"השתלות איברים" - פרופ' מרדכי קרמר - על הספר ומחברו

(1)
לדרג

לדעת פרופ' קרמר, קיים פער בין עמדותיו של הציבור הישראלי בתחום תרומות האיברים, ובין התנהגותו בפועל

מאת: באדיבות הוצאת "ידיעות אחרונות" - ספרי חמד

- מספר הממתינים להשתלה בישראל מתקרב ל- 63 אלף חולים, כאשר בשנת 1999 בוצעו רק כ 20 אלף השתלות.
- בישראל, רק 3-4% מהאוכלוסייה חתומים על הכרטיס האדום של "אדי" לתרומת איברים.
- ההישגים של הרפואה בישראל הם מהמתקדמים בעולם, אז מדוע מבחינת תרומת האיברים אנו כל-כך מאחור?
- עד שנת 1993 לא היה סידור חוקי לתרומת איברים בישראל. רופאים אף הגיעו לבית הסוהר לאחר שביצעו השתלות איברים.

אמנם, הרפואה המודרנית הצליחה למגר מחלות רבות, אולם בגוף קיימות עדיין מערכות רבות הנפגעות ממחלות גנטיות וממחלות נרכשות, אשר מביאות את הגוף למצבים שאין להם כל פתרון. במצבים סופניים כאלה, שאינם מגיבים עוד לטיפולים תרופתיים או לטיפול בעזרים מלאכותיים, מעלים את הצורך באיבר חלופי.

לדעת פרופ' קרמר, קיים פער בין עמדותיו של הציבור הישראלי בתחום תרומות האיברים, ובין התנהגותו בפועל. אמנם, הסקרים קובעים, כי אחוז גבוה מהציבור מוכן לחתום על כרטיס התורם, אולם בפועל, פחות מ- 5% נושאים עימם את הכרטיס. רק 50% ממשפחות הנפטרים נענות לבקשת התרומה (לעומת כמעט 80% בבלגיה וארצות הסקנדינביה).

פרופ' קרמר טוען חוסר היענות הציבור לתרומת איברים נובע מכמה סיבות. הבעיה הראשונה, כמובן, היא דתית הלכתית יש הטוענים שתרומת איברים פנימיים פוגעת בתחיית המתים. פרופ' קרמר (שהוא עצמו חובש כיפה) מסביר, כי אין מניעה דתית לביצוע השתלות, יתר על כן, הרבנים מאשרים תרומת איברים לשם פיקוח נפש. הבעיה השנייה היא חוסר המודעות בציבור והבלבול בין הגדרות המוות: מוות מוחי, מוות קליני, צמח וקומה. בספר עומד פרופ' קרמר על ההבדלים בין המושגים ואומר, שכאשר המוח מת, האדם מת.

השתלות איברים, המבוסס על ניסיון הרב של טובי המומחים בארץ ובעולם בתחום השתלות האיברים, מתאר בהרחבה את התפתחותו ומאפייניו של עידן ההשתלות תוך ציון הישגיו המדהימים ופירוט הסוגיות האנושיות שהדיון בהן עדיין בעיצומו.

אחד ההיבטים בהם מתמקד פרופ' קרמר הוא סחר באיברים, שהצעה בנושא נידונה בימים אלה בכנסת. פרופ' קרמר מתבטא ופועל בעד האיסור לסחר באיברים בישראל. לטענתו, מתן אישור לסחר באיברים יגרום לניצול.

היבט נוסף הוא השתלות איברים הלקוחים מבעלי חיים. מסתבר, שאין שום מניעה הלכתית או אחרת להשתלות איברים של בעלי החיים (אפילו לא של חזיר).

פרופ' קרמר אופטימי ופסימי כאחד. האופטימיות נובעת מההצלחות הרבות בישראל בתחום ההשתלות. (למשל, עו"ד שעבר לפני כמה חודשים השתלת לב, חזר לתפקוד מלא ומטפל בתיקים מסובכים). הפסימיות היא בנוגע לכמות התורמים בישראל, שמספר מועט ביותר, יחסית למספר התורמים בעולם (לדוגמה, ספרד התורמים הם 19 למיליון, בעוד שבישראל הם 7-8 למיליון).

מטרת הספר להגביר את המודעות לנושא תרומת האיברים בישראל על-ידי מתן הסברים מקיפים ודיון בדילמות הלכתיות, אתיות ומשפטיות ומהווה תרומה חשובה לקידום נושא השתלת איברים בישראל והמודעות לכך. פרופ' קרמר הגה את רעיון כתיבת הספר בשנת 1995, כאשר מחסור בתרומות איברים הביא לפטירתם של חולים רבים.
השתלות איברים הוא מחקר אקדמי הכולל מידע מפורט לגבי השתלות איברים ומקור אינפורמציה מקיף וחשוב. (הפרק השני עוסק בהשתלות של איברים ספציפיים, כמו כליות, לב, ריאות ועוד).

פרופ' קרמר הוא רופא פנימי, מומחה למחלות ריאה, מנהל את המכון למחלות ריאה במרכז רפואי רבין. התמחה במחלות ריאה סופניות באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה ועבד שם. בשנת 1989 חזר לארץ והביא עמו פריצת דרך בנושא השתלות ריאה בביה"ח הדסה בירושלים. לאחר מכן עבר למרכז רבין. פרופ' קרמר מרכז את החולים הזקוקים להשתלת ריאה ולאחר ההשתלה מלווה אותם למשך כל חייהם. הוא נמצא בקשר יומיומי עם המרכז ההשתלות הארצי ונמנה על פעיליו הנמרצים ביותר. כמו כן, העלה הצעה להחתים את החיילים על כרטיס "אדי" במהלך שרשרת החיול השגרתית, בבקו"ם. אך אכ"א התנגדו לכך נחרצות בטענות שונות.

פרופ' קרמר מתבטא ופועל בעד האיסור לסחר באיברים בישראל. הוא פעול רבות לקידום נושא ההשתלות בישראל ומקווה שהספר יהווה את הגורם שיעלה את מודעות הציבור לעניין ויעורר אותו לפעולה.

פרופ' מרדכי קרמר

הטלפונים של פרופ' קרמר: 050-710702, 054-575598
בית - 02-5664048
משרד 03-9377221
השתלות איברים/ פרופ' מרדכי קרמר. 288 עמודים. מחיר: 98 ש"ח.
לפרטים נוספים: שירלי יצחקי, יח"צ טל. 03-5371008 / 051-368132

למעבר לקטעים מהספר - פרק 1 "צרכים לעומת מלאי" ו- פרק 21 "השתלות איברים - מבט לעתיד".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום