פסח בטוח מהרעלות

(0)
לדרג

פסח בפתח והניקיונות בעיצומם. כיצד נשמור על ילדינו מפני חשיפה לחומרי ניקיון והרעלות? 9 טיפים ועצות שימושיות להתמודדות עם סכנות החג

מאת: מערכת zap doctors

חג הפסח מתקרב ועמו מבצעי הניקיונות המסורתיים. מחקרים מצביעים על עלייה בשיעור מקרי ההרעלה כתוצאה מחשיפה של ילדים לחומרי ניקוי בשבועיים שלפני החג, לעומת שאר ימות השנה. החשיפה המוגברת לכימיקלים מסוכנים בעת זו ,נגרמת לרוב מחומרי ניקוי והדברה ביתיים כמו אקונומיקה, חומצות, דטרגנטים, מסירי אבנית, קוטלי חרקים, חומרי ותזקיקי נפט.

בכדי לצמצם פגיעות ילדים חובה להעלות את המודעות בקרב הציבור הרחב לנושא, להשגיח על הילדים ביתר תשומת לב ולהקפיד על אכסון החומרים המסוכנים במכלים אטומים הניצבים הרחק מהישג ידם של ילדים.

פרופסור אנטוני לודר, מנהל המרכז לבריאות הילד במרכז הרפואי זיו בצפת, קורא להישמר ולשמור על שלומם של הילדים בעת ההכנות לפסח:" פגיעות רבות מתבטאות בצריבה בעיניים ובעור, בקוצר נשימה או בכווייה פנימית כתוצאה משתיית החומרים המסוכנים", אומר פרופ' לודר, ומסביר כיצד להימנע מפגיעת ילדים בתקופת הניקיונות ומה לעשות במידה והתרחשה תאונה ביתית מסוג זה:

חובה למקם חומרי ניקוי, צבעים, חומרי הדברה, מסירי צבע ותרופות הרחק מהישג ידם של ילדים, בארונות נעולים או בחללי אכסון גבוהים. יש לשמור על החומר בכלי אחסון המקורי ולא להעבירו לבקבוקי שתייה וכד'.

מיד עם תום השימוש בחומרים בעלי פוטנציאל גבוה לגרום נזק, יש לסוגרם הרמטית ולהחזירם למקומם.

לא לערבב חומרי ניקוי חזקים, כמו אקונומיקה וחומצה ,לכדי תערובות המשחררות לאוויר גזים רעילים שעלולים לפגוע בדרכי הנשימה.

מומלץ לרכוש רק חומרים עם אריזות בטיחות, המתוכננות נגד פתיחתן האקראית על ידי ילדים ופעוטות סקרנים (מכסה בטיחות).

לא לאכסן חומרים מזיקים בסמוך למוצרי מזון ומשקאות וכן להימנע משפיכת החומרים לכוסות או בקבוקים שאינם האריזה המקורית ועלולים להטעות את הרעבים והצמאים.

להקפיד לפנות מהבית בצורה מוגנת ובטוחה תרופות שפג תוקפן, צבעים, מדללי צבע, חומרי ניקוי והדברה.

מומלץ לאוורר את החדרים בזמן הניקיונות וצביעת קירות הבית, כדי למנוע שאיפת רעלים מחומרי הניקוי.

במקרה של בליעת חומר רעיל, יש לפנות מיידית לחדר מיון ולהעביר את הנפגע. יש להביא את החומר, כך שהצוות הרפואי יוכל לאבחן ביתר קלות את אופן הטיפול. אין לתת בבית תרופות כלשהן או חומר "נוגד", לא להשקות בחלב ולא במיץ לימון ולא לגרום להקאה (מחשש לגרימת נזק נוסף או שאיפת חומר לריאות), אלא להגיע בדחיפות לחדר המיון. בכל פגיעה כזו יש לשים לב לדרכי האוויר ולקצב הנשימה. במידה והחומר פוגע ישירות בגרון, תתפתח במהרה תגובה דלקתית והגרון יתנפח מאוד ואף עלול להיחסם כליל. אם החומר בא במגע עם העור או העיניים, שטפו מיד את האזור הפגוע במים זורמים במשך כמה דקות. פגיעה בעיניים תתבטא באדמומיות, גרד, כאב, או תופעות אלרגיות אחרות. במצבים קשים יותר תתכן פגיעה בקרנית מה שעלול לגרום נזק לראייה.

במקרה של כוויות רצוי להוריד את חלקי הלבוש המכסים את האזור הפגוע, אך אם הבגד נדבק לכווייה לא להסירו, כי אם לטבול את המקום במים קרים עם הבגדים. במקרה של פגיעות בידיים, בזרועות או ברגליים, להשרות אותם במים קרים למשך עשר דקות לפחות, כדי להוריד את טמפרטורת העור. אם הכווייה היא באזור הראש או הגוף (לא בגפיים), יש להניח מטלית רטובה על אזור הכווייה. אין להניח קרח על כוויות. ניתן להיעזר בתכשירי אלוורה להקלת הצריבה ולקירור המקום. כדאי לחבוש את הכווייה בבד נקי, חלק ולא צמרי, כמו תחבושת סטרילית או סדין מיטה נקי. ניתן להיעזר בתכשיר לשיכוך כאבים. ובכל מקרה, חשוב לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לחדר המיון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום