יחזקאל הראה סימני אפילפסיה

(0)
לדרג

ייתכן שהתנ"ך מכיל את התיעוד המוקדם ביותר לאפילפסיה -
Temporal lobe epilepsy
יחזקאל, הנביא שחזיונותיו מתועדות בתנ"ך, כנראה הראה את כל הסימנים הקלאסיים לתופעה זו.

ב 2001, אריק אלטשולר, מדען בנוירולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו טען שהדמות של שמשון עשויה להיות המקרה המוקדם ביותר של הפרעת אישיות אנטי חברתית. היום הוא אומר כי הממצאים בתנ"ך מצביעים על יחזקאל, שחי לפני כ 2600 שנה כמי שחווה את כל התסמינים לאפילפסיה.

אנשים החולים במחלה זו סובלים משיתוק חלקי, לעיתים קרובות מלווה בתחושת ריחוף ובנקודת מבט כאילו הדברים אינם מסודרים כפי שהם אמורים להיות. החולים מאובחנים בטעות לעיתים קרובות כבעלי בעיות פסיכיאטריות. מבחינה נוירולוגית יחזקאל מראה סימנים ברורים של אפילפסיה, כמו התעלפויות רבות ותקופות בהן הוא לא יכול לדבר.
הדמות התנכית שתיעדה את נפילת ירושלים בשנת 586 לפני הספירה מראה גם מוזרויות אחרות הקשורות למחלה. למשל הוא כתב באורח כפייתי, נטייה המוכרת כהייפרגרפיה. אלטשולר מצביע על העובדה שספר יחזקאל הוא הרביעי באורכו בתנ"ך, קצר רק במעט מבראשית. "זה לא ניתן לעצירה" הוא אומר. "הוא ממשיך וממשיך".

דתי באורח אגרסיבי
יחזקאל היה גם דתי קיצוני, מאפיין נוסף הקשור לסוג זה של אפילפסיה. בעוד דמויות רבות בתנ"ך חסודות, אין בהן דתיות בצורה אגרסיבית כמו יחזקאל, אומר אלטשולר. סימנים נוספים של אפילפסיה כוללים אגרסיה, הזיות ודיבור פדנטי, וכולם קיימים ביחזקאל.

ההבנה שייתכן שיחזקאל סבל מאפילפסיה מסייעת לראות את כתביו באור הנכון, אומר אלטשולר. "אם רואים את זה, אפשר להבין מה מניע אותו".

יש בכך גם להוכיח כי המחלה מועברת בתורשה. "אם לא ידועים מקרים מוקדמים יותר" הוא אומר, "נצטרך לשאול את עצמנו אם אין בעיה בסביבתנו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום