מחקר: מנתחים ותיקים לא בהכרח טובים יותר מהצעירים

(0)
לדרג

מחקר אמריקני שבדק את ביצועיהם של מנתחים, מצא כי שיעורי התמותה של חולים היו גבוהים יותר דווקא אצל המנתחים הותיקים, הנמצאים במקצוע למעלה מ-20 שנה. החוקרים מניחים כי הצעירים מעודכנים יותר בטכניקות ניתוח חדשניות, וזו הסיבה שהם מאבדים פחות חולים. מי ינתח את המנתחים

מאת: מחקר אמריקני שבדק את ביצועיהם של מנתחים, מצא כי שיעורי התמותה של חולים היו גבוהים יותר דווקא אצל המנתחים הותיקים, הנמצאים במקצוע למעלה מ-20 שנה. החוקרים מניחים כי הצעירים מעודכנים יותר בטכניקות ניתוח חדשניות, וזו הסיבה שהם מאבדים פחות חולים. מי ינתח את המנתחים

מחקר שבוצע בארה"ב, בדק את שיעורי התמותה של חולים שעברו ניתוח נפוץ של מניעת שבץ, אצל מנתחים בעלי ניסיון של יותר מ-20 שנה. החוקרים מצאו כי המנתחים הוותיקים סבלו משיעורי תמותה גבוהים יותר של החולים שלהם, מאשר מנתחים צעירים ובעלי פחות ניסיון. הממצאים, כך טוענים החוקרים, נכונים ככל הנראה גם לשאר הניתוחים המבוצעים על ידי מנתחים.

יחד עם זאת, מצא המחקר כי לניסיון המצטבר יש חשיבות רבה מאוד. חולים של מנתחים שביצעו את הניתוח למניעת השבץ בקצב של ניתוח אחד לשנה או פחות, היו חשופים פי שלוש למוות של החולים שלהם מאשר חולים שנותחו על ידי מנתח שביצע ניתוחים רבים יותר. הניתוח, הנקרא "carotid endarterectomy", נועד למנוע שבץ מוחי והוא מבוצע בעורק הראש.

אולם החוקרים, בראשותו של ליאם אוניל מאוניברסיטת קורנל בניו יורק, מצאו כי למנתחים נותיקים המבצעים את הניתוח למניעת שבץ יש את התוצאות הגרועות ביותר מבחינת מוות חולים. את הממצאים מפרסמים החוקרים בגיליון האחרון של תורת העצבים (נוירולוגיה).

החוקרים מניחים כי אולי המנתחים הותיקים אינם מתעדכנים בשיפורים ובטכניקות ניתוח חדשות וזו הסיבה לתוצאות הגרועות מבחינת שיעורי התמותה של החולים.

"מצאנו שאצל המנתחים הותיקים, אלה המבצעים את הניתוח למעלה מ-20 שנה, היו שיעורי התמותה אצל חולים שנותחו על ידם בערך אחד ל-100", אמר אוניל בהודעה לעיתונות.

החוקרים בדקו קרוב ל-13,000 ניתוחים, שבוצעו על ידי 532 מנתחים, על פני תקופה של שנתיים בבתי חולים בפנסילבניה. הם מצאו כי לנוירוכירורגים, מנתחי עצבים, יש את הסיכוי הגבוה ביותר לאבד חולה לאחר ניתוח אולם אם הם מבצעים את הניתוח לפחות שלוש פעמים במהלך שנתיים, הסיכון חוזר להיות הסיכון הרגיל לאבד חולה.

"למרות זאת, מצאנו שהגורם של הזמן, כלומר כמה המנתח ותיק, הוא חשוב יותר מאשר כמות הניתוחים שכבר ביצע, אם ברצוננו להעריך תוצאת הניתוח", כתבו החוקרים במחקר.

אחד החוקרים, ד"ר ארתור הרץ מאוניברסיטת איווה, אומר כי מחקר אחר בו השתתף גילה תוצאות דומות במנתחים שביצעו ניתוחי מעקפים בלב.

"התוצאות שלנו ושל המחקר של ד"ר הרץ בהחלט מעלות שאלות מעניינות לגבי הסף הנכון של כמות ניתוחים שצריך לבצע מנתח, כמו גם מאפיינים אחרים שייבדקו במחקרים עתידיים", אומר אוניל.

הסיבה למחקרים העתידיים היא למצוא מדוע בתי חולים ומרפאות המבצעות מספר ניתוחים גדול מסוג מסוים, נהנים משיעורי הצלחה גבוהים יותר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום