששיטה אחת תספיק" הוא אומר.
נסיונות לגדל מחדש רקמות עצב פגועות באמצעות תרופות או לשקם פציעות על ידי רקמות עוברים או השתלות תאים "מרגשות מאוד", אומר ברבאו, אבל עדיין נסיוניות בלבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום