הגדלת חזה: הכל על שתלי סיליקון

(4)
לדרג
תוכן מקודם

שוקלת לעבור ניתוח הגדלת חזה? עלייך לקבל מספר החלטות חשובות: זהות המנתח, סוג השתל, טכניקת ההשתלה וצורת החזה המבוקשת. הדברים שחשוב לדעת: מדריך

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

הגדלת החזה הראשונה התבצעה, על פי העדויות שבידינו, בגרמניה בשנת 1865 - אז נלקח שומן מישבנה של אישה והועבר לשדיה. שתלי הסיליקון הראשונים, כפי שאנו מכירים אותם כיום, פותחו בשנות ה-60 של המאה הקודמת ומאז הטכנולוגיה והחומרים מתחדשים ומשתכללים כל הזמן. הדרישות והתקנים עבור החברות המייצרות את השתלים נקבעים ומוגדרים על ידי גופים מוכרים, ברמה לאומית ובין-לאומית. שיתוף פעולה בין מטופלות, רופאים ויצרנים - מאפשר להתאים את השתלים לצרכי המטופלות; וניתן למצוא שתלים, בצורות ובמעטפות משתנות, המתאימות לצרכי המנתח והמטופלות.

קיימים סוגים שונים של שתלים, מבחינת הציפוי ומבחינת הצורה. צילום: שאטרסטוק
קיימים סוגים שונים של שתלים, מבחינת הציפוי ומבחינת הצורה. צילום: שאטרסטוק

מהם שתלי סיליקון?

סיליקון, או בשמו המקצועי דימתיל פוליסילוקסן, מיוצר כאלסטומר (פולימר אלסטי), אורך הפולימר קובע אם הסיליקון קשה, בצורת גל או נוזלי. עולם הרפואה משתמש בסיליקון למגוון מוצרים, דוגמת גלאים, צנתרים, חודים של מחטי ניקור וקוצבים; ובניתוחים של רקמות רכות, השתלים אף משמשים לתיקון מתאר הגוף.

נכון להיום, שתלי סיליקון מאושרים על ידי ה-FDA האמריקאי - ונחשבים לשתלים הבטוחים והאמינים ביותר.

איזה סוגי שתלי סיליקון קיימים?

קיימים סוגים שונים של שתלים, הן מבחינת הציפוי שלהם והן מבחינת הצורה. כל השתלים עשויים ג'ל סיליקון, בתוך מעטפת של סיליקון קשיח או במעטפת פוליאורתן. לפוליאורתן אין אישור של ה-FDA. ישנם היום שתלים עם חיישן שיכול להתריע שהשתל מפוצץ. כמו כן ישנם שתלים קלים שאין להם אישור של ה-FDA. החיסרון העיקרי של שתלי הסיליקון הוא התעבות "הקופסית" הגורמת להתקשות השד במגע - תופעת לוואי של 5%-3% מהמטופלות, שסובלות מהתקשות רקמות מסביב לשתל (סוג של צלקת), שגורמת לשד להיות קשה יותר או כשהקופסית גדולה מהשתל, עלולה ליצור תחושה של "גלים", ולעיתים כשהפציינטית מתכופפת ניתן לראות את הגלים הנל.

גם מבחינת הצורה, השתלים שונים זה מזה - ומתחלקים לשתלים עגולים בעלי פרופיל גבה או נמוך ושתלים הנקראים אנטומיים - אלה שתלים לא סימטריים הנראים כשד הקוטב העליון פחות מלא מהקוטב העליון, המדמה את הצורה הטבעית של השד. בעבר, רווחה הדעה כי השתל האנטומי אידיאלי, בשל קרבתו לצורה הטבעית של השד, אך עם השנים וריבוי השימוש בו, הגיעו החוקרים למסקנה שהוא אינו בהכרח טוב יותר, מכיוון שהוא נוטה להסתובב ולפגוע בצורת השד. נכון להיום, נהוג להשתמש בשתל אנטומי במקרים של חזה שטוח לגמרי - וביתר המקרים, להשתמש בשתל עגול.

היכן ממקמים את השתל?

בניתוח הגדלת חזה, ניתן למקם את השתל מתחת לרקמת השד עצמה (סאב גלנדולרי), או מתחת לשריר (סאב מוסקולרי), בהתאם לנתוני המטופלת.

למשל: אצל נשים רזות מאוד, ימוקם השתל מתחת לשריר בית החזה (שריר המחובר מהחלק הפנימי של הזרוע - עד לעצם בית החזה), כך שמחצית מהשתל יכוסה בחלקו העליון. אם לא נמקם את השתל בצורה כזו בנשים רזות, שכושר הכיסוי של השד שלהן פחות מ-20 מ"מ, יבלוט השתל למעלה - וניתן יהיה להרגיש אותו דרך העור. לנשים בעלות כושר כיסוי מעל 20 מ"מ, ניתן להכניס את השתל לכיס מעל לשריר בית החזה - ועדיף להכניסו מתחת למעטפת השריר.

החתך (דרכו מוכנס השתל) הנפוץ ביותר הוא החתך בגובה הקפל התת שדי. היתרונות בחתך זה: הגישה המיידית לתוך הכיס אליו מחדירים את השתל, יש פחות סיבוכים. החיסרון - הצלקת בעור בריא תמיד נראית, אך מוסתרת בקפל התת שדי.

לנשים שלא מעוניינות בצלקת על פני השד, ניתן להכניס את השתל דרך חתך בבית השחי, כך שלא יוותרו צלקות על פני השד בכלל. החיסרון העיקרי כדי לטפל בסיבוכים, יש צורך בחתך נוסף בקפל התת שדי או בקוטב התחתון של העטרה.

מקום נוסף, ממנו אפשר להכניס את השתל, הוא במיקום שינוי הגוון בין העטרה לעור. מבצעים שם חתך חצי עגול, בחלק התחתון של העטרה, דרכו מכניסים את השתל. בשיטת חתך זו, נעלמת הצלקת כמעט לגמרי, אך יש לקחת בחשבון כי נכנסים דרך רקמת השד - וכשיש מגע בין השד לבין השתל יש יותר סיבוך של קופסית.

ניתן למקם את השתל מתחת לרקמת השד או מתחת לשריר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתן למקם את השתל מתחת לרקמת השד או מתחת לשריר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו משך החיים של שתלי סיליקון?

חידושי הטכנולוגיה בתחום השתלים מאריכים את חיי השתל - וכיום ידועים מקרים של מטופלות אשר נשאו את אותו השתל במשך 20 שנה (ואף יותר) ללא כל בעיה.

עם זאת, על פי המחקרים אצל 1 מתוך 300,000 נשים התפתח גידול סרטני של הקופסית; ולכן, ההמלצה היא להחליף את השתל אחת ל-10 שנים - ולבצע מעקב תקופתי, על מנת לקבוע האם יש צורך בהחלפת השתל.

כיצד בוחרים את השתל המתאים ביותר?

כאשר בוחרים שתלי חזה, לא מספיק לבחור רק את הגודל - ויש להתחשב במספר גורמים נוספים. גורמים אלה כוללים את קווי המתאר הרצויים של השד, רוחב השד לפני הניתוח, המבנה, הנפח, רוחב בית החזה ומבנה הגוף הנוכחי. שילוב בין רצון המטופלת לגורמים אלה, יאפשר למנתח להתאים את סוג השתל הנכון ביותר עבורה.

בכל מקרה, מומלץ להיוועץ עם מספר רופאים - על מנת לקבל החלטה מושכלת וברת השוואה ולהגיע לניתוח מתוך השלמה מלאה, הן בהליך עצמו והן ברופא הנבחר.
למידע נוסף על הגדלת חזה

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבי"ח ברזילי באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום