השתלת שיער? כדאי לקפוץ לטורקיה!

(46)
לדרג

טורקיה היא מעצמה עולמית בהשתלות שיער, תודות למומחים המיומנים שלה בשיטה מתקדמת להשתלת זקיקי שיער, אחדאחד. שיטה זו מאפשרת השתלת כמות גדולה של זקיקים, ללא חתכים וצלקות, ועל הדרך מרוויחים גם חופשה. צרכנות רפואית

מאת: רוני חתוכה

עד היום השתלת שיער היתה בגדר המוצא האחרון לטיפול בהתקרחות. גברים רבים הסובלים משיער דליל והתקרחות נמנעו מלבצע השתלת שיער, מהפחד שהמראה יהיה מלאכותי, או שההשתלה לא תצליח ולבסוף תישאר רק צלקת מכוערת באזור האחורי של הראש. מאותה הסיבה גם נשים שללו השתלת שיער כפתרון לשיער דליל.

השוק מציע מגוון רחב של מוצרים קוסמטיים ופתרונות שונים להסתרת שיער דליל החל מאבקות ותרסיסים, וכלה בקעקועים המדמים זקיקי שיער. קיימות גם תוספות שיער, שמשוות מראה טבעי לשיער, והמראה יכול להיות טבעי כל כך שלא יבחינו שמדובר בתוספת, אך אלה דורשות תחזוקה תקופתית מעיקה. וכמובן- קיימות פאות.

אנשים בעלי שיער דליל כבר מכירים כמעט את כל השיטות. האם באמת קיים פתרון אולטימטיבי?

למה אנחנו מתקרחים?

ברוב המקרים, התקרחות גברית נובעת מפעילות של הורמון בשם DHT הפוגע בחלקו העליון והקדמי של הראש. אותו הורמון, באופן מפתיע, דווקא מחזק את השיער באזור האחורי של הקרקפת ובשאר הגוף. כאשר אנשים מתקרחים, מסיבה הורמונלית באזור הפדחת, עדיין נשאר להם שיער רב ובריא, הממשיך לצמוח בצדי הראש ובעורף.

התקרחות נשית נובעת לרוב, מהשינויים ההורמונליים המלווים את האישה בגיל ההתבגרות, בהריונות, בלידות וגיל המעבר. בנוסף, בקרב נשים קיימים גורמים משפיעים נוספים כגון: חוסר איזון תזונתי (דיאטות למשל), לחץ נפשי, צריכת תרופות, ועוד סיבות פנימיות וסביבתיות.

גם אם הסיבות הן שונות וצורת ההתקרחות היא שונה, ברוב המקרים גם לנשים וגם לגברים האזור האחורי של הראש (מעל העורף) מאופיין בשיער חזק ובריא.

בשל כך, כל שיטות ההשתלה מבוססות על לקיחת זקיקי שיער מאותו איזור של שיער חזק שאנו קוראים לו "האזור התורם", והשתלתם באזורים שבהם השיער חלש, או שהפסיק לצמוח.

בכל השיטות, כ-95% מהשתלים נקלטים ומצמיחים שיער; והתוצאה נשארת - לכל החיים. לשערה יש גנטיקה משלה, לא חשוב היכן נשתיל אותה.

ההבדל העיקרי בין השיטות הוא בכמות השתלים שהן מאפשרות; וביכולת להשיג מראה טבעי וצפוף יותר.

הטכנולוגיות והשיטות להשתלת שיער התפתחו מאוד בשנים האחרונות ומבוצעות כיום במדינות שונות ברחבי העולם. מבין כל המדינות, טורקיה נחשבת למעצמה הגדולה ביותר בהשתלות שיער, תודות לכמות ההשתלות המבוצעות בה, המומחיות הנצברת בה ואיכות התוצאות המושגת, ואיך לא - בזכות המחיר האטרקטיבי שהיא מציעה. לכן מגיעים אליה מטופלים מכל רחבי העולם.
התקרחות גברית נובעת לרוב מפעילות של הורמון בשם DHT. צילום: שאטרסטוק

התקרחות גברית נובעת לרוב מפעילות של הורמון בשם DHT. צילום: שאטרסטוק

מהן השיטות העיקריות להשתלת שיער?

קיימות שתי שיטות עיקריות ומוכרות לביצוע השתלת שיער. השיטה הראשונה FUT (Follicular hair transplant) היא השיטה המקובלת בישראל, על אף שבשנתיים האחרונות היא הולכת ונעלמת, והרופאים בישראל החלו ללמוד גם את השיטה המתקדמת יותר.

שיטה זו מתבססת על חיתוך רצועת עור עם זקיקי שיער מהאזור האחורי של הראש, שהוא בעל שיער חזק, והשתלת הזקיקים בכל אזור מקריח שמבקשים לכסות. בשיטה זו שני חסרונות עיקריים: הראשון, כמות השתלים הניתנת להשתלה הינה מוגבלת, מאחר וקיים מספר מסוים של זקיקים באותה רצועת עור שחתכנו. כמות השתלים האפשרית במקרה זה מגיעה למקסימום 2,000 זקיקי שיער.

שנית, היא דורשת חיתוך אגרסיבי של העור, כך שמשך ההחלמה הוא ארוך והיא מותירה צלקת שנראית לעין.

השיטה השנייה, הקרויה FUE (Follicular unit extraction), היא שיטה מתקדמת, שפותחה בעשור האחרון - במקום לחתוך פיסת עור מהאזור התורם, מוציאים את הזקיקים אחד-אחד בעזרת מחט מיוחדת, ללא חיתוך ותפירה. בשיטה זו כמות השתלים אינה מוגבלת, כל עוד יש שיער בריא שניתן להוציא. בשיטה זו ניתן להוציא בממוצע 4,000 שתלים ביום אחד ולהשתילם, במקרים קיצוניים ניתן להוציא גם 12,000 שתלים - למלא קרחת גדולה מאוד ולהביאה לכיסוי מלא.

הכמות הגדולה של השתלים מבטיחה כי גם אם 5% מהשתלים לא ייקלטו - ויפלו, עדיין יישאר מספיק שיער וכי ניתן יהיה למלא את ראש המטופל בצפיפות שיער במראה טבעי, המאפיין אדם צעיר.

מה חשוב לדעת כשמבקשים לבצע השתלת בשיטת FUE:

תחילה יש לבדוק שהרופא המבצע את ההשתלה הוא בעל ניסיון עשיר בשיטה זו מאחר וטכניקת הביצוע חשובה מאוד לתוצאה הסופית. הן מבחינת מיומנות והן מבחינת תכנון מקדים וטכניקת החדרת הזקיק.

התוצאה הסופית: רופא בעל ניסיון עשיר יודע לבצע חלוקה נכונה של זקיקי השיער באזור הדליל/הקירח. באופן טבעי יש לנו אזורים בעלי צפיפות גבוהה יותר וכאלה בעלי צפיפות נמוכה יותר. המטרה בסופו של דבר היא לדמות את המראה לטבעי ביותר ככל שאפשר ולכן תכנון החלוקה של השתלים חשוב מאוד.

יש לשים דגש על קו המצח. יש שיגידו שזה האלמנט החשוב ביותר בכל תהליך ההשתלה. כדי לדמות את המצב לטבעי, חשוב שהרופא יידע לשרטט קו קדמי שמתאים למבנה הפנים, ושהכי קרוב למצב שהיה לפני נסיגת השיער. במקרים רבים ההשתלה יכולה להצליח, אך הקו הקדמי של המצח עלול להיראות ישר מידי, או עגול מידי, ואז יבחינו שמדובר בהשתלת שיער.

מומלץ לבחור במרפאה הממוקמת בתוך בית חולים. לוודא ששומרים בה על כללי היגיינה וסטריליזציה, שמבצעים בדיקה רפואית ותשאול לפני התהליך וששומרים על בריאות המטופל. השתלת שיער היא ניתוח קל, אך תמיד טוב להיות בטוחים שאם חס וחלילה קורה משהו, יש מענה של בית החולים.


השתלת שיער מוצלחת היא בעלת המראה הטבעי ביותר

השתלת שיער מוצלחת היא בעלת המראה הטבעי ביותר

כיצד מתבצעת השתלת השיער בשיטת FUE?

ההשתלה מתבצעת ביום אחד ובמספר שלבים:

בשלב הראשון, המטופל מגיע למרפאה, הרופא מבצע בדיקה ויזואלית לוודא שהמטופל יכול לקבל את התוצאה הרצויה, מבצע בדיקת דם ובדיקת לחץ דם כדי לוודא כשירות בריאותית של המטופל להשתלה. הרופא מסמן את מצב הדלילות, ממפה את מקום וצורת ההשתלה ומצייר את קו המצח, ומאתר את האזור התורם (כלומר: המקומות הטובים ביותר להוצאת זקיקי שיער).

בשלב הבא, מגלחים את ראשו של המטופל, מרדימים את האזור התורם בהרדמה מקומית בלבד, מוציאים את זקיקי השיער, אחד אחד, ושומרים אותם בנוזל מיוחד בקירור. חשוב לדעת כי גם לאחר הוצאת הזקיק, נותרים עדיין תאי גזע באזור, והשיער חוזר לצמוח כפי שהיה.

לאחר הוצאת הזקיקים, המטופל יוצא להפסקת צהריים. כשהוא חוזר לטיפול, הפעם מרדימים את האזורים המיועדים להשתלה ומילוי, ומבצעים את הליך ההשתלה של הזקיקים אחד-אחד.

בסיום ההשתלה המטופל יוצא בחזרה למנוחה בבית מלון. היום שלמחרת מוגדר כיום מנוחה, בו גם נערכת ביקורת, שטיפה עדינה של הראש ע"י הרופא וניתנות למטופל הנחיות מדויקות להמשך ההתנהלות היומיומית שלו בבית לטובת הצלחת התהליך.

מהי תקופת ההחלמה, לאחר ביצוע השתלת שיער בשיטה זו?

למחרת ההשתלה מתחיל תהליך הגלדה בקרקפת שנמשך כשלושה שבועות עד חודש. תהליך ההחלמה אינו מלווה בכאב, אך עלול להיווצר גרד קל בגלל הגלידים. המטופל יכול לחזור לפעילות יומיומית שגרתית כמספר ימים לאחר ההשתלה.

לאחר כחודשיים השיער שהושתל מתחיל לנשור ובמקומו מתחילה צמיחה חדשה ומרגשת. בחודשיים אלה יש להימנע ממאמץ פיזי כגון, הרמת משאות כבדים ופעילות כושר מאומצת.

בנוסף מומלץ להימנע בחודשיים הראשונים מחשיפה לשמש, חבישת קסדה, כובע צמוד או כל דבר שעלול לפגוע בקרקפת. כל אלה יבטיחו החלמה מלאה ותוצאות מלאות. כלומר: שיער חדש שיתחיל לצמוח באזורים שהתקרחו - בתוך שלושה חודשים.

האם ישנם סיכונים להשתלת שיער בשיטה זו?

שיטת FUE הינה ניתוח שטחי. מאחר ואין חיתוך עמוק של העור, אין סיכון של זיהומים ודימום. כל זמן שהמטופל בריא (לחץ דם מאוזן, סוכר מאוזן, בדיקות שמבצעים לפני ביצוע ההשתלה) והמטפל שמבצע את ההשתלה הינו רופא מוסמך, אין סיכונים בהליך זה, ותוצאות ההשתלה הן 100% הצלחה.

מדוע דווקא בטורקיה?

"מיליון סינים לא טועים" אמר פעם איש חכם... טורקיה הפכה למרכז עליה לרגל מכל רחבי העולם בתחום השתלות השיער.

תחילה בשל התוצאה: במדינות כמו ישראל, ארה"ב, קנדה ומדינות אירופה השונות, רופאים מתקשים להגיע לכמות גדולה של שתלים, גם בשיטת FUE, מסיבות רגולציה ועלויות. כדי לבצע השתלה בכמות שתלים משביעת רצון (יותר מ-3,000 שתלים ביום אחד) התהליך דורש למעלה מ-7 שעות עבודה, לפעמים מגיע גם ל-12 שעות עבודה רצופות של שניים-שלושה אנשי צוות, בעבודה שדורשת ריכוז ודיוק רב. כך זה מתבצע בבתי החולים בטורקיה.

שנית, בשל העלויות הנמוכות. בטורקיה העלות של השתלה כזו (ממוצע של 4,000 שתלים למטופל) עשויה להגיע למחצית ואף לשליש ממחירה בישראל, כולל טיסה ושהות בבית מלון.

שלישית, נעים יותר לשלב טיפול עם טיול. המרחק מהבית מאפשר מנוחה אמיתית ביומיים שלאחר הטיפול והחוויה הופכת להיות נינוחה ואפילו מהנה!

לסיכום: איכות התוצאה של השתלת שיער נמדדת בעיקר בכמות השתלים, בפיזור נכון באזור הדליל/הקירח ובשרטוט נכון של הקו הקדמי. יחד עם זאת, איכות המרפאה בה מושתל השיער נמדדת גם במספר המטופלים שעברו בה. זאת משום שמספר המטופלים מעיד על שביעות רצון גבוהה של הלקוחות, כמו גם על המיומנות של הרופאים המטפלים, מבחינת יכולתם להביא למצב של השתלה הנראית טבעית.

רוני חתוכה הוא מעצב שיער, מומחה בשיקום שיער ובמתן פתרונות לבעיות שיער, ביניהם פתרונות לשיער דליל, ע"י תוספות שיער למילוי, עיבוי והארכה, טיפולי שיער בליווי טריקולוג מומחה וליווי קבוצות ישראלים המעוניינים בהשתלת שיער בטורקיה.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום