וסטיבוליטיס: יש תקווה ליחסי מין מהנים

(0)
לדרג

התסמונת שלא רוצים לדבר עליה. כתבה שנייה בנושא

יחסי מין. לא תמיד מדובר בהנאה

הפגישה הראשונה של מטופלת הסובלת מוסטיבוליטיס עם רופא הנשים היא מאוד ממצה, ולכן גם ארוכה, זאת משום שמטרתה לברר את כל השאלות הקשורות בהופעת הכאב.

הרופא שואל מתי הופיע הכאב לראשונה, על איזה רקע מופיע הכאב או האם יש סיבה מסוימת לכאב. מטרת השאלות היא לשלול את כל הסיבות הרפואיות האחרות לכאב, ויכולות להיות הרבה סיבות נוספות.

גבינת קוטג' או דג מלוח

הסיבה הראשונה שיכולה להיות לכאבים בעת קיום יחסי מין יכולה להיות פטרייה. התסמינים של פטרייה יכולים להיות רבות, לרבות הפרשה מהווגינה הנראית כמו גבינה קוטג', הפרשה שגם מלווה בגירוי מתמיד. מצד שני, יש גם פטריות עם הפרשה מעטה ביותר, אבל עם צריבה מקומית והרגשת שריפה.

במהלך הבדיקה יבדוק הרופא את החומציות הנרתיקית, בדיקה שכוללת גם בדיקה מיקרוסקופית של האזור הכואב. במקרים מסוימים יורה הרופא על לקיחת משטח למעבדה על מנת לבדוק האם קיימת פטרייה ספציפית.

סיבה נוספת לכאבים בשעת קיום יחסי מין יכולה להיות "טריכומונס", שהוא סוג של טפיל, או "בקטריאל ווגינוזיס", שהיא סוג של דלקת רב חיידקית והמתבטאת בזיהומי נרתיק עם הפרשה חלבית וריח חריף של דג מלוח, כשבמקביל יש נשירה של תאים שטחיים של רירית הנרתיק.

חושב לדעת שאם על הרקמה המגורה הזאת מתווסף השפשוף של המשגל, יכול להופיע כאב שאינו עובר גם לאחר שהמחלה טופלה. גם מחלות עור יכולות לגרום לכאבים, שאמנם אינן שכיחות אך בהחלט יכולות לגרום דלקת חריפה.

היגיינה נשית מוגזמת

גם היגיינה נשית מוגזמת יכולה לגרום לכאבים בשעת קיום יחסי מין, זאת משום שרפידות מבוסמות או דיאודורנטים אינטימיים עלולים לגרום לרגישות וכתוצאה מכך לביאה (אורגזמה) מכאיבה.

ישנם מקרים נוספים בהם נשים המבצעות לעתים קרובות שטיפה פנימית עם חומר מחטא, וזוהי טעות חמורה ביותר. אין שום צורך לשטוף את הנרתיק בעזרת שום תכשיר מתוחכם שנמכר בבתי מרקחת ללא מרשם (אלא אם כן הרופא רושם טיפול מיוחד) וחשבו לזכור שהנרתיק הוא איבר חכם בגוף שיודע לדאוג לבד לניקיונו.

מה עושים?

במקרה הרפואי המיוחד של וסטיבוליטיס, כל הטיפולים השונים של ברפואה המודרנית לרפא תהליכים דלקתיים נכשלו, כשמתן תרופות אנטיביוטיות דרך הפה, באמצעות הזרקות או בצורה של משחות לא מצליחים לפתור את הבעיה. גם תרופות מקבוצת קורטיזון גם לא הועילו, כמו גם טיפולים אנטי-פטרייתיים או אנטי-דלקתיים מתוחכמים.

דיאטות למיניהן, כמו גם הדיאטה המפורסמת מכולן, דיאטה דלת אוקסלט, לא הביאו לתוצאות חיוביות, גם לא לאחר טיפול במשך תקופות ארוכות והנשים המשיכו להתענות פעם אחר פעם בניסיון לקיים מגע מיני.

טיפול המבוסס על תגובה התנהגותית, ביו- פידבאק, אשר נמצא בשימוש במקרים של כאבים כרוניים שונים, גם הוא לא הוכיח את עצמו בנשים הסובלות מווסטיבוליטיס, כשטיפול היפו-אלרגני היגייני מביא להצלחה חלקית של 25 עד 30 אחוזים בלבד.

הטיפול המסורתי בתסמונת וסטיבוליטיס הוא ניתוחי ומשמעותו כריתה כירורגית של מבוא הלדן. השיטה הניתוחית פותחה על ידי חוקרים בארה"ב והיא הובאה לארץ כבר ב-1984, ומדובר בסוג של ניתוח פלסטי עדין מאד, המתבצע בכלים ובחוטים עדינים.

הצלקת הניתוחית מגלידה אחרי שלושה עד ארבעה שבועות, כשבמשך שבעה עד עשרה ימים האישה מוגבלת מבחינת הניידות וזקוקה לעיתים למשכך כאבים.

שישה עד שמונה שבועות אחרי הניתוח, אפשר להתחיל לקיים יחסי מין, כשספרות המקצועית בנושא מדווחת על שיעור הצלחה גבוה של 60 עד 80 אחוזים.

חשוב לציין שטכניקת ניתוחים חדשה שפותחה על ידינו לפני כשש שנים מביאה להצלחה של למעלה מ-95 אחוזים, דהיינו כמעט כל הנשים חזרו לקיים מגע מיני ללא כל הפרעה.

הכתבה הקודמת: וסטיבוליטיס: הסיבה השכיחה ביותר לכאבים במגע מיני

הכותב הוא מנהל מרכז בריאות האישה של מכבי שירותי בריאות בחיפה, רופא ראשי במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ויו"ר החברה הישראלית לחקר מחלות העריה והלדן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום