עידוד צירים ותמיכה בלידה

(0)
לדרג

נשימה, תנועה, תקשורת עם הצוות ומלווה תומך יעזרו לאישה לעבור את הלידה בצורה חיובית. כל הדרכים ללידה קלה

מאת: דסי אלעד

לידה היא אירוע מרגש מאד, אך גם מלחיץ ואף מפחיד. האישה לא יודעת כיצד היא תתמודד עם הכאבים ואיזו לידה תהיה לה. כדי שהיולדת והמלווה שלה יוכלו לעזור לתהליך הלידה להתקדם, כדאי להבין כמה דברים על גופנו.

האוקסיטוצין

הורמון המופרש מהמוח בשעת לידה ותפקידו לגרום לכיווץ הרחם - צירים. אנו רוצים ליצור תנאים שיעודדו את המוח להפריש אותו כדי שיהיו לנו צירים יעילים ולידה פשוטה. ההורמון מופרש בלידה, בהנקה ובשעת קיום יחסי מין; כאשר האישה רגועה ומרגישה נינוחה ובטוחה.

אוקסיטוצין מתעכב כאשר האישה צריכה לענות על שאלות, לדבר, או כשהיא מודאגת. בנוסף, כשהאישה מרגישה שלא בנוח, כאשר היא במתח, לחוצה, מרגישה שצופים בה, מבקרים ומלחיצים אותה - בכל המקרים הללו מופרש ההורמון אדרנלין, הורמון הדחק, שגם הוא מעכב הפרשת אוקסיטוצין. בשלב השני של הלידה, שלב הלחיצות, אדרנלין ואוקסיטוצין פועלים יחדיו, אך לא לפני כן.

מכאן אנו מסיקים כלל מאד פשוט וחשוב - על היולדת להרגיש נינוחה, להימצא במקום בו היא מרגישה בטוחה ולהיות מוקפת באנשים שהיא אוהבת ומרגישה נוח במחיצתם. המלווים יכולים ליצור סביב היולדת סביבה תומכת ואוירה נינוחה ורגועה, כך שהיא תוכל להתרכז בתהליכים שעוברים על גופה באין מפריע. גורמים שמרחיקים את האוקסיטוצין, כוללים: אור חזק, רעש, אנשים זרים שנכנסים ויוצאים, בדיקות פנימיות תכופות מדי וטון דיבור תוקפני.

הנשימה

הנשימה היא מפתח חשוב מאד בלידה וכל אחת יכולה להשתמש בה. נשימות עמוקות ואיטיות מעודדות אוקסיטוצין, ואילו נשימות שטוחות ומהירות מעודדות אדרנלין. חשוב מאד לנשום במהלך הלידה ולא לעצור את הנשימה. מעבר להקשר ההורמונאלי, הנשימה מכניסה אויר רווי חמצן אל הגוף, כך שגם היולדת וגם העובר נהנים מחמצון טוב של תאי הגוף, מה שנותן להם יותר אנרגיה וכוח לעבור את המסע.

הנשימה עוזרת ליולדת להתרכז בעצמה, להיכנס פנימה ולהתנתק מהסביבה; כך גם תוכל היולדת להיות קשובה לגופה ולצרכיה. הריכוז בנשיפות ארוכות ואיטיות בזמן צירים מאפשר ליולדת להתגבר על הכאב. המלווה יכול לנשום יחד איתה, כדי להזכיר לה לעשות זאת ללא מילים.

תנועה

כל מי שראה אישה היולדת לידה ללא התערבות לא יכול להתעלם מהעובדה שהאינסטינקט הכי בסיסי שלה הוא התנועה; היא משנה תנוחות, מניעה את האגן, ונמצאת רוב הזמן בתנוחות אנכיות, כך שכוח המשיכה יעזור לתינוק לרדת למטה. שינוי תנוחות במהלך הלידה עוזר לאישה להתמודד עם הכאב ומזרים דם לכל אברי הגוף. ישנן אין ספור תנוחות עמידה, ישיבה, כריעה, עמידה על 6, השענות על מלווה, על קיר, על משענת המיטה. בכל התנוחות אפשר ורצוי לשלב תנועה מעגלית של האגן ונשימה עמוקה.

המלווה

כדי לאפשר תמיכה מרבית ביולדת, כדאי שימצא סביבה מלווה שהיא בוחרת בו ורוצה את נוכחותו, המשרה עליה אוירה נינוחה ורגועה. רצוי מאד שהמלווה יהיה קשוב לצרכי היולדת כל הזמן - נכון לעזור לה אם היא צריכה עזרה וגם נכון להניח לה ולשבת בשקט כאשר היא צריכה להיות עם עצמה. המלווה יכול להזכיר לה לנשום, לשנות תנוחות, לשתות (חשוב מאד), לתת יד כשצריך ולהרגיע בעת הצורך. ישנן שיטות עיסוי פשוטות שהמלווה יכול ליישם בשעת הצירים או ביניהם, כדי להקל על האישה את הכאב ולעזור לה להירגע; רצוי להיעזר בשמן עיסוי או שמן שקדים.

^^סוגי עיסויים:^^

עיסוי הגב התחתון: בכף יד פתוחה לצייר מעגלים רחבים או 8 באזור הגב התחתון; היולדת תכוון למקום המדויק שם הכי כואב לה. העיסוי ייעשה בשעת הציר או בין הצירים לפי רצון האישה.

עיסוי כללי לכפות הרגליים: כאשר האישה יושבת או שוכבת, יש לעסות את כל כף הרגל באמצעות האגודלים. אפשר להוסיף סיבובי קרסול עדינים, ושפשוף החלק הפנימי של השוקיים.

עיסוי כללי של הכתפיים והצוואר יכול להקל מאד על מתח ולהרגיע.

תקשורת עם הצוות הרפואי

כולם רוצים לעזור ולתמוך, ולכן חשוב שהיולדת תגיד מהם צרכיה ורצונותיה; ברוב המקרים המלווה יכול לעשות בשבילה את עבודת התקשורת. תמיד אפשר לבקש בנעימות מהצוות הסבר או הבהרה לגבי משהו שלא ברור, ותמיד אפשר לשתף אותם מה הצרכים שלכם ואיך אפשר לעזור. גם מילות תודה וחיוך תמיד עוזרות לאווירה טובה בחדר לידה, לטובת כולם.

באמצעים מאד פשוטים אנו יכולים לשנות אווירה, להרגיע, לתמוך, ולעבור את הלידה כחוויה חיובית שתשאר איתנו לתמיד.

דסי אלעד היא דולה מוסמכת ומנחה סדנת "שערי לידה" - מדיטציה וזוגיות לזוגות בהריון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום