גלולות: אמונות מול עובדות

(2)
לדרג

יש בחורות שמפסיקות לקחת גלולות מכיוון שהן חושבות שצריך "לנקות" את הגוף. נתונים מענינים על גלולות - בואו לקרוא

מאת: דר' איתן פאר, מחלקת נשים, בי"ח רמב"ם מפריך את המיתוסים הבאים:
השמנה

הגלולות לא משנות את התאבון ולא גורמות לעליה במשקל. לעתים רחוקות, המרכיב האסטגרוגני שבגלולה יכול לגרום לאגירת נוזלים ונפיחות קלה, החולפת בזמן המחזור.

קשה להכנס להריון אחרי נטילת גלולות לזמן ממושך

לא מדויק. בחורה עם מחזור סדיר לפני שהחלה עם הגלולות תחזור לבייץ באופן סדיר תוך 3 חודשים מהפסקת הגלולות. בחורה עם מחזור לא סדיר לפני הגלולות (וכמובן דימום מאד סדיר תחת הגלולות) תחזור לאופי לא סדיר של מחזור לאחר הפסקת הגלולות ואז יהיה לה יותר בעיה לכוון יחסי מין ליום ביוץ בכדי להרות (עקב אי הסדירות הבסיסית).

חובה להפסיק לקחת גלולות אחת לכמה חודשים

לא נכון. נהפוך הוא, הגלולות מדכאות ביוץ וגורמות לדימום מחזורי מאד סדיר, שלא על רקע ביוץ. אין כל הגיון הורמונלי להפסיק גלולות, לגרום לחזרתו של תהליך הביוץ, רק בכדי לדכא אותו שוב כעבור חודש. בחורה שלא מעשנת יכולה להתמיד בגלולות שנים ארוכות.

יש גלולות שאיתן מותר לעשן

שלילי מוחלט. אין גלולות כאלו. הניקוטין הנספג בגוף (קרוב לודאי מעבר ל-5 סיגריות ביום) פועל על ההורמונים שנספגים מהגלולה ויוצר תרכובת חדשה (מטוקסי-אסטרון) הפוגעת וגורמת להצרות כלי דם באזורים שונים של הגוף. פגיעה זו יכולה לגרום לנזק מצטבר לאותו איבר ולסיבוכים מסכני חיים.

אפשר להזיז מועד מחזור ע'י גלולות

חיובי. ניתן לשנות מועד מחזור ע'י הוספה, ברצף, של גלולות מחפיסה חדשה לזו שנגמרה ובכך לדחות את מועד המחזור.

שיעור יתר

חלק מהגלולות נועדו לטפל בתופעת שיעור היתר. אולם לחלק מהגלולות מרכיב הורמונלי פרוגסטטיבי עם תכונות מעטות של הורמון זכרי. בחורות המגיבות ביתר רגישות למרכיב זה עלולות לפתח עם הזמן מעט יותר שיעור. במקרה זה ניתן להחליף גלולות למרכיב הורמונלי שונה והתופעה תחלוף.

אקנה

הגלולות בכללותן מאד יעילות לטיפול בתופעה זו. המרכיב האסטרוגני הוא החשוב במניעת הווצרות פצעי בגרות. יש גם גלולות שהמרכיב הפרוגסטטיבי מיועד לטפל באקנה שכבר קיימים.

דימום תוך כדי גלולות מעיד על חסר יעילות

לא נכון. דימום תוך כדי גלולות אופייני למצבים של שכיחת נטילת גלולה בזמן, וכן בשלושת החודשים הראשונים להתחלת גלולות בהם ישנה תקופת הסתגלות של רירית הרחם למינון ההורמונלי החדש. דימום הנמשך מעבר לשלושת החודשים הראשונים מתחלק ל-2 קבוצות- במחצית הראשונה של החפיסה- מעיד על רמת אסטרוגן נמוכה מדי, במחצית השניה של החפיסה מעיד על רמת פרוגסטרון נמוכה. שינוי סוג הגלולה יעשה בהתאם.

העדר דימום עם גמר חפיסה

מעיד על רמת פרוגסטרון יחסית גבוהה. אין להסיק מכך לגבי חוזק הגלולה או יעילותה. כל הגלולות מפחיתות את כמות הדימום החודשי, ולפעמים נרשמות גלולות להתוויה זו. המשך אותה גלולה, או החלפתה באחרת עם מינון הורמונלי שונה תפתור את הבעיה.

הגלולה מונעת כאבי מחזור

נכון. זו אחת ההתוויות למתן גלולות.

אין מיגבלת גיל ללקיחת גלולה

נכון. המינון הנמוך המקובל כיום מאפשר לנשים בתקופת גיל הפריון (עד גיל 50) להמשיך ולקחת גלולות.

הגלולה גורמת לסרטן

לא נכון. הגלולות מפחיתות משמעותית שכיחות סרטן שחלות, רחם ואפילו שד.

שיכחת גלולה

במחצית הראשונה של החפיסה- קחי אותה תוך 12 שעות. במחצית השניה של החפיסה קחי 2 גלולות ליום במשך יומיים (אחרת יהיה דימום ממושך).

הגלולות גורמות לדיכוי החשק המיני

10-7% מהנשים הלוקחות גלולות מתלוננות על תופעה זו. שינוי סוג הגלולה למינון הורמונלי אחר יכול להוות פתרון.

בואו לדבר על כך בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום