הסרה בטוחה של פיגמנטציה לסוגיה

(17)
לדרג
תוכן מקודם

מתמכרים לקרני השמש ומשתזפים? העור זוכר הכל - וקיים חשש שתסבלו מכתמי פיגמנטציה. מדוע חשוב להסירם אצל רופא עור ולוודא שלא מדובר בסתם כתמי שמש?

שירותי אסתטיקה רפואית ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2306960 (מספר מקשר)

פיגמנטציה (כתמים בעור) היא אחת הסיבות השכיחות ביותר - לפנייה לרופאי עור. פיגמנטציה עשויה להיגרם על רקע מגוון רחב של גורמים, הכוללים בין היתר: שינויים הורמונליים, חשיפה בלתי מבוקרת לשמש (ללא אמצעי הגנה מתאימים), אקנה, דלקות בעור וכו'.

הכתמים הבלתי מחמיאים מהווים בעיה אסתטית, העלולה לפגוע באופן ניכר במראה החיצוני ובדימוי העצמי; במקרים מסוימים, חוסר האחידות בגוון העור אף מהווה ביטוי למחלה מסוכנת - המחייבת טיפול רפואי.
כתמי השמש הם עדות ליכולת הזיכרון של העור. צילום: שאטרסטוק

כתמי השמש הם עדות ליכולת הזיכרון של העור. צילום: שאטרסטוק

מדוע כה חשוב לטפל בבעיות פיגמנטציה אצל מומחה לרפואת עור?

ברוב המקרים בישראל, היפר פיגמנטציה - או היפו פיגמנטציה - היא תוצאה של חשיפה מצטברת לקרינת השמש, במשך שנים. כתמי השמש הם עדות ליכולת הזיכרון של העור. כך, העור שלנו מסוגל "לזכור" את כל אותן פעמים, שבהן נחשפנו לשמש במרוצת הזמן. זוהי הסיבה אשר בעקבותיה כתמי השמש נוטים להופיע באזורים חשופים (כך, באופן מיוחד: אזור מפתח החזה, המצח, הלחיים וגב היד).

רבים מקרב הסובלים מבעיות פיגמנטציה, בוחרים לפנות בראש ובראשונה לקוסמטיקאית. על פניו, נראה כי יש בכך מן ההיגיון. זאת, מכיוון שבעיות פיגמנטציה (בעיקרן) הן בעיות עור אסתטיות. הבעיה היא כי לצד נזקים הבאים לידי ביטוי בהרחבה של כלי דם או חוסר אחידות בגוון העור, החשיפה לקרינת השמש עלולה להוביל גם להתפתחות של גידולים ממאירים.

האם קיים חשש לבלבול בין סתם כתמי שמש לנגעים טרום סרטנים או ממאירים?

אכן, במקרים לא מעטים הנגעים הטרום סרטניים או גידולים ממאירים נראים (במבט ראשון, לעין בלתי מקצועית) כמו כתמי שמש, לכל דבר ועניין. אי לכך, כאשר מופיעים כתמים בעור, ההמלצה היא לפנות ישירות למומחה לרפואת עור, המבצע טיפולים אסתטיים.

כך, ניתן יהיה לאבחן נכון את סוג הפיגמנטציה ולמנוע אבחון שגוי שעשוי להיות חלילה תחילתה של מלנומה, בהתאם לסוג הפיגמנטציה, גיל ומין המטופל וגוון העור, ניתן להמליץ על הטיפול המתאים ביותר.

כיצד ניתן למנוע בעיות פיגמנטציה שמקורן בחשיפה לשמש?

כתמי השמש המופיעים בעור לאורך החיים הם ביטוי להצטברות נקודתית של מלנין: פיגמנט בעל צבע חום-שחור, המופרש מתאים הנקראים מלנוציטים, הנמצאים באפידרמיס. ככל שניחשף יותר לשמש, כך המלנוציטים יפרישו יותר מלנין. למעשה, זהו תהליך השיזוף.

בעיות פיגמנטציה, המופיעות כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש - עלולות להופיע כבר בעשור השלישי לחיים, מתוך תלות ברמת החשיפה לאורך השנים. אי לכך, חשוב מאוד להקפיד, החל מגיל מוקדם ככל הניתן, על מריחת קרם בעל מקדם הגנה מתאים - ולהימנע במידת האפשר מחשיפה לשמש בשעות מסוכנות (16:00-10:00).

מעבר לכל אלה, חשוב שלא להתמהמה עם הטיפול בכתמי השמש, לבצע בדיקת שומות תקופתית על ידי רופא עור.

איזה טיפולים מוצעים לסובלים מבעיות פיגמנטציה?

ישנם טיפולים רבים המוצעים לסובלים מבעיות פיגמנטציה בעור. לכן, חשוב לדעת לבחור את הטיפול הרלוונטי ביותר. כל מקרה - לגופו. זוהי סיבה נוספת, בגינה מומלץ לבצע טיפולי עור אצל מומחים לרפואת עור, המסוגלים להתאים באופן אישי את הטיפול - למטופל.

נמנה להלן את הטיפולים העיקריים המוצעים כיום:

פילינג רפואי: טיפולי פילינג רפואיים הם טיפולים המבוצעים על ידי מומחים לרפואת עור. בטיפולים אלה, עושים שימוש בחומצות בריכוז גבוה. הטיפולים מתאימים עבור מטופלים הסובלים מכתמים "עקשניים". כתמים אלה דורשים קילוף בינוני או עמוק - ולא יגיבו לטיפולים שמרניים יותר. כיום, פילינג בינוני הוא הטיפול השכיח ביותר. פילינג בינוני מסוגל להסיר כתמי שמש ביעילות גבוהה מאוד; בנוסף, הטיפול מסוגל להסיר נגעים טרום-סרטניים. הפילינג משפיע על שכבת העור השנייה. לאחר הטיפול, משך ההחלמה נע בין שבוע לבין עשרה ימים. בתום התהליך, העור של המטופל נראה חיוני ובריא יותר.

תכשירי הבהרה: תכשירים המתערבים בתהליכי הייצור של המלנין. התכשיר הפופולרי ביותר הנמצא כיום בשימוש הוא קרם רפואי הנקרא "פורמולת קליגמן" (או: "תרכובת קליגמן"). מדובר במרקחת המכילה מספר חומרים פעילים. בין יתר החומרים: הידרוקינון - המבהיר את הכתמים, על ידי הרס ישיר של מלנין; טרטינואין - הממריץ קילוף של תאי עור מתים; הידרוקורטיזון - המונע תגובה דלקתית בעור; חומצה אזלאית - המעודדת התחדשות של תאי העור ומסייעת להרגעת העור ועוד. במקרים רבים, התכשיר ניתן לפני ואחרי טיפולי פילינג וטיפולי לייזר. זאת, מכיוון שהתכשיר מאפשר להכין את העור לטיפולים -ומונע תגובה של היפר-פיגמנטציה. התכשיר ניתן במשך תקופה בת שלושה חודשים לכל היותר, השימוש בו נעשה במריחה על העור - ועשוי להגביר את הרגישות לקרינת השמש. אי לכך, מומלץ למרוח את התכשיר בלילה בלבד ולהקפיד על שימוש קבוע במסנני קרינה.

טיפולי לייזר: טיפולי הלייזר הקוסמטיים מבוססים על קרני אור, החודרות את שכבת העור העליונה - ומפרקות את הצטברות הפיגמנטים. לאחר שהפיגמנטים מפורקים, החלקיקים שלהם מפונים באופן טבעי על ידי הגוף. הטיפול גם מאיץ את התחדשות העור, על ידי חימום של שכבות העור העמוקות. הטיפולים המבוצעים באמצעות מכשירי לייזר רפואיים אינם כואבים; במהלך הטיפול, המטופל איננו סובל מאי נוחות; משך ההחלמה - מינימלי. לרוב, תכלול תכנית הטיפולים שלושה טיפולים בסך הכל, שיבוצעו בהפרש של חודש, האחד מהשני. לאחר מכן, המטופל יידרש להגיע ל"טיפול תחזוקה" נוסף, אחת לחצי שנה, לצורך שימור האפקט. טיפולי הלייזר מאפשרים להעלים גם נמשים ואפילו להעלים קופרוז (נימי דם מורחבים, באזור הפנים) - ולא רק כתמי פיגמנטציה.


ככל שניחשף יותר לשמש, כך המלנוציטים יפרישו יותר מלנין. צילום: שאטרסטוק

ככל שניחשף יותר לשמש, כך המלנוציטים יפרישו יותר מלנין. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל במלזמה, המכונה גם "מסיכת הריון"?

בקרב נשים, קיימת בעיית עור הנקראת "מלזמה": כתמים חומים בעלי צורה בלתי סדירה, המופיעים באזור הסנטר, השפה העליונה, האף, הלחיים והמצח. מלזמה מופיעה כתוצאה משילוב בין גורמים הורמונליים לבין חשיפה לשמש - ושכיחה יותר בקרב בעלות עור כהה. הורמון האסטרוגן משפיע על הפעילות של המלנוציטים - ולכן התופעה מופיעה בעקבות שינויים הורמונליים. למשל: תקופת ההריון (מסכת הריון), בזמן טיפולי פוריות, בזמן נטילת גלולות למניעת הריון ועוד.

באופן עקרוני, לא ניתן להעלים מלזמה באופן מלא, אך בהחלט ניתן לשפר את מראה העור ולהשיג עור בעל גוון יותר אחיד. במקרים הקלים ביותר, ניתן יהיה לטפל באמצעות "פורמולת קליגמן" או חומרי הבהרה איכותיים אחרים. לעומת זאת, במקרים שבהם המלנין זולג לשכבת הדרמיס של העור, הטיפול יהיה אגרסיבי יותר - ויהיה צורך לעשות שימוש במכשיר לייזר רפואי או פילינג רפואי בינוני או עמוק.

לסיכום: בארצנו שטופת השמש, בעיות פיגמנטציה לסוגיהן הן בעיות שכיחות. כדי למנוע בעיות פיגמנטציה מומלץ לפני הכל לשמור על כללי זהירות בשמש, מגיל מוקדם ככל הניתן, לבצע בדיקה תקופתית אצל רופא עור לקבלת אבחון מתאים לסוג הפיגמנטציה.

ד"ר מיכל מידן היא מומחית לרפואת עור, בעלת מרפאה לטיפולים אסתטיים.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב Zap Doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום