הסרת קעקוע בלייזר: מדריך

(0)
לדרג

החלטתם להסיר קעקוע? בעבר הסירו קעקועים באמצעים כואבים ובלתי יעילים. כיום, תודות לטכנולוגיית לייזר חדישה, ניתן להסיר קעקועים באופן יעיל

מאת: אביגדור גרינשפן

לאורך השנים נחשבו קעקועים לחותם קבוע שלא ניתן או קשה מאוד להסירו. וכיום אפשר להסיר קעקועים ולעיתים אף בקלות יחסית. עדיין יש לחשוב היטב לפני שבוחרים לעשות קעקוע. משום שצריך להביא בחשבון שהסרתו הינה תהליך. ואם תרצו להסירו, כדאי לעשות זאת בדרך הנכונה.

בעבר הסירו כתובות קעקוע באמצעים כואבים ובלתי יעילים: צריבת העור, חיתוך העור וקילוף מבוקר. כיום, תודות לטכנולוגיית לייזר חדישה המיועדת להסרת קעקועים וטכניקות הסרה מתקדמות, ניתן להסיר קעקועים באופן יעיל, מהיר יחסית, ופחות כואב מאשר בעבר.

ברוב המקרים (95%) ניתן להעלים את הקעקוע. אולם לעתים נדירות, בכ-5 אחוזים מהמקרים, אין הדבר מתאפשר, למשל כאשר הפיגמנט של הצבע ששימש לקעקוע אינו מגיב בצורה טובה לבדיקת ההתאמה.

לכן, חשוב לבדוק היטב האם הקעקוע והגוף מגיבים כרצוי לפעולת הלייזר. (לידע כללי, מכשיר הלייזר להסרה לא פולט קרינה! אלא קרן אור, הלייזר מייצר ומאיץ את חלקיקי האור (הפוטונים) וכך מתקבלת קרן מרוכזת ומדויקת) .

יש להדגיש כי כל התהליך מלווה בפיקוח רפואי של רופא, שבין השאר, שולל אי-התאמה על רקע רפואי ומפקח רפואית על כל התהליך.

פרטים לגבי הקעקוע. צילום: שאטרסטוק

תהליך ההסרה מורכב מארבעה שלבים:

1. תשאול ובדיקה: בשלב זה מתבצע בירור לגבי מצבו הבריאותי של המטופל ואורח חייו. התשאול מתבצע ע"י רופא ומטפל מוסמך בלייזר. נשאלים פרטים לגבי הקעקוע: מי ביצע אותו, מתי והיכן. כמו כן ובמסגרת הבדיקה קובעים הרופא והמטפל בלייזר אם יש או אין כל מניעה רפואית להתחלת הטיפול.

2. בדיקת התאמה: בשלב זה בודקים את התאמת המטופל לטיפול. נעשים טסטים בעזרת כמה פולסים מקרן הלייזר באזור קטן ומבוקר של הקעקוע כדי לקבל אומדן לגבי תגובתו לפעולה ולשם הסקת מסקנות בנוגע להליך הצפוי. הטסטים מסייעים לקבוע, מבעוד מועד, האם הקעקוע ניתן להסרה בלייזר, עד כמה ממנו ניתן להסיר ולאיזה תוצאות אסתטיות לצפות מהתהליך.

ברוב המקרים הקעקועים יוסרו לחלוטין (כ-95% בממוצע) וישנם מקרים שניתן או רצוי יהיה רק לטשטשם.

בנוסף למקרים של הסרת קעקוע,ישנם מקרים בהם המטופל מעוניין רק בשינוי של קעקוע קיים או בקעקוע חדש ע"ג קעקוע ישן. תהליכים אלו נקראים " עריכה" של קעקוע. הכוונה להסרה חלקית או טשטוש (לפי הצורך), כהכנה לכיסוי בקעקוע חדש. כמו כן, נערך עם המטופל תיאום ציפיות לגבי כמות המפגשים הצפויה וקצב ההתקדמות בין טיפול לטיפול .

3. התאמת הטיפול: בשלב זה מוגדרת התוכנית הטיפולית וניתנים הסברים מפורטים למטופל לגבי התהליך עצמו ושיתוף הפעולה הנדרש ממנו.

4. מהלך הטיפול: הטיפול עצמו מהיר מאוד (בד''כ בין שניות לכמה דקות) ומבוצע באמצעות מכשיר לייזר ייעודי ואינו פולשני. הלייזר פולט פולסים מהירים של קרן לייזר החודרת אל השכבה השנייה של העור שם מצוי פיגמנט (צבע) הקעקוע שמגיב ומתחיל להתפרק. תוצרי הפירוק מפונים ע''י המערכת החיסונית המרחיקה אותם בתהליך טבעי אל מחוץ לגוף (הסיבה לתוצאה האסתטית של תהליך ההסרה). תהליך פינוי הצבע על ידי המערכת החיסונית אורך כ-8 עד 12 שבועות. אם לא הוסר כל הקעקוע, מבצעים טיפול נוסף וכך עד שהטיפול ממצה את עצמו ומתקבלות תוצאות מיטביות.

מספר המפגשים משתנה ממטופל למטופל ועומד בממוצע על 3 עד 8 לקעקוע שחור אפור, לקעקועי כיסוי וצבעוניים יידרשו טיפולים נוספים. משך ההמתנה המינימאלי בין מפגש למפגש הוא כשמונה שבועות ומעלה בהתאם לתגובת הקעקוע, לגווני הצבע והחומר ממנו עשוי הקעקוע יש השפעה רבה על התהליך.
הלייזר פולט פולסים מהירים של קרן לייזר החודרת אל העור. צילום: באדיבות אביגדור - הסרת קעקועים

הלייזר פולט פולסים מהירים של קרן לייזר החודרת אל העור. צילום: באדיבות אביגדור - הסרת קעקועים

מהם הגורמים המשפיעים על מאפייני הטיפול?

ישנם גורמים רבים שמשפיעים על התהליך הטיפולי כגון:

סוג הקעקוע: חלק מהקעקועים קלים יותר להסרה בלייזר ולגווניי הצבע והחומר ממנו הוא עשוי יש השפעה רבה על התהליך (רוב הצבעים הכהים קלים יותר להסרה). כמו כן משפיעים גיל הקעקוע (קעקוע ישן לרוב קל יותר להסרה) ומידת עומקו (ככל שהקעקוע שטחי יותר כך קל יותר להסירו).

מיקום הקעקוע: ישנם אזורים עדיפים להסרת קעקוע, אזורים שבקרבת מרכז הגוף מפנים את הצבע מהר יותר משום שהם עמוסים כלי דם וקשרי לימפה המקלים על תהליך פינוי הפיגמנט מהגוף ומקצרים אותו.

גיל המטופל: לרוב, אצל מבוגרים פינוי הצבע איטי (זה טבעי) ההפסקה בין טיפול לטיפול מתארכת מעט כדי לאפשר לגוף לפנות מקסימום צבע.

מכשיר הלייזר: לא כל מכשירי הלייזר יכולים להסיר קעקוע לכן חשוב להעמיק ולבדוק היטב לגבי סוג הלייזר ויכולותיו (נדרש פולס לייזר המסוגל לייצר 4 אורכי גל לפחות ). להסרה מוצלחת נדרשים מכשירי לייזר ייעודיים ורק אלו מסוגלים להתמודד עם אתגרים שונים בהליך הסרת הקעקוע ולפעול בצורה ממוקדת ויעילה יותר. כך למשל יש טכנולוגיות היעילות יותר בהסרת קעקועים מעור כהה, תוך נטרול העובדה שהפיגמנט של העור מסתיר את פיגמנט הקעקוע ומונע הגעה של קרני הלייזר אליו. מכשיר חדשני מתאים יכול לנטרל הפרעה זו.

בריאות המטופל ואורח חייו: מאחר שהגוף הוא שעושה את מרבית העבודה בסילוק הפיגמנט, יש חשיבות רבה לאיתנות הפיסית, לבריאות הכללית ולחוזקה של המערכת החיסונית של המטופל. תהליך הסרת הקעקוע מתבצע בעיקר במהלך התקופות החולפות בין טיפול לייזר אחד למשנהו, וככל שהגוף חזק ובריא יותר כך התהליך יהיה קצר ויעיל יותר.

חשוב לעשות כל מה שיחזק את הגוף ואת המערכת החיסונית. כך, בין היתר, יש להימנע מעישון ומצריכת אלכוהול וכן מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת, שתייה מרובה של מים, שינה מספקת והימנעות ממתחים. כמו כן, חשוב להקפיד על ההנחיות לאחר כל טיפול, לרבות הימנעות מחשיפה לשמש (חשוב לכסות ולהסתיר את אזור הטיפול ), ביצוע עיסוי לאזור הקעקוע לאחר הטיפול ועוד.

כיום ורק כאשר התהליך מבוצע באופן מקצועי ומיומן, בטכנולוגית לייזר ייעודית ופיקוח רפואי צמוד אנו מגיעים לתוצאות אסתטיות מצוינות הבאות לידי ביטוי בהסרה של כ-95% מהקעקוע. תוצאות אשר גורמות לרמת שביעות רצון גבוהה בקרב המטופלים.

אביגדור גרינשפן הוא מטפל מוסמך בלייזר להסרת קעקועים ב"עתידים רפואה אסתטית".

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום