אנתרקס - כאן ועכשיו

(0)
לדרג

מחלת האנתרקס - חגה מעלינו ומטילה אימה וחרדה בכל מקום אפשרי. מידע חיוני שישים סוף לחוסר הודאות!

1. מהו אנטרקס?

אנתרקס הוא זיהום חמור הנגרם על ידי החיידק בצילוס אנתרקס (Bacillus anthracis). הזיהום נגרם בעיקר בקרב יונקים כמו בקר, כבשים, עיזים גמלים ואנטילופות, אבל יכול להופיע גם בקרב בני אדם אם הם נחשפים לחיות נגועות או לרקמות שנלקחו מחיות נגועות.

2. עד כמה האנתרקס נפוץ, ומי יכול לקבל אותו?

אנתרקס נפוץ ביותר באיזורים חקלאיים שם הוא תוקף חיות. בני אדם נגועים באנתרקס בדרך כלל נחשפו לחיות או מוצרים מן החי נגועים באנתרקס, במסגרת עיסוקיהם. פועלים הנחשפים לחיות מתות ולמוצרים מן החי ממדינות אחרות בהן האנתרקס נפוץ יותר, עלולים להיות נגועים בבקטריה.

3. איך נדבקים באנתרקס?

זיהום אנתרקס יכול להופיע בשלוש צורות: בעור, בנשימה, במעי. החלקיקים יכולים להישאר בחיים בבית הגידול למשך שנים, ובני אדם עלולים לקבל אנתרקס על ידי מגע במוצרים מחיות נגועות או על ידי נשימת החלקיקים ממוצרים נגועים מן החי. אכילת בשר שלא בושל לחלוטין מחיות נגועות יכולה גם היא להפיץ את המחלה.

4. מהם התסמינים של אנתרקס?

הסימנים משתנים בהתאם לסוג המחלה שנדבקו ממנה, אבל הסימנים בדרך כלל מופיעים בטווח של שבעה ימים:
אנתרקס עורי: כ- 95 אחוזים מזיהומי האנתרקס מתרחשים כשהבקטריות נכנסות לחתך או פציעה בעור, למשל בטיפול בעץ נגוע, עורות או מוצרי פרווה של חיות נגועות.

בהתחלה מופיעה גבשושית מגרדת בדומה לעקיצה, אבל במהרה היא הופכת לפצע מוגלתי ללא כאבים, בדרך כלל בקוטר של כשלושה סנטימטר, עם מרכז שחור. בלוטות הלימפה באיזור הקרוב עשויות להתנפח. כ 20% מהמקרים הלא מטופלים מסתיימים במוות. העובדת ב NBC שלקתה באנתרקס סבלה מסוג זה של המחלה.

אנטרקס נשימתי: הסימנים הראשונים דומים לתסמינים של הצטננות רגילה, אבל מובילים לבעיות נשימה קשות והלם לאחר כמה ימים. אנטרקס נשימתי קטלני בדרך כלל. עובד בצהובון בפלורידה שנדבר באנטרקס נשימתי, נפטר.
אנטרקס במעי: צורה זו של האנטרקס יכולה להגיע בעקבות אכילת בשר נגוע ומאופיינת בדלקת חריפה במעי. הסימנים המוקדמים כוללים בחילה, אובדן תיאבון, הקאות וחום ולאחר מכן כאבי בטן, הקאת דם ושלשול קשה. 25 עד 60 אחוזים מהמקרים של אנטרקס במעי הם קטלניים.

5. איפה נמצא אנתרקס בדרך כלל?

אנתרקס הוא גלובלי לחלוטין. הוא נפוץ יותר במדינות מתפתחות או מדינות ללא פיקוח ויטרינרי ותכניות בריאות ממשלתיות. איזורים מסוימים של העולם (דרום ומרכז אמריקה, דרום ומזרח אירופה, אסיה, הקריביים והמזרח התיכון) מדווחים על יותר חיות נגועות ממקומות אחרים.

6. האם אפשר להידבק באנתרקס בין בני אדם?

הידבקות ישירה בין בני אדם בגלל מגע מאוד לא סבירה. לא מדובר במחלה מדבקת.

7. האם יש טיפול לאנתרקס?

רופאים יכולים לתת אנטיביוטיקה יעילה. על מנת שיהיה יעיל, הטיפול צריך להתחיל בשלבים המוקדמים. אם היא לא מטופלת, המחלה יכולה להיות קטלנית

8. האם יש דרך להמנע מזיהום?

במדינות בהן האנתרקס נפוץ, ורמות החיסון בעדרים נמוכות, בני אדם צריכים להימנע ממגע עם בעלי חיים ומוצרים מהחי, ולא לאכול בשר שלא הוכן כיאות.
כמו כן, חיסון נגד אנתרקס הוכן לשימוש בקרב בני אדם. הוא מדווח כיעיל ב 93 אחוזים.

9. מהו חיסון נגד אנתרקס?

החיסון מיוצר ומופץ על ידי חברות תרופות. מדובר בחיסון ללא תאים, כלומר החיסון אינו מכיל חיידקים מתים או מוחלשים. החיסון נגד אנתרקס נועד לחיות, ובדרך כלל לא מומלץ לשימוש אצל בני אדם.

10. את מי צריך לחסן?

מועצת החיסונים והתרופות בארה"ב ממליצה לחסן את הקבוצות הבאות:
אנשים העובדים ישירות עם החיידק במעבדות.
אנשים העוסקים עם עורות מיובאים או פרוות שיובאו מאיזורים בהם הסטנדרט החיסוני לא מספיק למניעת חשיפה לאנתרקס.

אנשים המטפלים במוצרי חיות שעלולים להיות נגועים ושהגיעו מאיזורים בעלי תדירות מחלה גבוהה (תדירות נמוכה יש בארצות הברית, אבל וטרינרים שנוסעים לעבודה במדינות בהן התדירות גבוהה יותר, צריכים לשקול את קבלת החיסון).
סגל צבאי שנשלח למקומות בסיכון גבוה, או בסכנה של שימוש באמצעי לוחמה ביולוגיים.
נשים בהריון מומלץ לא לחסן אלא אם הוכחה סכנת הדבקות.


הודעת משרד הבריאות הישראלי

מידע מקיף על אנתרקס מטעם המרכז הפדרלי למחלות ולמניעתן בארצות הברית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום