רעלת הריון: רב הנסתר על הגלוי

(1)
לדרג

בעקבות מותה של יולדת מרעלת הריון, ד"ר דורון רוזן פותח צוהר למחלה, על שלל תסמיניה, גורמי הסיכון שלה ודרכי הטיפול בה. מיוחד ל-doctors

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

השבוע הפכה שמחה לטרגדיה: יולדת צעירה נפטרה בירושלים לאחר לידת תאומים, ככל הנראה מסיבוכי רעלת הריון. "רעלת הריון היא מחלה ייחודית לבני אדם", מסביר ד"ר דורון רוזן, מומחה במיילדות, גניקולוגיה ואולטרה-סאונד וסגן מנהל המרכז הרפואי "מאיר", בראיון ל-doctors.

"להבדיל ממחלות רבות אחרות, שיש להן היארעות דומה בקרב בני אדם ובעלי חיים, רעלת הריון אינה מופיעה בקרב בעלי חיים אצל נקבות הרות, ומשום כך קשה מאד לחקור את המחלה. במצב דברים זה רב הנסתר על הגלוי וההתמודדות עם המחלה אינה פשוטה". המחלה מתפתחת כמעט תמיד במחצית השניה של ההריון, לרוב בשבועות האחרונים, אך לעיתים היא מתפתחת רק בימים הראשונים אחרי הלידה. עלייה בלחץ הדם הוא הסמן השכיח ביותר.

רעלת הריון
רעלת הריון

סכנת חיים

"רעלת הריון עלולה, במקרים קיצוניים, לסכן את חיי האישה ההרה ואת חיי העובר", אומר ד"ר רוזן. "רעלת הריון היא מצב רפואי בו כלי הדם באזורים שונים בגוף האישה מתכווצים, והדבר עלול לגרום לתסמינים שונים, ובמקרים נדירים אף לקריסת מערכות מלאה ואפילו למוות".

ד"ר רוזן מדגיש כי תמותה של נשים הרות עקב רעלת הריון אינה שכיחה: "עם התקדמות הרפואה, תמותה אמהית במדינות המערב היא נדירה מאד; מדובר בשכיחות של כמקרה אחד לעשרת אלפים. מתוך אותם מקרי מוות, רעלת ההריון נחשבת לגורם מרכזי".

תסמינים לתופעה

נשים במעקב הריון בישראל עוברות בדיקות שגרתיות לא מעטות. בדיקות אלה כוללות, בין היתר, בדיקת שתן לחלבון ובדיקת לחץ דם כדבר שבשגרה. מטרתן של בדיקות מעקב אלה היא גם לשלול התפתחות של רעלת הריון, ששניים מתסמיניה הבולטים הם כאמור לחץ דם גבוה, ובנוסף רמה גבוהה של חלבון בשתן. מלבד זאת, יש תסמינים נוספים אשר עם הופעתם מסיקים שהאישה סובלת מרעלת הריון.

ד"ר רוזן מפרט את תסמיני המחלה: "אישה המתלוננת על כמה תופעות, הייחודיות לרעלת הריון, תאובחן כסובלת מהמחלה. כך, על קיומה של רעלת הריון יעידו, בנוסף ללחץ דם גבוה ורמה גבוהה של חלבון בשתן, גם בצקות, בדרך כלל בפנים וברגליים; הפחתה עד עצירת מתן שתן, הפרעה בתפקודי כבד, כאבי ראש, טשטוש ראייה, התכווצויות המזכירות אפילפסיה, בצקת ריאות, הפרעות קרישה ועוד. שילוב של כמה מן התסמינים הללו נותן אבחנה קלינית ברורה של רעלת הריון ומגדיר את רמת חומרתה מן הקל ועד לקשה ומסכן חיים".

נשים בסיכון גבוה

לדברי ד"ר רוזן, השכיחות של רעלת הריון מגיעה לכ-5% באוכלוסייה, כאשר יש נשים עם נטייה מוגברת לפתח את המחלה. "רעלת הריון שכיחה יותר כאשר מדובר בהריונות ראשונים ו/או הריונות מרובי עוברים ו/או הריונות בגיל העשרה ו/או הריונות בגילאים מעל 40. כמו כן, תופעה זו נפוצה יותר בקרב נשים שמנות, נשים הסובלות מסוכרת ונשים ממוצא אפרו אמריקאי".

טיפול ברעלת הריון

"לצערנו, הטיפול העיקרי, ולמעשה היחידי, ברעלת הריון הוא יילוד", אומר ד"ר רוזן ומדגיש כי מדובר במצב מורכב ולא פשוט. "מטבע הדברים, כאשר מדובר באשה הרה חולה, יש גורם נוסף שרוצים וצריכים להתחשב בו - העובר. אנחנו עושים הכל כדי להימנע מפגיעה בבריאות האישה, ובד בבד מנסים להימנע מפגיעה בבריאות העובר. מצב דברים זה הופך את ההתמודדות עם רעלת הריון לתהליך מורכב ומלא איזונים ופשרות.

"שעה שאישה אובחנה כסובלת מרעלת הריון, שואפים ליילד אותה. תהליך היילוד במצבים אלה דווקא פשוט וקל במידה ומדובר בעובר בשל וגיל ההריון הוא 34 שבועות ומעלה. במקרים אלה הלידה, על פי רוב מתקדמת מהר. אולם, הבעיה מתעוררת כאשר מדובר בהריון צעיר ובעובר לא בשל, שהלידה עלולה לסכן את בריאותו. במצב דברים זה בוחנים ומאזנים בין שני נתונים; האחד, מצבה הקליני של האישה, חומרת הרעלת והסכנה הנשקפת לחייה בעקבותיה. והשני, המרחק של העובר מבשלות וחומרת הפגות הפוטנציאלית שתנבע מלידתו בשלב המדובר".

בחינה של שני הפרמטרים הללו, תוביל בסופו של תהליך, לפשרה שתאזן בין הצורך להגן על חיי האם לבין הצורך למנוע פגיעה קשה בעובר ולהחלטה כיצד לפעול. דרכי הפעולה מוגבלות וברורות: "אם יוסק כי מצבה הקליני של האישה מאפשר להימנע מיילוד מיידי, המסוכן מאד לעובר, האישה לא תיולד, אלא תעבור טיפול שמרני ומעקב במשך זמן של מספר ימים, תוך כדי טיפול להחשת הבשלת ריאות העובר ולהפחתת הסיכון לסיבוכים הקשים כגון טיפול למניעת התכווצויות".

אחד הטיפולים האפשריים הוא טיפול להורדת לחץ דם, לגביו מציין ד"ר רוזן: "מדובר בטיפול שאינו שכיח. מאחר שלחץ דם אינו הגורם למחלה והוא רק אחד מתסמיניה, הרי שהורדתו לא תרפא את המחלה, ועל כן משתמשים בטיפול זה לעיתים נדירות".

זאת ועוד, במצב דברים זה דחיית היילוד היא למספר ימים בלבד, כאשר מועד היילוד מוכתב על ידי מצבה הקליני של האשה. את תהליך היילוד, מפרט ד"ר רוזן: "כאשר מחליטים על יילוד, במידה והעובר בשל, האישה עוברת זירוז לידה ויולדת בלידה רגילה. כאשר העובר אינו בשל פעמים רבות, מתקבלת החלטה לבצע ניתוח קיסרי, אף כי לידה רגילה אפשרית ומתקיימת בחלק מן המקרים".

רעלת הריון המתפתחת אחרי הלידה בעייתית במיוחד, שכן האופציה של יילוד כטיפול כבר לא רלוונטית. במקרים אלה טיפול תומך ומונע התכווצויות והשגחה צמודה מהווים את עיקר הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום