מניעת סכנת רעלת הריון

(0)
לדרג

מהי רעלת הריון ומדוע היא מסוכנת? מודעות לנושא, הכוללת בדיקה חדשה לאבחון התופעה, הכרחית להריון בטוח יותר

מאת: ד"ר חמוטל מאירי

זה קרה בשנת 1934 בעיר תל אביב. הגברת הראשונה של התיאטרון, חנה רובינא, אשר כבשה את בימות אמריקה ואירופה, הרתה לאלכסנדר פן והרומן המתוקשר הגיע לשיאו כאשר כרעה ללדת והתברר שלקתה ברעלת הריון. שחקני הבימה נקראו להיפרד ממנה. מצב בריאותה הקשה של רובינא היה לנחלת כלל היישוב העברי. בתל אביב ניתנה הוראה בכל בתי הכנסת להתפלל לשלומה של רובינא. דיווחים על בריאותה נתלו מעל לוחות המודעות, הקהל הרחב התעדכן בתדירות גבוהה על מצבה עד ללידת בתה אילנה רובינא בט"ו בשבט שנת 1934. רובינא האם נותרה מרותקת למיטה למשך חמישה חודשים עד שהחלימה מסיבוכי הלידה החמורים וחזרה להופיע על הבמה.

גם כיום רעלת הריון מהווה את אחד הסיבוכים החמורים ביותר של ההריון והיא פוקדת כ-5% מהנשים במהלך ההריון ברמות שונות של חומרה. סימניה העיקריים של התסמונת הם הופעה פתאומית של יתר לחץ דם אצל נשים שהיה להם לחץ דם נורמאלי לפני ההריון. התסמונת מלווה באיבוד חלבון בשתן עקב פגיעה בכליה אצל אישה שלפני כניסתה להריון הייתה בעלת כליה תקינה. לפעמים נוצרים סיבוכים של נזק לכבד, ירידה בכמויות טסיות הדם והתמוססות של הכדוריות האדומות. מצב זה הקרוי Hellp הוא אחד הסיבוכים הקשים ביותר של התסמונת. סכנת חיים מתפתחת כאשר התסמונת מחריפה והאישה מפתחת פרכוסים דמויי אפילפסיה ועלולה לסבול מאובדן הכרה ושטף דם מוחי. אין שנה בישראל שאין בה מקרי תמותה אחדים של נשים בהריון בגלל סיבוכי רעלת הריון.

בריאות האם

כאשר המחלה מתפרצת, הטיפול היחידי הוא לילד את האישה, כדי למנוע את מות האם. אם התפתחות המחלה חלה בשבועות מוקדמים הילוד נולד פג, ויש סכנה לחייו ולהתפתחות הפיזית והמנטאלית. רעלת הריון מוקדמת היא אחד הגורמים העיקריים לתמותת תינוקות בהריון. מצב חריף זה הוא נדיר, וכאשר הוא קורה, הלידה המוקדמת שמטרתה להציל את חיי האם עשויה לגרום לסיבוכים קשים לחיי העובר. המצב מעמיד את הרופאים בדילמה קשה, כיוון שחיי האם דורשים לידה מוקדמת וחיי העובר דורשים שמירה על ההריון עד כמה שאפשר. אולם זהו אחד הנושאים שבו הרבנים, הקאדים והכמרים הם בדעה אחת: חיי האם קודמים; ואכן במקרים של רעלת הריון מקובל למנוע את הידרדרות המצב על ידי לידה מידית, כאשר למעלה מ-50% מהלידות מתבצעות בניתוח קיסרי, כדי למנוע מצוקה עוברית ולהחיש את התהליך.

אצל מרבית הנשים סימני המחלה נעלמים לאחר הלידה, אולם לעתים, כמו במקרה של חנה רובינא, ההחלמה היא איטית ביותר וחולפים שבועות רבים עד שגוף האישה חוזר לאיתנו. במחקר שנערך בנורווגיה ועקב אחרי 626,272 נשים, התגלה כי לרעלת הריון יש השפעה ארוכת טווח על בריאות כל הנשים שלקו בה במהלך ההריון וכי הן חשופות לסיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם, במיוחד אצל נשים שהרעלת שלהן התפרצה בשבועות מוקדמים 26-34 להריון. גם תוחלת החיים הממוצעת מתקצרת עקב רעלת הריון.

לא רק האמהות סובלות לזמן רב מנזקי המחלה גם הילודים שמצליחים לשרוד סובלים. במחקרים רבים שנערכו בארץ ובעולם נמצא, כי ילדים שנולדו לנשים שסבלו מרעלת הריון נמצאים בסכנה מוגברת להשמנת יתר, להתפתחות סכרת מבוגרים בגיל הנעורים ומחלות לב וכל דם בגיל צעיר.

אבחון ומודעות

את רעלת ההריון ניתן לאבחן מוקדם באמצעות בדיקה חדשה אשר פותחה לאחרונה בישראל. מפתחי הבדיקה הצליחו לבודד חלבון ייחודי לשליה, שאינו נמצא אצל נשים שאינן בהריון או אצל גברים. החלבון מגיע מהשליה אל דם האם ובאמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן לקבוע את רמת החלבון בדם אצל נשים בשליש הראשון להריון. רמה נמוכה מהנורמאלי של רמת החלבון מצביעה על סכנה להתפתחות המחלה. בדיקת הדם הפשוטה המוצעת היום בארץ מאפשרת לזהות את הנשים בסיכון, להציע להן השגחה רפואית יותר הדוקה ולבחון את השימוש בטיפול תרופתי במינון נמוך, כדי למנוע את סימני המחלה. באמצעות הבדיקה הנקראת PP13 ניתן לזהות כ-85% מהמקרים.

כיום הבעיה העיקרית היא חוסר מודעות מצד הנשים לסיכוני יתר לחץ דם בהריון. התפתחות רעלת ההריון מתרחשת לעתים קרובות ללא סימנים מוקדמים. לעיתים האישה חשה כי יש לה כאבים מתחת לסרעפת, הראיה נעשית מעט מעורפלת, יש עצירה במתן שתן, והצטברות נוזלים בגפיים ובפנים; אלה לא סימנים ברורים כל כך והנשים מגיעות לחדר המיון של מחלקת היולדות לא פעם במאוחר, או לאחר שהן חשות שמשהו לא בסדר מבלי לדעת מה בדיוק קרה. לעתים הן מגיעות מאוחר מדי כשהן בסכנת חיים והעובר כבר חסר דופק עקב הפרעה בהספקת החמצן. אצל חלק ניכר מהנשים בהריון הסכנה לרעלת הריון נובעת מחוסר תשומת לב להרגלי תזונה והרגלי חיים.

ד"ר חמוטל מאירי היא ד"ר לנוירוביולוגיה, המתמחה בביוטכנולוגיה ובפיתוחים מדעיים על בסיס שליה, ומנכ"ל חברת דיאגנוסטיק טכנולוג'יס העוסקת במציאת שיטות לאבחון מוקדם של מחלות ושיטות טיפול למניעת התפתחותן.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום