ילד אסור, ילד מותר

(0)
לדרג

מחקר חדש שנעשה על עכברים: מתח נפשי בילדות תורם לסיכון של התמכרות לסמים, על עכברים ובני אדם

מאת: מתח נפשי, בשלבים המוקדמים של החיים, עלולים להעלות את רמת הסיכון של שימוש בסמים בגיל מאוחר יותר, כך עולה ממחקר חדש שבוצע על עכברים. עכברי מעבדה שסבלו ממתח, אחרי שבודדו מאימותיהם ומה-"משפחה", הראו נטייה גדולה יותר להתמכרות לקוקאין - מה שמרמז על כך שאולי בני אדם שסבלו בילדותם ממתח נפשי חשופים יותר...

במחקר אמריקני שנערך על עכברים, עקבו החוקרים אחרי שמונה גורי עכברים שהופרדו מאימותיהם ומאחיהם, וזאת למשך שעה אחת ביום במשך השבוע הראשון לחייהם. שלושה חודשים מאוחר יותר, החלו החוקרים לתת לעכברים גישה למנות גדלות והולכות של סם מסוג קוקאין.

החוקרים השוו בין התנהגות העכברים ה-"מבודדים", לבין שישה גורי עכברים שלא בודדו מאימותיהם בשבוע הראשון לחייהם.

מתוצאות המחקר, שפורסמו בגיליון חודש אוקטובר של "מחקר המוח, עולה כי שתי קבוצות העכברים התמכרו לקוקאין. "יחד עם זאת, התברר כי העכברים שסבלו מבידוד בינקותם, התמכרו בקצב מהיר הרבה יותר לסם", כותבת תרזה קוסטן מאוניברסיטת ייל מניו הייבן במחקרה.

"הנתונים שנאספו במחקר מצביעים על כך שמתח מעלה את רמות הפגיעות להתמכרות לקוקאין", כותבים החוקרים, "יתרה מזאת, התוצאות עולות בקנה אחד עם מחקרים שהראו כי מתח בשלבים המוקדמים של החיים, נפוץ בקרב מכורים לסמים".

"בהנחה כי 1.8 מיליון אמריקנים משתמשים בקוקאין, תוצאות המחקר יעזרו לכוון את החוקרים לקראת האפשרות להתערבות טיפולית בילדים שסבלו ממתח בילדותם המוקדמת", מסכמים החוקרים, "כך ניתן יהיה להוריד את רמת הסיכון של ילדים להתמכר לסמים בשלב מאוחר יותר כמבוגרים".

מקור:
Brain Research 2000;875:20-31

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום