השקדיה פורחת

(0)
לדרג

כריתת שקדים - אחד מניתוחי הגרון השכיחים ביותר ודרך בטוחה ויעילה לפתור חסימה של דרכי נשימה עליונות ודלקות שקדים חוזרות.

השקדים אמנם מהווים חלק ממנגנוני ההגנה של הגוף מפני חדירת זיהומים אך כאשר הם חולים בעצמם וגורמים לבעיות, תפקודם פוחת ויש להוציאם. רקמות אחרות, חלקן באזור הגרון, "מחליפות" את תפקיד השקדים.

קיימות מספר אמונות "עממיות" ופעמים רבות עולות שאלות לגבי סיכון מוגבר למחלות אחרות לאחר כריתת שקדים, להלן אינפורמציה כפי שידועה לנו כיום:

- אין הוכחה שכריתת שקדים גורמת או מחמירה אסטמה.
- אין הוכחה שכריתת שקדים מגבירה את הסיכון לסרטן.
- לא ידוע שכריתת שקדים מגבירה את הסיכון לחלות במחלות זיהומיות. החריג היחיד לכך מתיחס לדיווחים על פוליו מראשית שנות השבעים; כיום, בגלל החיסון נגד פוליו, הדבר אינו רלבנטי.

כריתת שקדים היא דרך בטוחה ויעילה לפתור חסימה של דרכי נשימה עליונות ודלקות שקדים חוזרות והינו אחד מניתוחי הגרון השכיחים ביותר.

הניתוח והשיבה הביתה

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית עם צנור הנשמה. הגישה דרך הפה, ללא חתכים חיצוניים.
לאחר הניתוח צפויים כאבים עזים שעלולים לקרון לאוזניים וקושי בבליעה. חשוב לקחת תרופות נגד כאבים כל מספר שעות ולא לחכות לשיא הכאבים. צפוי ריח רע מהפה. הקאות לא שכיחות לאחר היממה הראשונה. אם מסתכלים בלוע רואים הפרשה לבנה על מיטות השקדים - זו שכבת נמק טבעית ולא דלקת.

בימים הראשונים מומלץ לאכול אוכל רך. מאכלים קרים (גלידה, מעדן) נסבלים יותר בקלות ומרגיעים את הכאב. חשוב לשתות ככל שניתן אפילו אם מופיעים כאבים. במידה והחום עולה יש לדווח לרופא. במקרה זה הנכם צפויים להשאר בבית כשבוע עד 10 ימים ופעילות גופנית אסורה למשך שבועים.

חשוב לזכור שכריתת שקדים אכן מונעת דלקות שקדים אך לא בהכרח דלקות גרון.
הסיכונים בניתוח קטנים. רובם קלים וחולפים מעצמם או עם טיפול. בכל זאת מן הראוי להזכירם על מנת שתוכל/י לחתום על הסכמה מודעת לניתוח.

סיבוכים הקשורים בהרדמה כללית

בימינו הרדמה כללית הינה בטוחה מאוד. סיבוכי ההרדמה נדירים מאד מכיוון שהפציינטים לרוב צעירים ובריאים.
בכל זאת אני מציין מספר סיבוכים שכוללים: שאיפה של דם או תוכן קיבה לריאות, פגיעה בלוע או במיתרי הקול בזמן החדרת צינור ההנשמה, פגיעה בשיניים מהמיכשור שמוחדר לפה, מוות (1:15,000 מקרים לערך) ומספר סיכונים נוספים שהינם נדירים ביותר ולא מצאתי מן הראוי להזכירם על מנת לא לעורר חרדה מיותרת.

סיבוכים הקשורים בניתוח עצמו כוללים

- דימום - מופיע בערך בין 1-2% מהמקרים. בניתוח ייתכן דימום מוקדם (ביממה הראשונה לאחר הניתוח) שעל פי רוב מאותר עוד בבית החולים. אם הוא מתרחש בבית - יש לפנות מיד למיון הקרוב. בדר"כ הדימום מופסק ע"י לחץ מקומי אך לפעמים יש צורך בהחזרה לחדר ניתוח וצריבת או תפירת מקור הדימום. חשוב לדעת שבניתוח שקדים קיימת תופעה של דימום מאוחר שיכול להתפתח בערך בימים 7-14 לאחר הניתוח כאשר החולה בבית ומתבטא ביריקה או הקאה של דם. חשוב מאוד להיות ערניים לכך ואם אכן מופיע דימום שכזה לנסות למצוץ קרח. אם הדם לא נעצר תוך 15 דקות, יש לגשת מיד לחדר מיון הקרוב.

- זיהום באזור הניתוח, זיהום שמתפשט מעבר לאזור הניתוח.

- פגיעה בשיניים/לשון/חיך מהמכשור שמוחדר דרך הפה.

- בצקת וחסימת דרכי אויר.

- שינוי בדיבור. אם משולבת גם כריתה של אדנואידים - יתכן דיבור מאנפף ובריחת אויר או נוזלים דרך האף (תופעה זו על פי רוב זמנית וחולפת תוך מספר ימים עד שבועות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום