פריחות פטכיאליות: סימנים מקדימים

(31)
לדרג

הורים רבים אינם מזהים את ה"פריחה שנעלמת בלחיצה" בליווי חום כגורם סיכון, לכן קיימת חשיבות רבה בהסברה על סימני הפריחה

מאת: מערכת zap doctors

אחד הסימנים המוקדמים לזיהום חיידקי חמור דוגמת מנינגוקוקסמיה הינו פריחה המוראגית/פטכיאלית. לטיפול מוקדם במצבים אלה יש משמעות אדירה, ולכן יש חשיבות רבה להורים בגילוי מוקדם של הסימנים והבאת הילד לרופא. לא פעם ילדים הסובלים ממנינגוקוקסמיה מגיעים לעזרה רפואית בשלב שבו הטיפול כבר אינו עוזר. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Archives of Diseases in Childhood הייתה לבדוק האם הורים מודעים לסכנה בפריחה פטכיאלית והאם הם יודעים לזהות פריחה כזו. מטרה משנית הייתה לברר איזה סימנים מדאיגים הורים לילד עם מחלת חום, ויגרמו להם לפנות לרופא.

שיטות:

חוקרים מצרפת ראיינו 127 זוגות הורים לילדים בגילאי 2-9 שנים, שפנו לחדר המיון עקב פציעות מינוריות. ראשית נאספו נתונים דמוגרפיים. בחלקו השני נשאלו ההורים שאלות פתוחות (איזה סימן בילד עם חום מעיד על מחלה מסוכנת הדורשת טיפול? ומספר שאלות נוספות הנוגעות להרגלי ההורים כשלילדם יש חום). בחלקו האחרון של הראיון הוצגו להורים שש תמונות של ילדים עם פריחה (רוזאולה, חצבת, ווריצלה, פריחה פטכיאלית מפושטת, אורטיקריה) והם נתבקשו לדרג את התמונות לפי מידת הסכנה. לבסוף נשאלו ההורים ישירות אם הם יודעים לזהות פריחה פטכיאלית ואם הם מכירים את נושא "פריחה שנעלמת בלחיצה".

תוצאות:

מרבית ההורים חשבו שהסימן המדאיג ביותר בילד עם חום הוא גובה החום (>39). סימנים נוספים שניתנו היו שינויי התנהגות, חום שאינו מגיב לאנטיפירטיקה. אף לא הורה אחד ציין פריחה בכלל או פריחה פטכיאלית כגורם סיכון. מרבית ההורים ציינו שהם מפשיטים את ילדיהם בזמן מחלת חום, אך אף לא הורה אחד ציין שהוא מחפש פריחות. כאשר נתבקשו לדרג את חומרת הפריחות בתמונות הפריחה הפטכיאלית דורגה במקום החמישי (רק רוזאולה נראה בעיניהם פחות חמור). כאשר נשאלו ישירות האם הם יודעים לזהות פריחה פטכיאלית, 18% ענו בחיוב, אבל התשובה במרבית המקרים הייתה שגויה. רק 7% מההורים הכירו את נושא הפריחה שנעלמת בלחיצה.

מסקנה:

אין מודעות בציבור לחשיבות המצאות פריחה פטכיאלית בילד עם חום. הורים מודאגים מסימנים חסרי חשיבות קלינית, ומתעלמים מממצאים שעלולים לסכן את הילד.

דיון:

כולנו יודעים שבישראל מתבצעות פניות רבות לרופאי ילדים עקב חום, למרות שהילד נראה מצוין. ישנה חשיבות רבה בלימוד ההורים מהם הסימנים המדאיגים שעלולים להצביע על מחלה הדורשת טיפול מיידי. ללמד את ההורים על אבחון פטכיות לוקח זמן מועט, אך עשוי להציל חיים.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום