הידרוצלה - נוזל בכיס האשכים

(32)
לדרג

הידרוצלה הוא לרוב מולד ושכיח בילדים, אך קיים גם במבוגרים. בכתבה זו נלמד על הסימפטומים האיבחון והטיפול בתופעה

מאת: מערכת zap doctors
מהי הידרוצלה?

הידרוצלה הוא מצב שבו נוזל מצטבר בכיס האשכים מסביב לאשך. מצב זה הינו לרוב מולד ושכיח בילדים, אך קיים גם במבוגרים. בתינוקות המצב לרוב מסתדר, הנוזל נספג ונעלם עד לגיל חמש שנים.

מהו אופן התפתחות ההידרוצלה?

האשך אצל העובר נוצר בחלל הבטן ולקראת לידת התינוק הוא עושה את דרכו למקומו בשק האשכים. האשך בדרכו "מושך אחריו" שובל של קרום (פריטונאום) אשר באופן טבעי נצמד לאשך ונקרא טוניקה וגינליס, החיבור אל חלל הבטן מתנוון וניסגר לאחר הלידה.

במצב שבו אין סגירה של הנתיב הזה ונישאר חיבור בין שק האשכים וחלל הבטן, זורם נוזל מחלל הבטן לתוך שק האשכים בצד אחד או בשני צדדיו ואז מקבלים מצב הנקרא הידרוצלה.
מצב זה אינו מסוכן ודומה בתופעותיו להרניה מפשעתית.

מהם הסימפטומים?

הופעה של נפיחות רכה, צד אחד של שק האשכים נראה מוגדל, הרגשה של כובד ואי נוחות לרוב אין כאבים. הנפיחות גדלה עם מאמץ, הליכה וקטנה במנוחה ובשכיבה.

במבוגרים יכולות להיות סיבות נוספות להופעה של הידרוצלה: חבלה, דלקת באשך ויותרותיו, ניתוח קודם באזור, וגידולים של האשך.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחנה נעשית על ידי רופא מומחה - כירורג או אורולוג. נתן בבדיקה גופנית לחוש כי מדובר בנוזל בלבד, בנוסף הרופא מבצע טרנס אילומינציה = זו בדיקה המתבצעת עם פנס חזק המאיר את שק האשכים וניתן לראות בעין את שק האשכים מואר, וכי מדובר בנוזל בלבד. בדיקה נוספת לאישור האבחנה היא אולטרסאונד של שק האשכים, בעזרתה ניתן לבדוק את האשכים לכלי הדם שלהם.

מהו הטיפול בהידרוצלה?

הטיפול נחלק לשניים: בתינוקות וילדים מצב זה ברוב המקרים נעלם בעצמו תוך חודשים ועד לגיל חמש. לרוב ניתן להמתין ואין צורך לנתח.

במבוגרים הברור דורש לבדוק בקפדנות אם קיים גורם נוסף למצב זה ולרוב יש צורך לטפל:
1. ניתן לשאוב את הנוזל ולהזריק לשק האשכים חומר הגורם לניוון הכיס הנוזלי. טיפול זה אינו מניב תוצאות טובות ברוב המקרים.

2. הניתוח הינו מומלץ יותר, זהו ניתוח פשוט במבוצע לרוב במסגרת של אשפוז יום בבית חולים או באשפוז קצר. הניתוח מבוצע דרך המפשעה (כמו ניתוח בקע) או דרך חתך בשק האשכים, בניתוח מבצעים כריתה של שק הנוזל והדבר מונע חזרת הצטברותו. ההחלמה לאחר הניתוח היא קצרה ולרוב ללא סיבוכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום