מחלות עור: למה לי לקחת ללב?

(1)
לדרג

יש קשר מובהק בין מתח נפשי למחלות עור, על אף שסיבתו אינה ידועה. מעבר לטיפולים הרגילים בבעיות העור ובנוסף לכל התכשירים והמשחות, כדאי פשוט לנסות ולהירגע

שירותי אסתטיקה רפואית
054-2646114

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו. הוא חי, נושם, מתחדש וגם מגיב לשינויים חיצוניים כמו מזג אוויר, קרינת השמש או קור קיצוני, וגם לדברים פנימיים כמו שינויי תזונה, זיהומים פנימיים ועוד. גם שינויים נפשיים ומתחים משפיעים על העור ועלולים לגרור תגובה משמעותית בעור. כך, מצבי לחץ ומתח יכולים לעורר מחלות עור חדשות או להחמיר מצבים קיימים.

יש לפנות לקבלת ייעוץ ואבחון אצל רופא עור. צילום: שאטרסטוק

אילו מחלות עור קשורות ללחץ נפשי וסטרס?

יש דוגמאות רבות למחלות עור שעלולות לפרוץ או להחמיר עקב לחץ, ובהן:

פסוריאזיס: מחלת עור המתבטאת בעיקר בנגעים אדומים ומעובים המכוסים לרוב בקשקשת עבה כסופה. הפריחה יכולה להיות מלווה בגירוד והיא פורצת בדרך כלל באזורי הברכיים, המרפקים, הציפורניים והקרקפת, אך יכולה להופיע גם בכל מקום אחר בעור. חולים רבים סבלו מהתפרצותה של המחלה מיד לאחר משבר קשה או אובדן. אנשים שכבר סובלים מהמחלה, סובלים מהחמרתה בעתות מתח.

סבוריאה: מחלת עור דלקתית שכיחה, שמופיעה אצל 2%-5% מהאוכלוסייה. המחלה מתבטאת בנגעים אדומים המכוסים לרוב בקשקשת שמנונית שמופיעה לרוב באזורי הקרקפת, הגבות וצ?די האף. מחלה זו עלולה להחמיר בתקופת החורף, במקביל למחלות פנימיות שונות ובמצבי מתח נפשי.

אקנה: פצעי בגרות טורדניים, אשר שכיחים ביותר בקרב חלק ניכר מהמתבגרים, אולם יכולים גם להופיע או להישאר זמן רב לאחר תום גיל ההתבגרות. אקנה יכולה להתפתח ביתר שאת בתקופות מבחנים ולחץ.

לופציה-אראטה: מחלת עור המאופיינת בהופעה פתאומית של קרחות מוקדיות בקרקפת, בגבות ובזקן. גם כאן, לחץ נפשי נחשב לאחד הזרזים להתפרצות המחלה, על אף שבהשוואה לפסוריאזיס, כאן הקשר פחות מובהק.

אטופיק דרמטיטיס: מחלת עור שכיחה בקרב ילדים, אם כי היא מופיעה גם אצל מבוגרים. המחלה ידועה בשם אסתמה של העור, כיוון שהיא נושאת מאפיינים משותפים עם מחלות כמו נזלת אלרגית ואסתמה. החולים סובלים מיובש קיצוני של העור, פריחה וכן מגירוד עז וטורדני. אצל ילדים רבים המחלה מחמירה בעונת החורף כשקר ויבש, ולעיתים אף כתוצאה מגירויים שונים כגון הזעה, מגע עם חומרים שונים שמייבשים את העור (סבון, כלור, מלח וכד') ואף עקב מתח נפשי.

מה מומלץ לעשות כדי להתמודד עם סטרס?

לא ידוע מדוע אצל חלק מבני האדם דווקא העור מגיב ברגישות רבה למצבי סטרס ומפתח דלקות ומחלות. כפי הנראה, מכיוון שכל אחד מאיתנו בנוי אחרת, ולכל אחד מבנה גנטי שונה עם רגישות ייחודית לגירויים שונים, גם התגובות לגירויים ישתנו מאדם לאדם. אצל חלק מהאנשים יתבטא הלחץ בדופק לב מואץ, לחץ דם גבוה או עלייה בערכי הסוכר בדם, ואילו אצל אחרים הלחץ ימצא ביטוי בפריחה או גירוד.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיה היא להימנע ככל האפשר ממצבי לחץ. ניתן לעשות זאת בדרכים הבאות:

  • העצה הטובה ביותר היא ללמוד לקחת את החיים בפרופורציה, לשמור על רגיעה ולהשתדל להתנהל בצורה שפויה ופחות דרמטית עם כל מה שקורה סביבנו. להיות מעורבים - כן, בהחלט, אבל לא לאבד את העשתונות.

  • כדאי להקפיד על תזונה טובה המקרינה על בריאות הגוף והנפש ולהתנזר ככל האפשר ממזון מתועש ומעובד ומצבעי מאכל.

  • פעילות גופנית משחררת וממלאת באנדורפינים תסייע לחילוף חומרים טוב, לאורח חיים נכון ופחות לחוץ.

במקרה של אסתמה של העור, לעתים ניתוק מהסביבה הרגילה והמלחיצה עשוי לשפר את המצב. צילום: שאטרסטוק

איך כדאי להתמודד עם מחלות עור שמושפעות כתוצאה מסטרס?

  • ראשית, יש לפנות לקבלת ייעוץ ואבחון אצל רופא עור. לאחר שבוצע אבחון נכון, ניתן לטפל בבעיה ביעילות. סביר להניח כי הרופא ייתן טיפול תרופתי להרגעת הגירוד והאדמומיות, וכן עצות למניעת ההתקף הבא. לשם הפחתת הגירוד, בדרך כלל משתמשים בכדורים מקבוצת האנטי-היסטמינים. עם זאת, לכל מחלה מומלץ טיפול שונה שיינתן על ידי רופא עור בהתאם למצב.

  • לבני נוער או מבוגרים הלוקים באקנה, מומלץ לפנות לרופא עור לקבלת טיפול בתכשירים מקומיים או כדורים על פי הצורך. ניתן גם לפנות לטיפול קוסמטי מרגיע אצל קוסמטיקאיות מורשות, אולם חשוב לזכור כי הדבר צריך להתבצע לרוב בשילוב עם טיפול תרופתי כלשהו.

  • ייתכן כי לצריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 יש השפעה ממתנת על מחלת הפסוריאזיס, אך תוצאות המחקרים שנערכו בעניין זה אינן חד משמעיות.

  • יש מצבים בהם ניתוק מהסביבה הרגילה והמלחיצה עשוי לשפר את מצבו של החולה, בעיקר באסתמה של העור. לעיתים עצם הניתוק מהסביבה, אפילו לימים ספורים, יכול לצמצם את הפריחה.

  • על אף שמחלת עור, שפרצה בעקבות מתח, מצריכה טיפול בסימפטומים העוריים של המחלה, לעיתים יש לטפל גם בסימפטומים הנפשיים. לכן מומלץ לטפל גם באספקט הנפשי אצל הגורמים המקצועיים המתאימים.

  • בדומה למתח, חשוב לשלול גם סיבות אפשריות אחרות להתפרצות מחלת עור: תרופות, אלרגיות, גורמים חיצוניים, מחלות פנימיות כמו זיהומים או ממאירויות. אם התפרצה אצלכם מחלת עור כתגובה למחלה אחרת, יש לטפל גם בה.


ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור, ברשת המרפאות כללית אסתטיקה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום