ניקור מותני לאחר פרכוס חום

(0)
לדרג

האם מוצדק לבצע ניקור מותני לאחר פרכוס חום? על-פי תוצאות מחקר רטרוספקטיבי מסתבר כי הנוהג הקיים לבצע ניקור בכל ילד עם פרכוס חום מורכב הוא מיותר

מאת: מערכת zap doctors

פרכוסי חום הם תופעה שכיחה, ו-2-5% מהילדים יסבלו מפרכוס במהלך השנים הראשונות לחייהם. פרכוסי חום מאופיינים כמורכבים כאשר הם נמשכים פרק זמן ממושך, כאשר יש סימנים פוקאליים או כאשר ישנם מספר פרכוסים ברצף. באופן מסורתי פרכוסים מורכבים נקשרו למחלות סיסטמיות קשות ולעיתים עלולים להיות סימן ראשון למנינגיטיס חיידקי בילדים.

לאור זאת מקובל במקומות רבים לבצע ניקור מתני לפעוטות המתייצגים עם מחלת חום ופרכוס מורכב, אפילו אם בדיקה נוירולוגית תקינה בהגעתם. מצד שני פרכוסי חום הם תופעה שכיחה מאוד, ו-20-30% הם פרכוסים מורכבים. ייתכן כי ביצוע LP בכל מקרה כזה הוא מיותר. מטרת העבודה הנוכחית, שהתפרסמה השבוע ב-Pediatrics הייתה לבדוק את השכיחות של דלקת קרום המוח החיידקי בקרב ילדים המגיעים למיון עקב פרכוס מורכב בזמן חום.

שיטות:

חוקרים מבוסטון, ארה"ב, ביצעו מחקר קוהורט רטרוספקטיבי. נכללו כל הילדים בגילאי 6-60 חודשים שהגיעו למיון ילדים בבוסטון בין השנים 1995-2008 עקב פרכוס חום מורכב. הוצאו מהמחקר ילדים עם אפילפסיה ידועה, חסרים חיסוניים או ניתוחים נוירו כירורגיים בעברם. החוקרים הוציאו ממאגר הנתונים פרטים דמוגרפיים, מידע על כל בדיקות המעבדה שבוצעו, אבחנות סופיות, ולבסוף ביצעו מעקב טלפוני אחרי הילדים.

תוצאות:

זוהו 526 ילדים העונים לקריטריונים, מתוכם ל-90 היה פרכוס אחד או יותר בעברם בזמן חום. 340 ילדים עברו במיון ניקור מתני.

ל-14 ילדים היו ספירות לבנות מוגברות ב-LP, לשלושה ילדים היה מנינגיטיס חיידקי - לכולם צמח פנאומוקוק. שלושת הילדים עם מנינגיטיס זוהו עוד לפני בדיקות המעבדה כילדים חולים עם בדיקה נוירולוגית פתולוגית, ולאחד היה מרפס תפוח. אף לא אחד מ-186 הילדים ששוחררו ללא LP פיתח סימני מנינגיטיס, או חזר לאשפוז.

מסקנה:

סבירות נמוכה ביותר שפרכוס חום מורכב מהווה התייצגות של מנינגיטיס חיידקי בילד עם בדיקה נוירולוגית תקינה.

דיון:

על סמך המאמר הנוכחי נראה כי הנוהג הקיים לבצע LP בכל ילד עם פרכוס חום מורכב הוא מיותר. במידה והילד חוזר לאחר מכן למצבו הבסיסי, ובדיקתו תקינה סיכוי אפסי שהפרכוס נובע מזיהום CNS. במקרים אלה ניתן להסתפק במעקב צמוד בלבד.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום