כיצד לעבור את הפסח ולהישאר רזים

(0)
לדרג

חג הפסח מציב אתגר רציני בפני כל מי שחושש למשקלו. נירה אולנד, דיאטנית קלינית, נותנת לכם טיפים שישמרו עליכם רזים. צרור עצות לחג המצות

חג הפסח מציב אתגר רציני בפני כל מי שחושש למשקלו. נירה אולנד, דיאטנית קלינית, נותנת לכם טיפים שישמרו עליכם רזים. צרור עצות לחג המצות

אנשים המקפידים על משקלם חשים חרדה מסוימת כשפסח מתקרב: כידוע, בפסח עולים במשקל.
בחג מארחים ומתארחים, יש חופשה לילדים ולפעמים גם להורים, יש זמן פנוי, יש איסור לאכול מאכלים רגילים ואהובים, ומצד שני חשופים למאכלים מיוחדים לחג, שאהובים אף הם.
ניתן להתגבר על בעיות אלה ולהעביר פסח מהנה, גם בלי לעלות במשקל. להלן כמה הצעות שיעזרו לכם לצלוח את הפסח בשלום:

1. למבשלים מומלץ להגיע לבישול כשאתם שבעים. קודם כל שבו לשולחן ואכלו ארוחה מלאה ומשביעה. רק אחר כך היכנסו למטבח לבשל. כך קטן הסיכוי שתטעמו הרבה תוך כדי בישול.

2. בליל הסדר עצמו עשו עם עצמכם הסכם טרום הישיבה לסדר: מותר לכם לאכול מהכל , אבל לא יותר מכמות של כף מכל מנה, כולל קינוחים ועוגות. את הביצה הקשה אפשר לחצות לשניים, ולחלוק אותה עם עוד מישהו. בצורה זו לא תהיו מקופחים, תשבעו ולא תאכלו אלפי קלוריות בערב אחד.

3. שימו לב לכמות היין שאתם שותים. מצווה לשתות ארבע כוסות , שהן כשלוש מאות ועשרים עד ארבע מאות קלוריות. (כוס יין היא למעשה כוסית, שתכולתה חצי כוס רגילה). אולי כדאי לקחת לגימה סמלית במקום כוסית שלמה.

4. מצה, כידוע לכל, שוות ערך לשתי פרוסות לחם רגיל, או ארבע פרוסות לחם קל. מאחר ותכולת המים של המצה קטנה, נפחה קטן, וקל לאכול ממנה כמות גדולה. שימו לב לכמויות המצה. קיימות בשוק מצות מקמח מלא, שהן משביעות יותר, וכן מצות קלות, שמכילות פחות קלוריות.

5. לא מעט אנשים סובלים מבטן נפוחה, עצירות וגזים בעקבות אכילת מצות. יחד עם זאת, לא ברור אם הסיבה לסבלם היא המצות, או כמויות האוכל הבלתי שגרתיות שהם אוכלים בחג. מי שסובל מעצירות וגזים יכול להקל על מצבו על ידי שתיית מים מרובה , אכילת ירקות מבושלים וטריים, ופירות.

6. בעדות מסוימות נהוג לאכול בשר כבש במשך כל חג הפסח. בשר הכבש שמן מאד, ומומלץ לאכול ממנו מנות קטנות. העדיפו בשר על האש כיון שהוא מכיל פחות שומן מאשר בשר בתוך תבשיל. או החליפו את הכבש בעוף או פרגיות, שהם דלי שומן יחסית.

לא לשבת מול המקרר

7. אנשים שרגילים לאכול לחם או כריכים מוצאים את עצמם מחפשים תחליף ללחם בפסח. אפשר לאכול חצי מצה במקום פרוסת לחם, או לקנות לחמניות כשרות לפסח כתחליף. יחד עם זאת, פסח הוא הזדמנות טובה לנסות צורות אכילה שונות במקצת ממה שרגילים: במקום כריכים אפשר לאכול ירקות , יוגורט, סלט טונה, סלט אורז, פירות ושקדים ואגוזים בכמות של חופן, ועוד.

8. פסח הוא חג האביב, ובארצנו האביב חם לפעמים לא פחות מהקיץ. חיטה ומוצריה (לחם, קרקרים, מצות, סולת, בורגול) נחשבים למזון מחמם, שמעלה את חום הגוף. אולי לא במקרה דווקא בחג האביב אנו מצווים להימנע מלחם. זו ההזדמנות לעבור לתפריט קיצי ומקרר יותר, של סלטים, ירקות, פירות, יוגורט וגבינות רזות. נסו להתמקד פחות בלחם, או במצה, ובמקום זאת התנסו בשפע הירקות והפירות שהעונה הזו מציעה: תרד תורכי דק, פול ירוק, אפונה טרייה, כרוב ניצנים טרי, כרישות צעירות, שסק, תחילת עונת האפרסקים. כל אלה קיימים כעת בשווקים וברשתות השיווק. התמקדו בהם, הם טעימים ומעניינים, ונמצאים רק עכשיו , לזמן קצר.

9. מאכלי פסח רבים מכילים המון ביצים. מהמצה בריי ועד המעקודה, לכל עדה יש את מנת הלול שלה לפסח. ביצים מכילות כמות גדולה של כולסטרול ושומן, וכדאי לשמור על תפריט של לא יותר מביצה אחת ליום. אפשר להרשות לעצמכם לאכול פעם אחת מנה לא גדולה של מאכל הביצים שאתם אוהבים, וזהו לשנה הזאת. בשנה הבאה שוב מגיע פסח, ושוב תאכלו את המאכל שאתם אוהבים.

10. בעדות שאוכלות קטניות בפסח קיימת אפשרות להכין אורז, עדשים, חומוס, תירס, למעשה אפשר לאכול כמעט כרגיל. בעדות שבהן שלא אוכלים קטניות בדרך כלל מתבססים על תפוחי אדמה כתחליף. תפוח אדמה בגודל קטן עד בינוני שווה ערך לפרוסת לחם בערך. נהוג לאכול תפוחי אדמה עם הרבה שומן (שמן טיגון בצ'יפס, חמאה או מרגרינה בפירה או באפיה, וכו'). השומן הוא פצצת הקלוריות האמיתית ,ולא תפוח האדמה. לכן, הימנעו מטיגון, והוסיפו שומן בכף ולא ישר מהבקבוק או החבילה. כף שטוחה של חמאה , מרגרינה או שמן, שווה 135 קלוריות.

11. שתו הרבה מים: שמונה עד שתים עשרה כוסות ליום, כולל תה וקפה. המים עוזרים לעיכול, מורידים מתחושת הרעב , מסייעים במניעת עצירות, וחשובים במיוחד כשחם ואתם בפעילות.

12. אחרון חביב אך ראשון בחשיבותו: אל תשבו בבית מול המקרר. זה הזמן לצאת לטייל, לקחת את הילדים לבלות בחוץ, השתדלו ללכת , התנסו בחוויות פעילות כמו שיט, רכיבה על סוסים, טיולי ג'יפים, שחיה ועוד. גם תוציאו אנרגיה וגם לא תעסקו באכילה באותו זמן. רווח כפול.


באיחולי חג שמח ורזה לכולם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום