ויטמינים וסרטן, בין בריאות למחלה

(0)
לדרג

בין ויטמינים לסרטן צוואר הרחם, האם תוספת של ויטמינים נוגדי חמצון למזון תסייע במניעתו? מוקדם לדעת אבל לא מוקדם לקוות

מאת: ממצאי מחקר שהוצגו השבוע בכנס גינקולוגים מצביעים על קשר בין שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם לבין רמתם בדם של נוגדי חמצון כמו ויטמין E וקואנזים Q10

מחקר חדש, שממצאיו הוצגו היום בכנס השנתי של איגוד הגינקולוגים והמיילדים האמריקני, הראה כי נשים עם נגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם סובלות מרמה נמוכה בדם של נוגדי החמצון ויטמין E וקואנזים Q10. יתכן, מציעים החוקרים, כי הוספת תוספי מזון אלו לתזונה עשויה להגן בפני סרטן צוואר הרחם.

ד"ר מגדי מיכאיל, מעורכי המחקר, אמר כי "הוכחנו בעצם שני דברים נפרדים, האחד הוא כי לנשים עם רמות נמוכות בדם של נוגדי החמצון יש גם רמות נמוכות של החומרים בתאי צוואר הרחם שלהן. ודבר שני, שנשים אלו נמצאות בסיכון גבוה יחסית לפתח שינויים טרום סרטניים המכונים CIN (Cervical Intraepithelial Neoplasia), שינויים שהם מצב מקדים לסרטן צוואר הרחם".

נוגדי חמצון הם חומרים שעוזרים בנטרול השפעתם של הרדיקלים החופשיים. הרדיקלים החופשיים הם מולקולות הגורמות לתהליך חמצוני שבסופו של דבר פוגע בתאים. ההשערה הרווחת היא שנזק לתאים מהווה מצב מקדים להתפתחות סרטן.
למצב הטרום סרטני של צוואר הרחם (CIN) קשורים גורמי סיכון כמו עישון ושימוש בגלולות למניעת הריון אך גורם הסיכון המשמעותי ביותר הוא זיהום בוירוס הפאפילומה (HPV) המועבר במגע מיני. מסיבה זאת, יש המתייחסים לסרטן צוואר הרחם כמחלה המועברת במגע מיני. ד"ר מיכאיל הסביר את ממצאי מחקרו בכך שיתכן כי תוספי מזון מסוימים מגנים בפני הזיהום בוירוס.

במסגרת המחקר נבדקו 102 נשים: 55 עם אבחנה ידועה של CIN, עשרים עם אבחנה של סרטן צוואר הרחם ועשרים ושבע ללא כל נגעים בצוואר הרחם. במסגרת המחקר נלקחו דגימות דם מכל הנשים לבדיקת רמות של ויטמין E וקואנזים Q10. לאחר מכן נבדקה רמת נוגדי חמצון אלו בתאי צוואר הרחם של הנשים.
מניתוח התוצאות עלה כי לנשים עם CIN או סרטן צוואר הרחם היו רמות נמוכות יותר משמעותית בדם ובתאים של שני החומרים, זאת לעומת נשים בריאות מקבוצת הביקורת.

מחקרים שנערכו בעבר כבר הצביעו על קשר בין שינויים טרום סרטניים לבין רמה נמוכה של נוגדי חמצון כמו ויטמין C, ויטמין E ובטא קרוטן. ד"ר מיכאיל סיכם את ממצאי מחקרו באומרו כי "הצעד הבא הוא לבדוק האם עלייה בכמות נוגדי החמצון בתזונה יכולה לעצור את התהליך הסרטני או, וזה מה שיותר סביר, לסייע במניעת הפיכת שינויים טרום סרטניים לסרטן או אף למנוע משינויים אלו מלהופיע".

בכנס בו הוצגו ממצאי המחקר הושמעה ביקורת על מסקנותיו בכך שקבוצת הביקורת הייתה קטנה מדי ולא ברור האם התוצאות מובהקות מבחינה סטטיסטית. בכל מקרה מדובר במחקר ראשון מסוגו ולפני הסקת מסקנות מרחיקות לכת יש להמתין לתוצאות מחקרים נוספים בנושא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום